فعالیت کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری از سر گرفته شد

شهرکرد- ایرنا-مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهار محال و بختیاری از آغاز به کار مجدد فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان بعد از تعطیلی ۴ ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا با رعایت اصول بهداشتی خبر داد.

فرهاد خلیل‌مقدم روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن کتابخانه‌های عمومی، بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در سه نوبت گندزدایی، ضدعفونی کردن کتابخانه‌ها، حضور کتابداران در کتابخانه‌ها و فراهم کردن زمینه حضور برای اعضا و مراجعه‌کنندگان و در نهایت بازگشایی کتابخانه‌ها با حضور اعضا انجام شد.

وی، بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در کتابخانه‌ها توسط مراجعه کنندگان تاکید کرد و گفت: به ‌منظور اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی چیدمان فضاها و بخش‌های مختلف کتابخانه تغییر خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بخش مخزن کتابخانه نیز به صورت بسته اداره می‌شود و  سالن‌های مطالعه در کتابخانه‌های عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر در چیدمان میز و صندلی‌های مطالعه فعال خواهند بود.

خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه تعدادی از کتاب‌ها توسط اعضا و مراجعه‌کنندگان به امانت برده می‌شود، افزود: یک قفسه در ورودی کتابخانه برای قراردادن کتابها به عنوان قفسه قرنطینه پیش‌بینی شده و کتاب‌ها در یک اتاق به مدت هفت روز قرنطینه می‌شود.

وی ،با اشاره به اینکه بازه زمانی امانت منابع و کتابها در استان به یکماه افزایش یافته است، افزود: اعضا می‌توانند برای تمدید عضویت به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا، کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌ها تعطیل نشد و کتابداران با شرکت گسترده در فضای مجازی به توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مشغول بودند.

وی به راه‌اندازی پویش "هرخانه یک کتابخانه"، "کرونا را شکست می دهیم" و " هر کتابدار یک کتابخوان" اشاره کرد و گفت: در طرح هر کتابدار یک کتابخوان، کتابداران کتابهای جالب را در فضای مجازی معرفی می‌کردند.

خلیل‌مقدم، با اشاره به تعطیل بودن برنامه‌های فرهنگی خاص کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی استان افزود: والدین کودکان و نوجوانان برای امانت بردن کتاب اقدام برای کودکان اقدام کنند.

وی، به تعطیل بودن بخش نشریات و روزنامه و همچنین بخش کتابخانه نابینایان تا اطلاع بعدی اشاره کرد و گفت: مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی باید از تجمع در فضا و بخش‌های  ورودی کتابخانه جلوگیری و با داشتن ماسک و دستکش وارد کتابخانه شوند.

خلیل‌مقدم اظهار داشت: در استان ۵۳ باب کتابخانه عمومی فعال است و ۱۰ شهر استان فاقد کتابخانه عمومی هستند که راه‌اندازی کتابخانه در این شهرها، همچنین مناطق روستایی فاقد کتابخانه از اولویت‌های نهاد کتابخانه است.

 وی، به فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی ۲ کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه اشاره کرد و گفت: کتابخانه‌های شامل بخش‌های مختلف از جمله بخش امانت، مخزن، نشریات، بخش مرجع، سالن مطالعه، نمازخانه و امکانات دیگر هستند که سالن مطالعه بیشتر کتابخانه‌ها به صورت مجزا برای خانم‌ها و آقایان پیش بینی شده است.

به گفته وی، در کتابخانه‌های که فضای کمتر دارند، سالن مطالعه به صورت شیفیتی در اختیار خانم‌ها و آقاین قرار داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha