آغاز برداشت گیلاس از باغ‌های آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گیلاس از سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتاری باغ‌های استان آغاز شد.

اکبر کرامتی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان دارای یک‌هزار و ۹۵۰ هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۴۵۰ هکتار غیر بارور است.

وی اظهار داشت: عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و خوی با ۳۹۰ هکتار رتبه اول، اشنویه با ۳۵۰ هکتار رتبه دوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:پیش‌بینی می‌شود ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که با وجود خسارت‌های ناشی از سرمازدگی، یک‌هزار و ۸۰۰ تن نسبت به پارسال افزایش دارد.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای نیزبه صورت محدود تولید می‌شود.

وی ادامه داد: محصول تولیدی در استان علاوه برتامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی افزود: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از پایه های رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که شامل انواع میوه‌های هسته دار،انگور و سیب است که علاوه برتامین نیاز داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

گیلاس مرغوب این استان با وجود تولید محلی در زمان حاضر در برخی از محله های ارومیه با قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha