۵۱۴ هکتار از اراضی ملی مهاباد رفع تصرف شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: طی سه ماه نخست امسال ۵۱۴ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در قالب ۴۷ پرونده رفع تصرف شد.

مجید پاتو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال در مجموع ۶۱ فقره پرونده قرق و تصرف اراضی ملی تشکیل شده که از این تعداد ۴۷ پرونده با ۵۱۴ هکتار مساحت با اخذ تعهد محضری محتومه شده و ۱۹ فقره پرونده با ۷۰ هکتار مساحت ۷۴ هکتار به مراجع قضایی ارسال شد.

وی اضافه کرد: در این مدت ۲۸ فقره پرونده تخریب اراضی ملی با ۴۶ هکتار مساحت تشکیل شده که ۹ فقره پرونده با  هشت هکتار مساحت مختومه شده و ۱۹ فقره پرونده با ۳۸ هکتار مساحت در حال بررسی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سال گذشته در این مدت ۳۳ فقره پرونده تصرف با ۹۵ هکتار مساحت و ۵۱ فقره پرونده تخریب اراضی ملی با مساحت ۴۱ هکتار مساحت تشکیل شده بود و متخلفان برابر قانون مشمول پراخت جریمه شدند.

پاتو اظهار داشت: امسال همچنین هشت فقره پرونده قطع اشجار با ۱۲۰ اصله درخت تشکیل شده و متخلفان به پرداخت چهار میلیون ریال جریمه شدند و ۱۱۰ فقره پرونده چرای غیرمجاز بهاری با بیش از سه هزار راس دام رسیدگی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح "ترسیب‌کربن" (ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) در ۶ روستا حوضه دریاچه ارومیه با معرفی تسهیل‌گران در این شهرستان اجرایی شد، افزود: این طرح با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیون ریال در روستاهای "داشخانە"، "قزلقوپی"، "کهنە‌دی"، "گردە‌یعقوب"، "کوسە‌کهریز" و "قرە‌قشلاق" در بخش مرکزی این شهرستان هم‌اکنون در اجرا است.

وی اضافه کرد: مشارکت دادن زنان روستایی در قالب ایجاد صندوق خُرد زنان و توسعه تعداد روستاهایی که در این پروژه همکاری می‌کنند، از دیگر برنامه‌های تسهیل‌گران در اجرای این طرح است.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل‌های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای «کاولان» و «کوران» واقع شده‌است.

آذربایجان‌غربی ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار عرصه ملی دارد که ۱۰۱ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهد و نقطه آغاز رویشگاه جنگلی زاگرس محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha