۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 2198
کد خبر: 83828051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انداختن آتش به جان حیات وحش دور از انسانیت است

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83828051
انداختن آتش به جان حیات وحش دور از انسانیت است

زنجان - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آتش سوزی مراتع زنجان، مرگ دردناک حیات وحش را در پی دارد و این انصاف نبوده و به دور از انسانیت و مروت است.

علی مرشدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش‌سوزی مراتع و علفزارها در این استان که امسال به دفعات شاهد آن بودیم، علاوه بر وارد آمدن خسارت به پوشش گیاهی مناطق، حیات برخی گونه های جانوری را نیز به جد تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: با گسترش آتش سوزی، آن دسته از گونه‌های جانوری که کند حرکت هستند و برای فرار از مهلکه از توان کمتری برخوردارند زنده زنده در میان آتش گرفتار شده و صحنه‌های ناخوشایندی بوجود می آید که دل هر انسانی را منقلب کرده و سخت می‌آزارد.

مرشدی تاکید کرد: شانس پرندگان و چهارپایان برای فرار از محل آتش‌سوزی بالا است اما خزندگان و حشرات که کند حرکت هستند در میان آتش مانده و تسلیم شعله های بی امان می شوند.

وی افزود: بارها پس از پایان آتش سوزی‌ها، مشاهده شده که جوجه تیغی از خانواده پستانداران، خزندگانی چون لاک پشت و مار و جوندگانی چون موش صحرایی و انواع حشرات ازجمله مورچه و ملخ، طعمه حریق شده و از بین رفته اند و بقایای برجا مانده صحنه‌ای تلخ و ناخوشایند بوجود آورده است.

مرشدی تصریح کرد: به یقین امسال نیز همانند سالهای گذشته باز هم گونه های جانوری خزنده، جونده و حشرات زیست کننده در مناطقی که آتش سوزی اتفاق افتاده طعمه شده‌اند و زنجیره غذایی در آن منطقه نیز به هم خورده است.   
وی از عموم مردم خواست از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه نزدیک مراتع، علفزارها و جنگل ها به جد پرهیز کنند چراکه ممکن است آتش به ظاهر خاموش شده باشد و پس از ترک محل افراد، مجدد شعله ور شده و پوشش گیاهی منطقه را به آتش بکشد.  
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: برخی مواقع ممکن است انداختن یک ته سیگار روشن،  مراتع، علف‌زار و جنگل ها را به آتش کشیده و تبدیل به خاکستر کند.

مرشدی افزود: طی سه ماهه نخست امسال (فروردین تا خرداد) پنج مورد آتش سوزی در مجموع به وسعت ۲۲ هکتار در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و دشت سهرین زنجان، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم و منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان، اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: از این ۲۲ هکتار آتش سوزی مرتع، پنج هکتار مربوط به منطقه حفاظت شده سرخ آباد و دشت سهرین، ۲ هکتار در منطقه حفاظت شده انگوران و ۱۵ هکتار مابقی نیز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر، بود.

مرشدی، یادآور شد: پارسال بر اثر وقوع ۱۹ فقره آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان، ۲۵۰ هکتار از پوشش گیاهی این مناطق طعمه حریق شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha