جهش تولید در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت

گچساران- ایرنا -تحقق جهش تولید به عنوان شعار امسال که از سوی رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است.

تنوع بخشی به تولید آبزیان،جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و افزایش زیرساخت ها نیاز های صنعت شیلات این استان است.

پرورش دهندگان ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور از مسئولان می خواهند با توجه به اهمیت توسعه این صنعت در تحقق جهش تولید برای رفع کمبودهای این حوزه چاره اندیشی کنند.

براساس آمار پنج هزار بهره بردار در حوزه شیلات کهگیلویه وبویراحمد مشغول بکار هستند.

حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور در این استان انجام می شود.

کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱.۵میلیارد مترمکعب روان آب ظرفیت های بی نظیری برای جهش تولید  در حوزه آبزی پروری دارد.

نیازهای جهش تولید در حوزه شیلات

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از تولید ماهی استان از نوع قزل آلا است تنوع بخشی به پرورش ماهی از مهمترین نیازهای جهش تولید در کهگیلویه و بویراحمد است.

حمزه جانبازی افزود: با وجود اشباع  بازار تولید ماهی قزل آلا اما ظرفیت های مغفول زیادی در پرورش ماهیان زینتی و خاویاری در استان وجود دارد که شکوفایی آن نیازمند جذب سرمایه گذاران خارجی و فراهم کردن زمینه صادرات است.

وی تصریح کرد: با توجه به سودآور بودن پرورش ماهی خاویاری که هم امکان فروش خاویار و هم گوشت آن وجود دارد توسعه تولید این گونه از آبزیان یکی از زمینه های اشتغال در استان محسوب می شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:به دلیل نیاز به انجام چندین سال کار و سرمایه گذاری برای به ثمر رساندن ماهیان خاویاری توسعه پرورش این گونه ماهی نیازمند جذب سرمایه گذار خارجی است.

جانبازی تاکید کرد: هم اکنون یک سرمایه گذار عراقی در استان در حال پرورش ماهی خاویاری است و در صورت  تلاش بیشتر ظرفیت های خوبی برای توسعه این گونه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی تاکید کرد: در زمان حاضریک طرح پرورش ماهی در منطقه خیرآباد گچساران به دلیل نبودن سرمایه گذار معطل مانده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این طرح با ۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ایجاد شده است.

وی ابراز داشت: هم اکنون تنها یک واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان فعال است و به دلیل نبودن بازار فروش بهره برداران از پرورش این نوع ماهی استقبال نمی کنند.

جانبازی ابراز داشت: در صورت فراهم شدن زیرساخت های صادرات ظرفیت های خوبی برای پرورش ماهیان زینتی در استان وجود دارد.

برنامه های توسعه صنعت شیلات

وی تاکید کرد: هم اکنون طرح مطالعاتی امکان سنجی توسعه صنعت شیلات در این استان در حال اجراست.

حمزه جانبازی اظهار داشت داشت: در این طرح که قرار است در نیمه اول امسال تکمیل شود ظرفیت توسعه تولید ماهی از گونه های مختلف بررسی می شود.

جانبازی تاکیدکرد: با تکمیل این مطالعات مشخص خواهد شد که کدام نقاط استان مستعد پرورش چه گونه ماهی است.

وی عنوان کرد:طرح امکان سنجی توسعه شیلات استان در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری پیش بینی شده است که مطالعات حوزه سردسیری آغاز شده و پس از تکمیل  در حوزه گرمسیری نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی متقاضی احداث طرح های پرورش ماهی شده اند افزود: با توجه به موضوع آلودگی های زیست محیطی و تامین آب این طرح مطالعاتی انجام می شود تا ضمن فراهم شدن زمینه رونق تولید از خسارت های احتمالی به منابع آبی استان پیشگیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی در مناطق بشار،خرسان و کبکیان در دست اجراست.

جانبازی گفت:این طرح از سوی هشت نفر نیروی انسانی متخصص انجام وپس از برآوردهای کارشناسی برای توسعه تصمیم گیری خواهد شد.

نیازهای توسعه زیرساخت های پرورش ماهی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

حمزه جانبازی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ماهی تولیدی مزارع کهگیلویه و بویراحمد در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل انتشار ویروس  کرونا روی دست تولید کنندگان باقی مانده است اظهار داشت: در صورت وجود زیرساخت هایی مانند سردخانه این محصولات در زمان کسادی بازار ذخیره و از فاسد شدن آنان جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: انتشار ویروس کرونا باعث ۳۰ میلیارد ریال خسارت به تولیدکنندگان ماهی در استان شده است.

جانبازی ابراز داشت: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل را انجام دهد.

جانبازی تصریح کرد: سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود اما پارسال به دلیل سیلاب های ابتدای سال میزان تولید این محصول در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

جانبازی گفت:۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

حمایت دولت از آبزی پروری

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های سیلاب‌های سال زراعی گذشته به حوزه شیلات استان پرداخت شده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت: این میزان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت های ناشی از بچه ماهی هایی که به دلیل سیلاب از بین رفتند به۱۲۰واحد تولیدی فعال کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

بهره برداران حوزه پرورش ماهی که بچه ماهی ها را به مزارع ریخته بودند پس از جاری شدن و از این رفتن آنان افزون بر از دست دادن فصل بهار برای درآمدزایی ناچار به خرید دوباره بچه ماهی شدند.

جانبازی تصریح کرد: هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha