۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۱
کد خبرنگار: 1195
کد خبر: 83839846
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ترامپ حمله‌کنندگان به مجسمه جرج واشنگتن را تهدید به حبس کرد

تهران- ایرنا- رییس جمهوری آمریکا تهدید کرد کسانی که به مجسمه «جرج واشنگتن» اولین رییس جمهوری این کشور حمله کرده‌اند، به ۱۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا عصر سه‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: ما در حال تعقیب دو آشوب‌طلب هستیم که روی مجسمه باشکوه جرج واشنگتن در منهتن رنگ پاشیدند. ما تصویر آن‌ها را داریم. آن‌ها تعقیب و براساس "قانون یادمان‌ها و تندیس‌ها" به ۱۰ سال زندان محکوم خواهند شد. هم‌اکنون تسلیم شوید!

روز گذشته یک مرد و یک زن در منطقه منهتن شهر نیویوک به دو مجسمه متعلق به جرج واشنگتن اولین رییس جمهوری آمریکا که در پارک میدان واشنگتن واقع شده است، رنگ پاشیده و صورت مجسمه‌ها را قرمز کردند.

به دنبال شعله‌ور شدن اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، معترضان در حرکت های اعتراض خود، به یادمان ها و مجسمه‌های نماد نژادپرستی و برده داری در آمریکا حمله کردند. معترضان مجسمه‌های «جورج واشنگتن» از بنیانگذاران و نخستین رییس جمهوری آمریکا در شهر پورتلند واقع در ایالت اورگان، «توماس جفرسون» سومین رییس جمهوری این کشور و «کریستف کلمب» کاشف قاره آمریکا را سرنگون کردند.

اما سرنگونی نمادهای نژادپرستی به آمریکا محدود نمی شود، به طوری که معترضان ضدنژادپرستی در انگلیس نیز مجسمه «ادوارد کولستون» تاجر برده را واژگون کردند و آن را به رودخانه انداختند. دیگر شخصیت های جنجالی همچون «وینستون چرچیل» نیز هدف اعتراض ها قرار گرفته است. هشت تندیس متعلق به شخصیت‌های بلندپایه سیاسی در پایتخت انگلیس، از ترس تعرض و واژگونی‌ آنها توسط معترضان به ضدنژادپرستی پوشیده شد.

مردم بلژیک نیز مجسمه «لئوپولد دوم» پادشاه دوران استعماری این کشور را تخریب کردند. لئوپولد دوم پادشاه بلژیک که از وی به عنوان نماد استعمار این کشور در آفریقا یاد می‌کنند، میان سال‌های ۱۸۶۵ تا ۱۹۰۹میلادی در این کشور حکومت می‌کرد.

دو مجسمه مربوط به دوره استعماری فرانسه نیز در ادامه تلاش‌ها در سراسر جهان برای واژگون کردن مجسمه‌های مرتبط با عصر استعمار و برده‌داری در پاریس به رنگ قرمز آغشته شد. یکی از این مجسمه ها که با رنگ قرمز رنگین شد، مجسمه «ولتر» متفکر و نویسنده برجسته دوران روشنگری فرانسه بود که بخشی از ثروتش را مدیون تجارت دوره استعماری بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha