۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 83819603
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۱ درصد کودکان کار در قزوین، ایرانی هستند

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83819603
۶۱ درصد کودکان کار در قزوین، ایرانی هستند

قزوین - ایرنا - مدیر کل بهزیستی قزوین گفت: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که ۶۱ درصد کودکان در استان ایرانی و ۳۹ درصد غیرایرانی هستند.

علیرضا وارثی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از بین ۳۱۷ کودک کاری که در استان قزوین از بهزیستی خدمات می‌گیرند، ۸۰ درصد آنها دارای خانواده بوده و در طول روز ساعات‌هایی را به منظور کار در خیابان سپری می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود سه و نیم درصد از کودکان خیابانی کارگر در مشاغل کاذب روابطشان با خانواده قطع شده و خانواده منتظر بازگشت آنها نیست و همچنین حدود هفت درصد از کودکان کار و خیابان در خانواده‌های بدسرپرست زندگی می‌کنند.

وارثی در خصوص مشکلات تحصیلی کودکان کار و خیابانی، اظهار داشت: حدود ۱۰ درصد از کودکان کار و خیابان بازمانده از تحصیل هستند که علل آن فقدان استطاعت مالی، نبود تمایل به تحصیل و مدرسه و ضعف در کسب نمره و... است.

مدیر کل بهزیستی قزوین به سلامت و بهداشت کودکان اشاره کرد و گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود ۹۴ درصد کودکان کار و خیابانی سالم بوده و ۶ درصد باقی مانده دچار بیماری‌های روان، جسمی و دارای معلولیت ذهنی هستند.

وارثی تصریح کرد: بررسی نوع کار کودکان کار در قزوین نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از کودکان کار و خیابان مشغول دستفروشی، حدود ۱۵ به صورت بی‌هدف در خیابان،  حدود هشت و نیم درصد مشغول تکدی گری، حدود ۱۰ درصد به کار جمع آوری ضایعات و حدود ۱۶.۵ درصد کودکان به کارهایی نظیر شیشه شویی، پادویی و... مشغولند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ۸۷ درصد از کودکان کار شناسایی شده پسر و ۱۳ درصد دختر بوده و بیشترین گروه سنی کودکان در محدوده ۶ تا ۱۱ سال است.

وارثی یادآور شد: افتتاح و راه‌اندازی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در ۲ مرکز، شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان توسط مراکز غیردولتی و اورژانس اجتماعی، اجرای طرح مهرانه، تهیه و توزیع بسته‌های حمایتی - آموزشی لوازم التحریر، بررسی مسائل پزشکی و انجام آزمایش‌های هپاتیت و ایدز و همچنین اجرای اردوهای تفریحی و فرهنگی از عمده اقدامات بهزیستی قزوین در قبال این کودکان است.

کودکان خیابانی بر اساس ماده یک پیمان نامه یونیسف، به افرادی اطلاق می‌گردد که زیر ۱۸ سال بوده و در خیابان زندگی و کار می‌کنند؛ این افراد عمدتا یا خانواده‌ایی ندارند و یا امکان دسترسی به خانواده وجود دارد و خانواده نیز منتظر بازگشت آنهاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha