۱۰۳ نفر از بهبودیافتگان کرونا در کرمانشاه پلاسما اهدا کردند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اعلام اینکه مبتلایان به کرونا یک ماه پس از بهبودی منعی برای اهدای خون یا پلاسما ندارند، گفت: از اردیبهشت تاکنون ۱۰۳ نفر از بهبودیافتگان کرونا در کرمانشاه پلاسما اهدا کردند.

«پژمان صالحی‌فر» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تا پایان هفته نخست تیرماه هزار و ۸۸۰ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کووید۱۹ در کل کشور تهیه شده است، افزود: براساس اعلام سازمان انتقال خون ایران بیشترین اهدا در تهران، خوزستان و خراسان رضوی صورت گرفته و اصفهان، گیلان، فارس و کرمانشاه در رده‌های بعدی هستند.

او با بیان اینکه بیشترین اهدا کنندگان پلاسما آقایان هستند، از بانوان نیز برای اهدای خون و پلاسما دعوت کرد و گفت: مرکز انتقال خون استان کرمانشاه برای دریافت پلاسمای بهبودیافتگان از بیماری کرونا آمادگی کامل دارد.

وی با اشاره به اینکه دریافت پلاسما در استان کرمانشاه از هفتم اردیبهشت در مرکز انتقال خون شهر کرمانشاه در خیابان «منزه» شروع به کار کرده است، گفت: تاکنون اعضای کادر درمان بیمارستان ها و مراکز درمانی استان از جمله پزشکان و پرستاران بعد از بهبودی از بیماری کرونا، پلاسمای خود را اهدا کرده اند.

وی از همه افراد بهبودیافته از بیماری کرونا که یک ماه از بهبودی آنها می‌گذرد خواست برای هماهنگی اهدای پلاسما با شماره تلفن ۳۸۲۳۹۵۹۴ تماس بگیرند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه افراد ۶۰ سال به بالا شرایط اهدای پلاسما را ندارند، گفت: سن افراد بهبودیافته از کرونا باید بالای ۱۸ سال و کمتر از ۶۰ سال باشد. 

وی یادآوری کرد؛ زنان باردار و یا بانوانی که یک یا ۲ بار بارداری را تجربه کرده‌اند و یا سقط جنین داشته اند، کاندید مناسبی برای اهدا پلاسما نیستند.

به گفته او، از هر فرد بهبودیافته از کرونا ۵۰۰ سی سی پلاسما دریافت می‌شود و در مرکز انتقال خون استان فریز می‌شود.

وی توضیح داد که هر فرد بهبودیافته از کرونا می تواند در هر ماه یکبار پلاسمای خود را اهدا کند.

صالحی‌فر در ادامه با بیان اینکه لیست افراد بهبودیافته از کرونا که در مراکز درمانی استان بستری بوده اند از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در اختیار اداره کل انتقال خون قرار گرفته است، گفت: بیمارانی که تشخیص ابتلا به کرونای آنها به صورت سرپایی بوده است نیز می توانند با در دست داشتن نتایج تست های مثبت و منفی و کارت ملی خود برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حضور مستمر مردم برای اهدای خون گفت: بیماران تالاسمی، تصادفی، مادران باردار و افراد مبتلا به بدخیمی ها مصرف کنندگان دایمی خون هستند و با بروز بحران ها نیاز به خون آنها کمتر نمی شود.

صالحی فر، افزود: شیوع ویروس کرونا باعث کاهش ۳۵ درصدی اهدای خون شده و این در حالی است که درخواست های مراکز درمانی در ماه خرداد حدود ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

او گفت: چالش عمده مراکز انتقال خون، تامین پلاکت است از آنجا که عمر نگهداری آن فقط سه روز است این مسأله اهمیت حضور مستمر اهداکنندگان را برای اهدای خون بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه طبق آماری های جهانی هر ۲ تا سه ثانیه، یک نفر در دنیا به خون یا فرآورده مشتق از آن نیاز دارد، گفت: در دوران پاندمی، اهمیت مدیریت خون بیمار و مصرف بهینه خون و فرآورده خونی بیشتر می شود.

او اضافه کرد: همچنین تعدیل و منطقی نمودن درخواست های مراکز درمانی، باعث می شود تا در مواقع ضروری بتوانیم نیاز این مراکز را تامین نماییم و  از دپو و احتمالا ضایع شدن فرآورده در مراکز درمانی ممانعت گردد.

 سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا روز ۱۰ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۴۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۳۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر رسید.

«سیماسادات لاری» افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسید.

وی اظهار داشت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.