قرآن، مبنای زندگی امام رضا (ع) بود

تهران- ایرنا- استاد علوم قرآن و حدیث گفت: مبنای زندگی و حتی اقدامات سیاسی امام رضا (ع) قران کریم بود؛ به گونه‌ای که وقتی از ایشان سوال شد چرا ولیعهدی مامون را پذیرفتند، دلیلی قرآنی برای این امر ارائه کردند.

حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) (۱۱ ذیقعده، ۱۳ تیر) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا رابطه قرآن و امام رضا (ع) را از چند جهت بررسی کرد و گفت: اولین نکته جایگاه قرآن نزد امام رضا (ع) است. ایشان به قرآن اهمیت زیادی می دادند به گونه ای که هر سه روز یکبار قران را ختم می کردند.
وی با اشاره به قرائت هرروزه قرآن توسط ائمه معصومین افزود: تاکید شده انسان ساعات مشخصی را از روز به خواندن قران اختصاص دهد. امام رضا (ع)، انس و علاقه زیادی به قرآن داشتند و به همه ابعاد قرآن از جمله قرائت و تدبر در آیات الهی توجه می کردند.
نویسنده تفسیر قرآن مهر ادامه داد: همچنین حضرت امام رضا (ع) به مباحث علوم قرآن توجه داشتند؛ از جمله روایاتی از ایشان در مورد آیات محکم و متشابه در قرآن کریم هست. ضمن اینکه روایات تفسیری از امام رضا (ع) نقل شده که در هر کدام آیاتی از قرآن را توضیح داده و تفسیر کرده‌اند که اکنون در قالب کتاب چاپ شده و در دسترس است.

پاسخ قرآنی امام رضا (ع) به چرایی قبول ولیعهدی مامون
رضایی اصفهانی با اشاره به این که قرآن، مبنای زندگی و حتی اقدامات سیاسی امام رضا (ع) بود، اظهار داشت: وقتی از ایشان سوال شد چرا ولیعهدی مامون را پذیرفتند که حاکمی ستمگر از بنی عباس بود، دلیلی قرانی آورده و جواب دادند: من در این مورد به برادرم حضرت یوسف (ع) اقتدا و مثل ایشان عمل کردم که وزارت حاکم مصر را پذیرفت.
وی توضیح داد: زیرا در آیه ۵۵ سوره یوسف از زبان این پیامبر خطاب به عزیز مصر پیشنهاد شد که مرا بر خزانه داری مملکت منصوب کن که هم امانتدار و متخصص و آگاه به این امر هستم. حضرت یوسف با دو برنامه هفت ساله برای مصر، این کشور و مردم را از خشکسالی نجات داد. 

این حرکت حضرت یوسف (ع) نوعی پذیرش ولایت حاکم غیرالهی بود؛ زیرا سلطان مصر فردی کافر بود و این ولایت را به خاطر مصلحت مردم پذیرفت تا مردم را از خشکسالی نجات دهد. امام رضا (ع) با این بیان گفتند من مثل حضرت یوسف عمل کردم که حاکم غیرالهی را به خاطر مصلحت مردم و دین اسلام و پابرجا بودن دین پذیرفتم.

وی به بعد دیگری از رابطه امام رضا (ع) و قرآن پرداخت و خاطرنشان کرد: ایشان در حدیثی قرآن و فهم و عمل به این کتاب آسمانی را پویا می دانند و در روایتی فرمود فَهو فی کل زمان جَدید وعند کلِ قوم غض الی یوم القیامه. یعنی آن (قران کریم) در هر زمانی جدید و برای هر قومی تا روز قیامت تازه است. این امر پویایی تفسیر و قرآن را نشان می دهد و اینکه قرآن کریم هر زمان می‌تواند مطلب جدیدی به ما ارائه دهد. 

هر دو سال یکبار به تفسیری جدید نیاز داریم
استاد جامعه المصطفی با ارائه مثالی گفت: بنابراین اگر مرحوم طبرسی (دانشمند و فقیه شیعه ایرانی قرن ششم هجری) حدود هزار سال قبل تفسیر مجمع البیان را در مورد قرآن مجید نوشت و مطالبی فرمود و در سده اخیر مرحوم علامه طباطبایی تفسیر المیزان را و در آن به موضوعات جدیدی اشاره کرد، ما هم با تفکر و تدبر در قرآن مجید متوجه مطالب جدیدی می شویم. قرآن چشمه پویایی است که هر زمان در آن تفکر شود یافته‌های جدیدی به دست می آید.

بر همین اساس علامه طباطبایی زمانی گفته بود قرآن هر دو سال یکبار نیاز به تفسیر جدید دارد؛ همانطور که امروز از قرآن تفسیر سیاسی، اقتصادی، تربیتی، جامعه‌شناختی و روانشناختی می‌شود. به عبارت دیگر هر چه اطلاعات بشر بیشتر شود؛ فهم بهتری از قرآن کریم پیدا می‌کند که می تواند مشکلات زندگی بشر را حل کند.

این مدرس حوزه علمیه قم افزود: امام رضا (ع) در این روایت به همین مطلب اشاره می‌کنند که قرآن در هر زمانی جدید است و نزد هر ملتی تازه است و نکات جدیدی برای هر نسلی دارد. البته وجود تفاسیر قدیمی از اولین سده‌های هجری و تفاسیر جدید منافاتی با هم ندارد و هر تفسیری تکمیلی بر تفاسیر قبلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha