پیروز حناچی عصر شنبه در اولین همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران با اشاره به تبعات بیتوجه به افکار عمومی در روابط عمومیها اظهار کرد: یکی از وظایف ما در شهرداری تهران تبیین سیاستهایی است که در خانواده شهرداری اجرایی میشود.
وی با تاکید بر همراهی مردم در اداره شهر تهران خاطرنشان کرد: در این شرایط شهر ارزانتر اداره میشود و ما چنین تجربهای را در زمان جنگ داشتیم.
شهردار تهران با اشاره به همراهی مردم و پشتیبانی آنان از نیروها در زمان جنگ نیز گفت: همانطور که امام راحل فرمودند باید قدر مردم را بدانیم و وظیفه همه ماست که بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم و وای بر ما اگر از این فرصت استفاده نکرده و آنان را ناامید کنیم.
وی با اشاره به تجربههای شهرداری در مدت زمان شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها با بیشترین امکانات نتوانستند مدیریت مناسبی در مواجهه با کرونا داشته باشند و ما از این مساله شادمان نیستیم اما در مقایسه با دیگر کشورها عملکرد بهتری داشتیم و مردم به خوبی این تفاوتها را احساس کردند.
حناچی با اشاره به فرصت استفاده از فضای مجازی در شرایط کرونایی خاطرنشان کرد: من در سفرم به برلین با اپلیکیشنی مواجه شدم که درختهای مثمر را به مردم معرفی میکرددر نتیجه ما هم در زمینههای دیگر میتوانیم از ظرفیتهای فضای مجازی استفاده کنیم.
به گفته حناچی؛ به زودی از برنامه تهران هوشمند پرده برداری خواهیم کرد و جزییات بیشتری از آن اعلام می کنیم
انتقاد نایب رییس شورا از آنلاین برگزار نشدن این مراسم
همچنین نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در این همایش گفت: جا داشت این همایش نیز به صورت مجازی برگزار میشد تا هم پایبندی خود را در رعایت توصیهها به مردم نشان دهیم و از تجمعات خودداری شود.
ابراهیم امینی افزود: این ضرورت احساس نیاز میشود که به فضای مجازی در پساکرونا هم توجه شود و با محقق شدن دوبت الکترونیک میتوانیم به حل مشکلات بپردازیم.
وی با اشاره به کارکرد دوطرفه روابط عمومی خاطرنشان کرد: روابط عمومی باید به اطلاع رسانی مردم کمک کند و روابط عمومی نباید به بلندگوی مدیران مبدل شود.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: این مساله یکی از مشکلات اساسی کشور است و در این شرایط شهروندان از واقعیتها مطلع نمیشوند.
وی یادآور شد: امیدوارم که روابط عمومیها بتوانند به جایگاه کاقعی خود در کشور برسند.
سرمایه اجتماعی مولفه اصلی شهر ارتباطی است
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر نیز در این همایش گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مولفههای اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است.
محمد جواد حق شناس با تاکید بر اینکه در برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد پایداری ده شاخص کلیدی به تصویب شورای شهر رسیده است گفت:یکی از شاخصهای کلیدی، ارتقای سرمایه اجتماعی مدیریت شهری است.
به گفته وی؛ در طول سالها به دلیل تسلط نگاه کالبدی به شهر، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری بروز کرده وبه زیبایی و زیست پذیری شهر آسیب زده است؛ نگاه انسان محور و مبتنی بر پایداری فرهنگی و اجتماعی یک نیاز و راه حلی برای التیام بحرانهای اجتماعی و فرهنگی شهر و شرط لازم برای توسعه متوازن و موفق شهر است.
حق شناس تاکید کرد: سرمایه اجتماعی یکی از مولفههای اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است؛ که تعریف مختلفی از آن میشود. اما میتوان آن را شبکهای از روابط اجتماعی هم افزا دانست که مبتنی بر آگاهی و شناخت و اعتماد به تعامل و مشارکت سازنده میانجامد. اگر قرار باشد در شهر مدیران بگونهای عمل کنند که مردم آگاهی و شناخت لازم به اهداف و برنامه و سیاستهای مدیریت شهری را نداشته باشند، اگر مدیریت شهری بگونهای عمل کند که مردم اعتماد و همدلی لازم را نداشته باشند، مردمی که فاقد آگاهی و شناخت و اعتماد لازم هستند طبیعتا تعامل و مشارکت و همراهی لازم را با مدیران شهری نخواهند داشت.
وی ادامه داد:مدیران شهری هم باید بتوانند اطلاع رسانی و ایجاد شناخت لازم نسبت به اهداف و برنامهها و سیاستهای خود را در بین مردم را ایجاد کنند و باید بتوانند شفافیت و پاسخگویی مطلوب مردم را از خود نشان دهند.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه مدیران شهری برنامههای روشنی برای جذب تعامل و مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری در همه حوزهها داشته باشند، افزود:نیاز به انتقال معنا، نیاز به ایجاد آرامش، نیاز به مفاهمه، ایجاد حس تعادل و توازن در محیط و زندگی، درک زیباشناختی و نیاز به زبان و بیان موثر و مستعد انتقال مفاهیم و ایدهها از جمله زمینههای تحقق این مطلب است.
حق شناس با بیان اینکه سرمایه اجتماعی سرمایهای است که در انباشت و حفظ آن تک تک کارکنان و مدیران شهری مسئولیتی ویژه دارند بیان کرد: در این میان، روابط عمومی شهرداری نقش و مسئولیتی مستقیم و مضاعف دارد.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مهمترین وظایف روابط عمومی یک سازمان با کلید واژه سرمایه اجتماعی تعریف میشود؛ روابط عمومیها در سازمانها و از جمله در مدیریت شهری زمانی موفق خواهند بود که بتوانند با ایجاد رابطهای دو سویه بین مدیران و مردم سرمایه اجتماعی را حفظ و یا ارتقا بخشند.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدوارم مدیران ارتباطات و روابط عمومی با برقراری رابطه مؤثر با شهروندان عزیز و کاهش تنشها در محیط کاری بتوانند فرایندی ایجاد کنند که وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و کنترل توسط آن انجام و با ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنشهای موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین ببرند و یا لااقل کاهش میدهد و بتوانند با ارتباطی موثر جهت هماهنگ کردن و متناسب نمودن خواستهها و نیازمندهای اقشار مختلف جامعه قدم بردارند.
همچنین در این همایش از سامانه نامگذاری اماکن و معابر شهر تهران رونمایی شد.
رونمایی از سایت به من بگویید چطور و تقدیر از مدیران شهری برتر در حوزه روابط عمومی و ارتباطات از دیگر برنامه های همایش مدیران برتر شهر ارتباطی پایتخت بود که در سالن همایش های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
نظر شما