سمفا (سامانه فروش و اکران سینما) سامانهای است که در حوزه مدیریت، فروش و اکران سینمای ایران وظایف چند گانهای را در قالب یک نظام واحد بر عهده میگیرد. در واقع اگر این سیستم درست بارگزاری و اجرا شود از سویی به انحصار در فروش بلیت اینترنتی سینما پایان میدهد و از سویی موجب شفافیت در روابط اقتصادی شرکتهای مشغول در این حوزه خواهد شد. از سوی دیگر با از بین رفتن انحصار یک شرکت خاص فضای رقابتی در اقتصاد سینما شکل می گیرد که برای مخاطبان از جهات مختلف امتیازات و مزایایی را به همراه خواهد داشت.
نفع مخاطب سینما در این است که با دسترسی سریع و آسان همچنین با قیمت مناسب بتواند بلیت مورد نظر خودش را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کند و ایجاد فضای رقابتی از حیث کیفیت، سرعت و قیمت قطعا در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.
شفافیت یکی از دیگر ویژگیهای سمفا است، موضوعی که پیش از این در تعامل و ارتباط تجاری شرکت های تولید کننده و پخش مشکل ساز بود و با ایجاد ابهاماتی در نحوه تعامل دو جانبه و تعیین سهم سرمایه گذار در گیشه آسیب های جدی به این حوزه وارد می کرد.
سمفا برای سینما داران هم شرایط تازه ای را فراهم میکند. تسهیل توافق و تنظیم قرارداد در زمانی کوتاه تر ازجمله قابلیت های این سامانه برای سینماداران است که نشان می دهد نیاز به ایجاد چنین ساختاری از سالهای گذشته در عرصه سینماداری کشور احساس می شد.
همچنین وزارت ارشاد از این طریق می تواند نسبت به نظارت دقیق در فعالیت های اقتصادی این بخش با رعایت انصاف و اجرای قانون همچنین پایبندی هر کدام از طرفهای شاغل در پروژه به تعهدات خود اقدام کند.
آغاز فعالیت سمفا همانطور که انتظار میرفت واکنشها و حتی مقاومت هایی را به همراه داشته که نشان دهنده تاثیر این سامانه در تغییر معادلات موجود است. ابتدا باید از نگرش سیاسی به موضوع جلوگیری کرد چرا که این سامانه یکی از سرمایه های ساختار فرهنگی دولت به شمار می رود که میراثی گرانقدر برای دولت های آینده خواهد بود و در نهایت موجب تقویت ظرفیت های هر دولتی بدون توجه به نگرش سیاسی و جناحی آن خواهد بود.
تاثیر دیگر سمفا تقسیم و توزیع عادلانه ثروت سینما میان اجزا و بخش های مختلف شاغل و فعال در این صنعت است.
در بین سینماداران هستند کسانی که به دلیل نبود کانالی حساب گرایانه و نظارتی چون سمفا سهم مبالغ شرکت های پخش را تا ماه ها در حساب خود نگاه میداشتند و از سود پولهایی که برای خودشان نیز بهره می جستند.
بهره مالی از فروش بلیت اینترنتی سینما نسبت به اقتصاد نه چندان مساعد آن رقم بسیار اندکی یعنی ۲% از فروش بلیت است.
رویه ی شرکت های پخش فیلم در سراسر دنیا بسیار مشخص است، معمولا شرکت های پخش فیلم با ایجاد شراکت در فروش بلیت سینما سهمشان از اقتصاد سینما را ارتقاء می دهند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل انحصار یک شرکت خاص و فقدان نقش نظارتی سازمان سینمایی ، این امر میسر نبود.
حال بسیار واضح است که چرا عدهای از شفافیت اقتصادی سینما و نقش نظارتی سازمان سینمایی وزارت ارشاد واهمه دارند. با این وجود به نظر می رسد صفحه جدیدی در تاریخ اقتصاد صنعت سینما گشوده شده و تحولات مثبتی در پیش است که می تواند منجر به افزایش استقبال مخاطبان در این حوزه شود. اخیرا در حاشیه آغاز فعالیت سمفا انتقاداتی از علی سرتیپی تهیه کننده سینما به دلیل حمایت از این سامانه مطرح شده اما باید گفت سرتیپی نقش موثری در رونق صنعت سینما داشته و با اشتغال آفرینی در این حوزه با استفاده از ظرفیت برخی شرکتهای اقتصادی اقتصاد سینما را تقویت کرده است. این تهیه کننده همچنین اخیرا حامی شرکت جوانی به نام ایران تیک شده که در این حوزه فعالیت میکند.
نظر شما