۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83823461
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزارت کشور پاکستان موظف به بهبود مدیریت تجارت مرزی با ایران شد

اسلام آباد - ایرنا - کمیته‌ای ویژه در مجلس ملی پاکستان باهدف تسهیل در فعالیت‌های بازرگانی به ویژه مدیریت صادرات انبه به جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور پاکستان را موظف کرد تا تجارت آسان و تردد کامیون‌های باری در مرز تفتان (میرجاوه) را تسهیل کند.

به گزارش روز سه شنبه دبیرخانه مجلس ملی پاکستان، نشست کمیته ویژه کشاورزی به ریاست «اسد قیصر» رئیس مجلس و با حضور «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه، «سید فخر امام» وزیر امنیت غذایی ملی و «اسد عمر» وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان برگزار شد.

مقامات پاکستانی به اطلاع اعضای کمیته ویژه مجلس رساندند که این کشور سالانه ۱۴ هزار تن انبه به ایران صادر می‌کند اما این روزها درپی بحران کرونا و برخی محدودیت‌های بر تردد، دولت‌های ایران و پاکستان توافق کردند که گذرگاه مرزی برای سه روز در هفته از صبح تا بعدازظهر برای کامیون‌های حامل کالاهای تجاری فعال شود. 

به گفته آنان، کامیون‌های ایرانی مجاز به ورود به خاک پاکستان بوده و پس از تخلیه بار، کالاهای وارداتی را از پاکستان به ایران منتقل می‌کنند اما کامیون‌های پاکستانی مجاز به ورود به خاک ایران نیستند. 

مسئولان پاکستانی افزودند: تعداد کامیون‌های ورودی ایران نیز کم است بلکه تعداد بیشتر آن نیز حامل گاز ال پی جی می‌باشد که در موقع برگشت برای حمل کالاهای پاکستانی از جمله میوه انبه مناسب نیست. 

دستور فوری رئیس مجلس پاکستان به وزیر کشور

کمیته ویژه مجلس ملی پاکستان توصیه کرد که وزارت کشور باید در جهت تعمیق تبادلات مرزی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه جلوگیری از خسارت به محصولات صادراتی پاکستان از جمله انبه که می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد، وارد صحنه شده و مدت زمان فعالیت تجاری در گذرگاه مرزی مشترک را از ۳ روز به ۵ روز در هفته افزایش دهد. 

«اسد قیصر» رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در تماس با «اعجاز احمد شاه» وزیر کشور، خواستار رسیدگی به مسائل مربوط به تجارت مرزی با ایران و اجرای راهکار اساسی برای تسهیل بازرگانان و صادرکنندگان شد. 

وی همچنین از رئیس اجرایی سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان (PIA) خواست تا طرح حمل بار انبه به وسیله ناوگان هوایی با نرخ ارزان را پیگیری و گزارشی در این خصوص به پارلمانی ملی ارائه دهد. 

مسئولان اتحادیه صادرکنندگان میوه و سبزیجات پاکستان نیز که به صورت ویدیو کنفرانسی در این جلسه حضور داشتند، با ابراز امیدواری نسبت به برطرف شدن موانع در مسیر صادرات، تاکید کردند: صادرکنندگان پاکستانی درصدد هستند تا صادرات انبه در سال جاری را به ۸۰ هزار تن برسانند. 

طبق گزارش های رسانه ای ۹۰ درصد صادرات انبه در پاکستان تا سال گذشته با حمل و نقل هوایی صورت می‌گرفت با این حال صادرکنندگان پاکستانی از افزایش هزینه حمل و نقل محموله انبه توسط سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان شاکی به نظر می‌رسند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha