دستگیری چهار حفار غیرمجاز آثار تاریخی در جاجرم خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- فرمانده انتظامی جاجرم از دستگیری چهار حفار غیر مجاز آثار تاریخی و فرهنگی در این شهرستان خراسان شمالی خبر داد.

سرهنگ رضا قندی روز شنبه اظهار داشت: ماموران کلانتری ۱۱ رسالت این شهرستان در پی کسب خبری مبنی براین که اشخاصی در منزل مسکونی خود دستگاه گنج یاب نگهداری می کنند و قصد استخراج منابع ملی طلا و عتیقه از کوه های اطراف را دارند، بلافاصله با هماهنگی مقام قضایی وارد عمل شدند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از منزل متهمان یک دستگاه گنج یاب، بیل و کلنگ، یک دستگاه جوش و مقداری مواد مخدر کشف کردند که به همراه چهار نفر متهم به کلانتری ۱۱ رسالت انتقال و ۲دستگاه خودرو نیز به پارگینگ منتقل شدند.

وجود محوطه های باستانی بزرگ از قبیل تپه پهلوان، تپه حیدران و محوطه چَلو و نیز سنگ نگاره های پیش از تاریخی «جُربِت» در شهرستان جاجرم آن را به یکی قدیم ترین استقرارگاه های بشری در خراسان شمالی بدل کرده است.

پراکندگی زیاد محوطه های باستانی مربوط به دوران اشکانی و ساسانی در این شهرستان، از شکوفایی این خطه در آن دوره تاریخی با بهره گیری از موقعیت مناسب آن بر سر راه ابریشم و معادلات سیاسی و تجاری آن دوران حکایت دارد.

جاجرم از شهرهای مهم دوران اوج و درخشش تمدن خراسان بوده است.

مرکز ۳۷ هزار نفری شهرستان جاجرم در۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha