میانگین افزایش شهریه سال آینده مدارس غیردولتی ۲۳ درصد است

تهران- ایرنا- رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: میانگین افزایش شهریه سال آینده مدارس غیر دولتی ۲۳ درصد و سقف افزایش ۳۰ درصد است.

مجتبی زینی وند امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: امسال برای اولین بار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی الگوی شهریه را به سازمان حمایت از مصرف کننده ارائه کرد و این الگو در سازمان تنظیم بازار هم تایید شد.
وی افزود: میانگین افزایش شهریه سال آینده مدارس ۲۳ درصد، سقف افزایش ۳۰ درصد و حداقل افزایش شهریه ۱۵ درصد اعلام شده است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی عنوان کرد: بالاترین میزان شهریه برای مقطع ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، دوره متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و دوره متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است.
زینی وند خاطر نشان کرد:  شهریه تعیین شده شامل شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است، از این رو هزینه فوق برنامه غیرآموزشی جدا از این رقم محاسبه می شود.

وی در ادامه درباره الگوهای تعیین شهریه گفت: امسال رویکرد سازمان مدارس و مراکز غیر دولت در الگوی شهریه برای جلوگیری از اعمال سلیقه هاست. 
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: سامانه های درون و برون سازمانی برای تعیین ۱۳ آیتم در شهریه به کار گرفته شد. از این رو امسال این رویکرد در تعیین الگوی شهریه و حساسیت نسبت به حقوق و بیمه معلمان در مدارس غیردولتی را داریم تا حق معلمان و دانش آموزان ضایع نشود.
زینی وند ادامه داد: از ۱۳ آیتمی که برای تعیین الگوی شهریه قرار داده شده، برای ۴ آیتم کف و سقف در نظر گرفته شده است،  بطور مثال گفته شده که در خصوص نرخ اجاره بها، شورای نظارت بر الگوی شهریه این کف و سقف را مشخص کند.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی یادآورشد: شورای نظارت بر الگوی شهریه نظارت می کند. سال گذشته ۴۵ مدرسه در بحث دریافت وجه خارج از قانون مصوب شناسایی شدند که همان طور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد، هفت مدرسه برند غیر دولتی لغو مجوز و تعداد دیگر نیز توبیخ شدند.
زینی وند ادامه داد:  دلیل  دریافت اخطار و توبیخ این مدارس،  اخذ شهریه بیشتر از دانش آموزان بود. 
وی اعلام کرد: هر مدرسه‌ای که در شرایط کرونا هزینه فوق برنامه آموزشی از دانش آموزان دریافت کرده، باید هزینه خدمات استفاده نشده را به اولیا بازگرداند یا برای شهریه خدمات سال آینده در نظر بگیرد.

تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی همچنین با اعلام این خبر که قانون شوراهای آموزش و پرورش برای‌ کمک به توسعه آموزش و پرورش مصوب شد، اظهار داشت: سیاست سازمان مدارس غیردولتی تسهیل، جذب و جلب مشارکت‌ها است. از این رو با تعامل مناسب با دستگاه‌ها تلاش شده تا حقوق قانونی آموزش و پرورش از طریق اجرای قانونی شوراها محقق و ظرفیت‌ها  به مدیران معرفی شود.
زینی وند افزود: شوراهای آموزش و پرورش یکی از جدی‌ترین شوراها در برنامه ریزی استان‌ها تلقی می‌شود. در ایام کرونا این شوراها به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شدند و برنامه‌ریزی‌های لازم از طریق این شوراها صورت گرفت.
وی عنوان کرد: در حال حاضر آیین‌نامه جلب و جذب سمن‌ها طراحی و در مرحله تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت:  آیین‌نامه مراکز مرزی، در مراحل نهایی تصویب قرار دارد. آموزش و پرورش مناطق آزاد نیز به عنوان یکی از زیر مجموعه شوراها به شمار می‌رود که آیین نامه مناطق آزاد تصویب شده و در مرحله نهایی ابلاغ قرار دارد. امید است نظام جامع مشارکت هم تا پایان امسال پایان یابد.
زینی وند با اشاره به اینکه شوراهای آموزش و پرورش در ۱۳ دستگاه عضو هستند، افزود:  در برخی موارد الزامی برای‌ پاسخگویی دستگاه‌ها به این شورا وجود نداشت. بنابراین در این خصوص باید یک نهاد مرکزی وجود داشته باشد که دستگاه‌ها را ملزم به اجرای قانون، ضمانت اجرایی مصوبات و... کند.
وی تاکید کرد: در جلسه ای با معاون اول رییس جمهوری دستورالعمل شورای راهبردی شوراهای آموزش و پرورش مشخص شد.

طرح آموزش از راه دور آبا برای مناطق کم برخوردار 
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر سازمان به طرح آشتی با آموزش تاکید دارد. در واقع آموزش از راه دور در مدارس با عنوان (آبا) مطرح است‌.
زینی وند افزود: یکی از معضلات آموزش و پرورش، محروم ماندن دانش‌آموزان از امکانات آموزشی و پرورشی به ویژه در مناطق کم برخوردار است. از این رو طرح آشتی با آموزش با بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی و آموزش‌های الکترونیک مبتنی بر فناوری‌های نوین طراحی شد. 
وی اعلام کرد: طرح آبا در جنوب استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۰۰۰ دانش‌اموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار داده است. 

رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی خاطر نشان کرد: طرح آشتی با آموزش به ۲ شیوه گروهی و انفرادی انجام می‌شود. در آموزش گروهی هر مکانی که دارای شرایط برگزاری کلاس را داشته باشد، مانند پایگاه بسیج، مسجد و... برای این امر در نظر گرفته شده و برای آن یک تلویزیون، کامپیوتر، مودم و یک مشاوره راهنما در نظر گرفته می‌شود. 
زینی وند ادامه داد: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور بهره مند شده تا این طرح در جنوب سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی و  موفق اجرا شود. هر یک از دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح در طول هفته از محتوای آفلاین استفاده می کنند و  یک روز با همکاری مشاور برای رفع اشکال به صورت آنلاین در مرکز مربوطه حاضر می‌شوند.
زینی وند یادآور شد:  اگر دانش‌آموزان امکان حضور در این کلاس ها را  نداشته باشد، با استفاده از امکانات الکترونیکی تامین شده از سوی خیرین و سازمان‌ها می‌توانند از محتوای آموزشی استفاده کنند.

صدور کارت صلاحیت حرفه ای برای معلمان 

وی افزود: مدارس غیر دولتی در ایام تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش آنلاین را با بسترهای مختلفی ارایه کردند. امسال در سازمان مدرسه غیر دولتی آموزش آنلاین و توانمندسازی معلمان در دستور کار قرار گرفته است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه معلمان این مدارس به واسطه موسسان مدرسه انتخاب می‌شوند، گفت:  از ۲‌ سال گذشته مدرسه‌ای وجود نداشته که بدون استعلام از گزینش، معلمی را استخدام کرده باشد. 
زینی وند ادامه داد: درحال حاضر معلمان مدارس غیر دولتی شرایط عمومی و اختصاصی دارند که در بحث شرایط اختصاصی مباحثی مطرح شده که از جمله آن می‌توان به تناسب نداشتن تخصص معلم با رشته‌ تحصیلی وی اشاره کرد. از این رو تناسب رشته تحصیل در تدریس برای معلمان لحاظ شده تا در دوره‌های آموزشی ضمن و حین خدمت مورد توجه واقع شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان مدارس و مراکز غیردولتی توانمندسازی نیروی انسانی است، یادآور شد: این برنامه در ۲ سطح آنلاین و شاخص‌های اختصاصی برگزار می‌شود، این شاخص‌ها توسط معاونت‌های مختلف تعیین می‌شود و در نهایت معلمان کارت صلاحیت حرفه‌ای‌دریافت می‌کنند. از این رو تا پایان سال ۱۴۰۲ هیچ معلمی بدون داشتن کارت صلاحیت حرفه‌ای حق حضور در کلاس درس را نخواهد داشت.

زینی‌وند همچنین آموزش‌های الکترونیکی در مدارس را  تحول در نظام آموزشی دانست و افزود: شبکه شاد یک تحول بزرگ و سیاستگذاری کلان در استفاده از فناوری‌های نوین در تعلیم و تربیت است که به تدبیر وزیر آموزش و پرورش اجرایی شد.
وی ادامه داد: مدارس غیر دولتی در راستای عدالت آموزشی حرکت می‌کنند. با این حال اگر خانواده‌ای تمکن مالی برای حضور دانش‌آموزان در این مدارس را دارد و می‌خواهد برای تحصیل فرزند خود هزینه کند، نباید دیگران نسبت به آن اعتراض داشته باشند؛ چرا که این مدارس غیردولتی می تواند از تراکم مدارس دولتی بکاهد. اما در زمانی که یک خانواده تمکن مالی ندارد، دولت وظیفه سرمایه گذاری برای کیفیت بخشی به این امور را دارد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره شهریه مراکز پیش دبستانی گفت: در حال حاضر سه نوع مرکز پیش دبستانی وجود دارد، از این رو شهریه مراکز پیش دبستانی غیردولتی مستقل بر اساس این الگو تعیین و اعلام می‌شود.
به گفته زینی‌وند، شهریه مراکز ضمیمه مدارس غیردولتی درحال حاضر ۸۰ درصد شهریه همان مدرسه است و تعیین شهریه مراکز پیش دبستانی ضمیمه مدارس دولتی نیز در اختیار شوراهای آموزش و پرورش قرار می‌گیرد، سال گذشته بالاترین میزان شهریه آنها 2 میلیون تومان بود.

وی در ادامه با اشاره به تصویب آیین نامه صدور مجوز و نظارت بر پیش دبستانی‌ها، توضیح داد: هرچند صدور مجوز مهدهای کودک با بهزیستی و نظارت بر محتوای آموزشی بر عهده آموزش و پرورش است، اما آیین نامه تصریح کرده است پیش دبستانی ها باید تحت نظارت آموزش و پرورش قرار گیرند، از این رو تفاهم نامه ای با بهزیستی در حال انعقاد است.

وی همچنین درباره تسهیلات حمایتی دولت برای مؤسسان مدارس غیردولتی در ایام کرونا اظهار داشت: دولت موسسان مدارس و مراکز غیردولتی را در رسته های آسیب دیده شغلی در دوران تعطیلی ناشی از کرونا قرار داده است. به همین دلیل ثبت نام در سامانه کارا از هفته‌های گذشته آغاز شده است. تا  امروز مبلغی برای این موضوع  پرداخت نشده است، چراکه فرآیند لازم برای این کار باید طی شود.
زینی وند ادامه داد: اما تفاهم نامه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی  و معاونت اشتغال وزارت کار امضا شده است و براین اساس تسهیلات شامل مؤسسان می‌شود. تا امروز ۲۲ هزار موسس در سامانه کارا ثبت نام کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha