ریه‌های تنفسی پایتخت حراست شود

تهران- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران با تاکید بر توسعه و حفظ بوستان‌های جنگلی پایتخت اعلام کرد: وجود این بوستان‌ها نفس تهران را تازه می‌کند و شهروندان باید در حفظ و حراست این اماکن طبیعی کوشا باشند.

«رضا آقایی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه بوستان‌های جنگلی تهران به عنوان ریه‌های تنفسی پایتخت عمل می‌کنند گفت: این بوستان‌ها که با تلاش و هزینه‌های بسیاری توسط منابع طبیعی استان تهران و در سال‌های گذشته احداث شده علاوه بر نقش بسیار مهمی که در پالایش و کاهش آلودگی هوای کلانشهر تهران ایفاء می‌کنند، مکان‌هایی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان به شمار می‌آیند.

به گفته وی، حفظ و نگهداری از این سرمایه های ارزشمند طبیعی مشارکت عموم مردم را می طلبد و مردم در این زمینه باید اقدامات خود مراقبتی انجام دهند.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان تهران با اشاره به حوادث آتش سوزی در بوستان های جنگلی پایتخت نیز گفت: بیشتر این حوادث بر اثر اشتباهات انسانی صورت می گیرد و از عموم مردم و گردشگران می خواهیم هنگام مراجعه به طبیعت و بوستان‌های جنگلی حتما نکات ایمنی را مدنظر قرار داده و از روشن کردن آتش، رها کردن ته سیگار و اجسام شیشه‌ای خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

جلب مشارکت مردم اولویتی مهم در راستای صیانت از عرصه‌های ملی

وی در ادامه از اجرای طرح ارتقاء آگاهی عمومی در پیشگیری و اطفاء حریق در عرصه‌های منابع طبیعی خبر داد و گفت: جلب مشارکت مردم در راستای صیانت از عرصه‌های ملی از اولویت‌های مهم سازمانی و مجموعه منابع طبیعی است.

آقایی ادامه داد: فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی راهکاری مؤثر در جلب مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی در مقابله با تصرف، تخریب و آتش‌سوزی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق بخشیدن به امر حفاظت از منابع طبیعی، مشارکت، همکاری و همراهی مستمر مردم با مجموعه منابع طبیعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که در این خصوص مقوله آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند مشارکت‌پذیری مردم را افزایش دهد.  

به گفته رییس اداره منابع طبیعی شهرستان تهران، در این مسیر رسانه‌های جمعی بویژه رسانه ملی می‌توانند با نقش آفرینی خود افکار عمومی را به لزوم حفظ منابع طبیعی هدایت کنند و همچنین فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز نقش بسزایی در این خصوص خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: به منظور آگاهی بخشی و افزایش مشارکت‌پذیری مردم در پیشگیری و اطفاء حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی طرح ارتقاء آگاهی عمومی از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران و با حضور عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی و کارشناسان این شهرستان در شمال غرب تهران به مرحله اجرا در آمده که در این طرح علاوه بر توزیع بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی به اماکن گردشگری و طبیعی این منطقه، کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی توصیه‌ها و نکات ایمنی را به شهروندان، گردشگران و مسافران ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، با گرم شدن هوا بیش از ۵۰ مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی، بوستان ها و مزارع شهر تهران روی داده که بیشتر این حوادث بدلیل حضور مردم و گردشگران در بوستان های جنگلی اتفاق افتاده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha