۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83823673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان در مسیر توسعه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای

اسلام‌آباد - ایرنا - دولت پاکستان در تازه‌ترین اقدام برای توسعه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای، ضمن تایید اجرای طرح‌های اکتشاف اورانیوم در برخی از مناطق این کشور، میزان سرمایه گذاری‌ها در تولید داروهای هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه رسانه‌های پاکستان، دولت این کشور با تخصیص بودجه جدید برای اکتشاف اورانیوم در شمال غرب پاکستان موافقت کرده و این طرح‌ها از سوی کمیسیون انرژی اتمی کشور به اجرا درمی آید. 

براساس این گزارش، پاکستان سرمایه گذاری‌های کلانی برای توسعه داروهای هسته‌ای، بیمارستان‌ها و لوازم مرتبط به تشعشعات از جمله مراکز مبارزه با سرطان را در دستور کار قرار داده است. 

اکنون برای ۱۸ طرح عمرانی جاری از سوی کمیسیون انرژی اتمی پاکستان بودجه جدید اختصاص داده شده ، درحالی که دولت اسلام آباد برای هیچ کدام از این طرح‌ها وام خارجی یا کمک از خارج را دریافت نکرده است. 

دولت پاکستان با هدف افزایش سرمایه گذاری در صنعت تولید داروهای هسته‌ای، مراکز جدید پزشکی هسته‌ای در چند شهر را تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رساند. 

سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی هسته‌ای در پاکستان نیز با تخصیص بودجه ۱۸ میلیارد روپیه‌ای برای واحدهای ۱ و ۲ انرژی در سواحل کراچی افزایش می‌یابد. همچنین بودجه راکتورهای تحقیقاتی موسوم به راکتور-۳ که میزان آن ۱۰ مگاوات عنوان شده، نیز مورد تایید قرار گرفت. 

گفتنی است که چهارمین نیروگاه هسته‌ای پاکستان هشتم دیماه ۹۵ با ظرفیت تولید ۳۴۰ مگاوات به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد تا ظرفیت تولید برق هسته‌ای در این کشور، به بیش از یکهزار مگاوات افزایش یابد. 

کمیسیون انرژی اتمی پاکستان اخیراً با اشاره به برنامه‌های بلند مدت این کشور در زمینه تولید برق هسته‌ای با هدف جبران کمبود برق اعلام کرد: بعد از سال ۲۰۲۱، تقریبا هرسال عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در پاکستان آغاز خواهد شد (در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای جدید) تا این کشور بتواند به نقطه هدف برسد. 

پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته‌ای و از قدرت‌های اتمی جهان شناخته می‌شود. این کشور نخستین بمب اتمی‌اشرا در هفتم خرداد ۱۳۷۷ و دوهفته پس از آزمایش بمب هسته‌ای توسط هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا، آزمایش کرد. 

برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی ادعا کردند: پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته‌ای نظامی خود است و تا سال‌های آینده، به سومین قدرت هسته‌ای جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha