۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 1000
کد خبر: 83837181
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تدبیر دولت برای رفع نگرانی تامین برق چاه‌های کشاورزان فارس

شیراز - ایرنا- یکی از بزرگترین چالش‌ها در صنعت برق ، تامین برق مطمئن و پایدار در فصول گرم سال برای کلیه مشترکین، ازجمله مشترکین بخش کشاورزی است ، این موضوع در استان فارس که تولید و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی قرار دارد نمود و اهمیت بیشتری پیدا می کند.

از آنجا که نیمی از انرژی مصرفی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در حوزه کشاورزی صرف می شود، ضرورت تامین انرژی در این بخش اهمیت بسیاردارد.از سال ۱۳۸۹ بر اساس تفاهم نامه منعقد شده برق کشاورزان به صورت تامین ۲۰ ساعت در شبانه روز تنظیم شده است، اما باز هم نارضایتی در بخش تولید کشاورزی به دلیل ۴ ساعت همکاری و ایجاد محدودیت در ساعات اوج مصرف انرژی برق وجود دارد.

بر اساس این تفاهم نامه کشاورزان استان فارس می توانند ۴ ساعت موتورپمپ های برقی خود را در ساعت های اوج مصرف خاموش کنند و به ازای آن ۲۰ ساعت از برق رایگان استفاده نمایند ، اجرای این طرح کمک بزرگی به تاسیسات و فرایند تولید و توزیع برق در استان فارس در ساعت های اوج بار می کند اما نارضایتی برخی کشاورزان را در عین حال به همراه داشته است.

حمیدرضا جلایر معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از رفع محدودیت ۴ ساعته قطع برق مشترکین کشاورزی در صورت احداث نیروگاه خورشیدی خبر داد و بیان داشت : درجهت رفع این محدودیت و عدم نیاز به همکاری بخش مشترکین کشاورزی در ساعات اوج بار، کشاورزان می توانند با احداث نیروگاه های خورشیدی به صورت شبانه روزی از انرژی برق سراسری استفاده نمایند.

جلایر در تشریح این طرح گفت: مشترکین کشاورزی درصورت احداث نیروگاه خورشیدی در حد ظرفیت انشعاب قراردادی و حداکثر تا سقف ۱۰۰ کیلووات، می توانند به صورت ۲۴ ساعته از انرژی برق سراسری استفاده کنند و وزارت نیرو، نیز برق تولیدی حاصل از نیروگاه های خورشیدی را با عقد قرارداد تضمینی ۲۰ ساله و با نرخ مصوب و اعمال نرخ تعدیل سالیانه ناشی از نوسانات ارز،که بیش از ۳۰ برابر نرخ تعرفه های برق تولید کشاورزی درساعات اوج مصرف می باشد، ازآنان خریداری نماید.

اسماعیل خاتمی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز به ارائه گزارشی در رابطه با نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی مختص مشترکین درسطح شهرستان های استان فارس گفت: استان فارس از جمله استان‌هایی است که به‌ دلیل برخورداری از تابش مناسب جزومناطق مستعد برای استفاده ازسامانه های  خورشیدی است.

خاتمی اظهار داشت: متوسط میزان تابش این استان بین ۲ هزار تا  ۲ هزار و ۲۰۰ کیلو وات ساعت بر مترمربع در سال می باشد که این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.

وی افزود: شهرستان بوانات با ۴۱سامانه، شهرستان جهرم با برخورداری از ۳۳سامانه و همچنین شهرستان داراب با احداث۳۲سامانه خورشیدی بیشترین تعداد نصب سامانه ها را در میان سایر شهرستان های فارس دارند.

خاتمی یادآورشد: این سامانه ها بی سرو صدا بوده و هزینه تعمیر و نگهداری آنان نیز حداقل است که همگی این موارد سبب شده اند تا نصب این سامانه ها با استقبال خوبی از سوی مشترکین روبرو شود.