۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83824792
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب خم از جایزه مهرگان طلایی کنار گذاشته شد

۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83824792
کتاب خم از جایزه مهرگان طلایی کنار گذاشته شد

تهران- ایرنا- «کتاب خم» اثر علیرضا سیف الدینی از جایزه مهرگان طلایی کنار گذاشته شد و این نویسنده نیز از داوری این دوره کناره‌گیری کرد.

دبیرخانۀ جایزۀ مهرگان با انتشار یادداشتی از علیرضا زرگر، مدیر جایزۀ مهرگان، اعلام کرد از آن‌جا که برابر با آیین‌نامۀ جایزه مهرگان ادب، امکان حضور هم‌زمان یک نویسنده به‌عنوان داور جایزۀ مهرگان و اثر او به‌عنوان کتاب نامزد دریافت جایزه - در هیچ‌یک از بخش‌های جایزۀ مهرگان ادب یا مهرگان علم- سابقه ندارد، رمان کتاب خَم نوشتۀ علیرضا سیف‌الدینی اثر برگزیدۀ دورۀ بیستم جایزۀ مهرگان ادب از بخش جایزۀ مهرگان طلایی کنار گذاشته می‌شود.  

در جایزه مهرگان طلایی یک رمان به عنوان برگزیدۀ دو دهۀ جایزۀ مهرگان ادب انتخاب می‌شود. سیف‌الدینی داور این بخش جایزه در دو سال گذشته ۴۱ رمان نامزد دریافت جایزه مهرگان طلایی را خوانده و داوری کرده بود و مطابق آیین‌نامه جایزه مهرگان پس از کنار گذاشته شدن اثر او مشکلی برای ادامه داوری وی وجود نداشت؛ اما وی بنابر تمایل شخصی و با در نظر داشتن برخی ملاحظات اخلاقی و حرفه‌ای ترجیح داد تا از داوری در جایزه مهرگان طلایی کناره‌گیری کند. 

در دوره‌های گذشته جایزه مهرگان نیز رمان‌هایی از زنده‌یاد فتح‌الله بی‌نیاز، علیرضا سیف‌الدینی، احمد پوری و در همین دوره بیستم رمان «آ» اثر لیلا صادقی به دلیل حضور نویسنده اثر به عنوان داور از گردونه داوری کنار گذاشته شده تا فرآیند داوری شفاف باشد، اصول حرفه‌ای رعایت شود و هیچ‌گونه حاشیه‌ای بر انتخاب داوران در جایزه مهرگان سایه نیندازد. 

شایان ذکر است که پنج رمان کتابِ خَم، آتش زَندان، شکوفه‌های عناب، کوچ شامار و ط که در این دوره جایزه مهرگان طلایی داوری نشده‌اند در دوره بعدی جایزه مهرگان طلایی -پایان دهه سوم- در کنار دیگر آثار برگزیده دهه داوری خواهند شد. 

با توجه به پایان کار داوران در جایزه مهرگان طلایی، به زودی فهرست رمان‌های راه‌یافته به مرحله نهایی این جایزه اعلام می‌شود. مراسم نهایی اهدای جایزه در صورت مهیا بودن شرایط به صورت عمومی در اواخر تابستان ۹۹ برگزار خواهد شد. 

جایزه مهرگان طلایی مطابق آیین‌نامه اعطای جوایز مهرگان، هر ۱۰ سال یک بار به یک رمان، یک مجموعه داستان و یا یک کتاب علمی تعلق خواهد گرفت. نخستین دوره جایزه مهرگان طلایی در بخش رمان برگزار می‌شود و به دلیل برگزاری نشدن این جایزه در دهه اول، رمان‌های برگزیده مهرگان ادب در طول بیست سال گذشته داوری خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha