۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 1053
کد خبر: 83828718
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تسهیلات قرض‌الحسنه گره‌گشای مشکلات معیشتی مردم

قزوین - ایرنا - سپرده‌های قرض‌الحسنه در نظام بانکی کشور به عنوان یکی از عقود اسلامی طی دهه‌های گذشته وارد عملیات بانکی شده و امروز نیز با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات معیشتی مردم، از جمله تولیدکنندگان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی باشد.

سپرده‌های قرض‌الحسنه به عنوان تسهیلات ارزان قیمت و بدون ربا پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد سیستم بانکی کشور شد و در واقع رابطه مالی بین دو شخص به صورت دائن و مدیون را جاری و ساری ساخته است.

این نوع تسهیلات در قالب وام و تنها با کارمزد ۴ درصدی، آن هم جهت تامین بخشی از هزینه‌های بانکی به متقاضیان پرداخت و هیچ‌گونه سودی در قبال آن از وام گیرنده دریافت نمی‌شود.

بانک‌های فعال در حوزه قرض‌الحسنه براساس وظایف ذاتی خود بدون شک طی سال‌های گذشته نقش مهمی در حوزه توانمندسازی گروه‌های هدف خود، یعنی اقشار آسیب‌پذیر و همچنین کمک در جهت رشد، رونق و شکوفایی اقتصادی در نقاط مختلف کشور از جمله نواحی کم برخوردار و محروم برعهده داشته‌اند.

به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین مصاحبه‌ای را در خصوص نحوه روند اعطای این نوع تسهیلات به گروه‌های جامعه با حسن میرزا عبدالهی‌ها، مدیرکل شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان به عمل آورده است. 

ایرنا. مهمترین هدف سیستم بانکی کشور از راه‌اندازی بانک‌های قرض‌الحسنه چه بوده است؟

مهمترین هدف از تاسیس بانک‌های قرض‌الحسنه، اعطای تسهیلات در حوزه کسب و کارهای خانگی و خرد، اشتغال، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مسکن و سازمان امور زندان‌ها، کمک در جهت بهبود تولیدات واحدهای صنعتی و تولیدی و در نهایت اعطای تسهیلات لازم در حوزه درمان و مسکن به صورت قرض‌الحسنه بوده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز در سال ۸۶ و با مشارکت سایر بانک‌های تخصصی و تجاری با هدف کمک به اشتغال، تحصیل جوانان، توانمندسازی واحدهای تولیدی که به نحوی دچار مشکل شده، رفع احتیاجات ضروری مردم و در نهایت رفع مشکلات معیشتی مردم به جامعه هدف در راستای مسوولیت اجتماعی خود تاسیس شد.

باید اذعان داشت که مسوولیت اجتماعی این بانک به لحاظ نوع ارایه خدمات، فراتر از سایر بانک‌ها بوده تا جایی که هر چند بانک‌ها با هدف سود و کسب درآمد فعالیت می‌کنند اما این موضوع در بانک قرض الحسنه مهر ایران منتفی است چرا که هیچ سودی از محل تسهیلات ارایه شده به غیر از کارمزد ۴ درصدی که بانک مرکزی برای آن مقرر داشته، از متقاضیان خود دریافت نمی‌کند. 

در حوزه سپرده‌گذاری نیز مردم سرمایه خود را نزد ما برای کمک به امر قرض‌الحسنه قرار می‌دهند تا این سرمایه تنها در این راه صرف شود و ما هم هیچ کاری به غیر از اعطای تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه نداریم تا جایی که تمام طرح‌هایی که تا امروز از سوی این بانک برنامه‌ریزی شده تنها در چارچوب اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه صورت گرفته است.

ایرنا. ماهیت قرض‌الحسنه در سیستم بانکی کشور چگونه است

ماهیت قرض‌الحسنه در سیستم بانکی کشور در واقع روابط بین دو شخص در امور مالی و در حوزه‌های مختلف از جمله مشارکتی، کارفرما و کارگری است یعنی رابطه موجود در این بخش تنها بین قرض گیرنده و قرض دهنده هست و اینکه موضوع داین و مدیون در بحث قرض‌الحسنه مطرح بوده در حالی که سایر سپرده‌های بانکی فاقد این خصیصه هستند.

بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان قزوین با جمع آوری و فعالیت ۲۵ خیریه فعال در واقع توانسته ضمن اعتمادسازی، ماهیت کاری موضوع قرض‌الحسنه در سیستم بانکی را در جهت رفع بخشی از مشکلات معیشتی مردم بیش از پیش در نزد مشتریان خود نمایان سازد چرا که اصول کار در این نوع سیستم باید براساس صداقت و سلامت باشد.

ماهیت سپرده‌های قرض‌الحسنه با برنامه‌ریزی در جهت کانالیزه کردن کمک خیران و تخصیص سپرده‌های داده شده در بخش تامین کمک هزینه درمان، تحصیلی، معیشتی و ازدواج صرف و در بسیاری از حوزه‌ها نیز با ارایه طرح‌های تسهیلاتی به مددجویان نهادهای حمایتی، پرداخت وام به نیازمندان و همچنین دانشجویان حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

ایرنا. در حوزه مشتری مداری و کسب رضایت مشتریان چه اقداماتی به عمل آمده است

با توجه به اینکه سیستم بانکی در حوزه احیا و گسترش سنت قرض‌الحسنه باید گام‌های اساسی و مطمئن‌تری را بردارد از این رو ما در مرتبه نخست و از طریق شعب خود اقدام به نیازسنجی مشتریان خود کرده و در ادامه، نیازهای موجود را در قالب طرح‌های مختلف برنامه ریزی و اجرایی خواهیم کرد که از نمونه‌های بارز آن که بسیار هم موفق بوده می‌توان به طرح کالا کارت، حمایت از کالای ایرانی، همیاران مهر و سپرده‌های امتیازی اشاره کرد.

در جهت اجرای سیاست بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب، درخواست تسهیلات و حذف کاغذ از سیستم داخلی در راستای صرفه جویی توسط این بانک در سطح استان اجرایی شده و بانک با انجام تنها یک امضاء الکترونیکی از مشتری خود تمامی اطلاعات لازم را به صورت آنلاین دریافت می‌کند. 

کسب رتبه نخست در جذب منابع و اعطای تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه توسط بانک مهر ایران 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ابتدای فعالیت خود را با ۲ هزار باجه در شعب بانک‌های ملی سراسر کشور آغاز کرد و امروز از ۵۳۰ شعبه فعال خود، ۱۱ شعبه آن در سطح استان قزوین خدمات خود را به شهروندان ارایه می‌دهند و به زودی نیز ۲ شعبه در شهرهای بویین‌زهرا و اقبالیه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

با توجه به اینک تمامی تسهیلات پرداخت شده توسط این بانک در قالب قرض‌الحسنه صورت می‌گیرد، امروز مانده تسهیلات بانکی استان در این حوزه بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال بوده در حالی که تسهیلات ارایه شده به مردم بیش از این میزان است.

در بخش ازدواج سال گذشته ۳۸۰ فقره تسهیلات بالغ بر ۱۱۵ میلیارد ریال پرداخت و امسال نیز با توجه به افزایش سقف تسهیلات از سوی بانک مرکزی به میزان ۵۰۰ میلیون ریال، تاکنون ۵۲ فقره پرداختی با ۲۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.

در بخش اعطای تسهیلات به نهادهای حمایتی نیز ۸۲ فقره تسهیلات امسال به کمیته امداد پرداخت شده، ۵۶ فقره وام در قالب تسهیلات طرح همیاران مهر به انجام رسیده و در مجموع به تمامی تعهدات خود نسبت به مددجویان بهزیستی استان جامعه عمل پوشانده‌ایم.

کل تسهیلات اعطایی سال گذشته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قزوین سه هزار و ۷۶۸ فقره بوده و امسال نیز تاکنون پنج هزار و ۸ فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

ایرنا. در رابطه با بهبود شاخص‌های مالی و آموزش کارکنان توضیحاتی ارایه دهید

کارکنان بانک مهر ایران همواره و در طول سال ضمن فراگیری آموزش‌های ضمن و بدو خدمت، آموزش‌های مشتری مداری، بازاریابی، برخورد با ارباب رجوع، رعایت اصول اداری و به لحاظ تخصصی نیز آموزش‌های بانکداری را می‌گذرانند.

در راستای اجرای طرح‌هایی مانند کالا کارت نیز با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنان قسم خورده انقلاب، همواره سعی داشته‌ایم تا با حمایت و ترغیب شهروندان از کالاهای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی، زمینه خرید این نوع کالاها را فراهم کنیم و به همین جهت نیز تسهیلاتی را به مردم ارایه داده و وجوه آن به صورت مرحله‌ای برای دارنده کارت آزادسازی می‌شود که این کار اطمینان خاطر لازم را هم به تولید کنندگان و هم به خریداران می‌دهدو بانک هم تضامین لازم از فردی که از این تسهیلات می‌خواهد استفاده کند را دریافت می‌کند.

با توجه به اینکه ارایه خدمات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشتر در حوزه اشتغال بوده و بیشترین میزان تسهیلات موجود را به خود اختصاص داده به همین جهت امسال ۲ موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که ابتدا با همراهی بهزیستی استان ارایه تسهیلات لازم جهت کمک به مهد کودک‌هایی که در دوران کرونا با مشکلات مالی روبرو شده‌اند و در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز در قالب اندوخته بانوان سعی داریم در بخش اشتغال تسهیلات مورد نیاز متقاضیان را فراهم آوریم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha