۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۲۶
کد خبر: 83827566
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هشدار فوق تخصص شبکیه: با چشم غیرمسلح به کسوف نگاه نکنید

یزد- ایرنا- یک متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه به شهروندان هشدار داد: نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی چشم میتواند برای دید بسیار خطرناک باشد.

دکتر "مسعودرضا معنویت" عصر شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به خورشید گرفتگی(کسوف) روز یکشنبه اول تیرماه در ایران افزود: شاید خیلی از افراد از آسیب‌هایی که کسوف میتواند به چشم وارد کند اطلاعی نداشته باشند. 

وی تاکید کرد:خورشید گرفتگی یا کسوف جزو پدیده‌هایی است که از دید بشر بسیار جالب می باشد ولی نگاه کردن به خورشیدگرفتگی بدون فیلترهای محافظتی چشم میتواند برای دید بسیار خطرناک باشد و حتی باعث کاهش دید دائمی به علت آسیب به مرکز بینایی در شبکیه گردد که متاسفانه در موارد شدید، این آسیب، قابل درمان نیست.
دکتر معنویت یادآور شد:در حالت ایده‌آل باید از هر گونه نگاه مستقیم به خورشید گرفتگی اجتناب شود و لازم است علاقه‌مندان به کسوف از عینک‌های مخصوص که به همین منظور طراحی شده اند، استفاده کنند.
وی برخی از علائم نگاه با چشم غیرمسلح به خورشید گرفتگی را تاری دید، لکه‌ها و یا نقاطی در دید، حساسیت به نور و یا حتی سردرد که به ندرت رخ میدهد اعلام کرد.
این فوق تخصص بنام شبکیه اظهار داشت: نگاه به خورشید گرفتکی با چشم غیر مسلح، هرگز   بی‌خطر نیست، حتی نگاه کردن از طریق عینک آفتابی عادی، گوشی هوشمند، دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیز ممکن است خطرناک باشد.
به گفته وی تنها راه برای تماشای مطمئن گرفتگی خورشید از طریق عینک های مخصوص خورشیدی است که بدین منظور طراحی شده اند و فیلترهایی برای جلوگیری از اشعه‌های مضر خورشید دارند.

 به گفته کارشناسان، خورشید گرفتگی فردا، آخرین کسوف قرن حاضر هجری شمسی است که در کشورمان قابل رویت است.

روز یکشنبه یکم تیر امسال شاهد خورشیدگرفتگی در سراسر کشور خواهیم بود؛ خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیافتد.

این پدیده نجومی از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح روز یکشنبه آغاز می‌شود، در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha