۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 83842289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت بخش‌هایی از مسجد صورتی شیراز

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
کد خبر: 83842289
مرمت بخش‌هایی از مسجد صورتی شیراز

شیراز-ایرنا- مرمت درهای چوبی شبستان غربی مسجد نصیرالملک شیراز که به مسجد صورتی نیز اشتهار دارد، آغاز شد و نورپردازی نقش برجسته تیمور واقع در شهرستان کازرون به انجام رسید.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، پنجشنبه بیان داشت: درهای چوبی شبستان غربی مسجد صورتی که با شیشه‌های رنگی خودنمایی می‌کند، توسط ۲ استاد نجار شیرازی بنام‌های محمد جعفر و محمد رحیم در زمان احداث این بنا ساخته شده است و در سال ۱۳۴۸ خورشیدی توسط میرزا آیت، بازسازی و مورد مرمت قرار گرفت.

عبدالرضا نصیری گفت: حفاظت و مرمت این بنا با رعایت استانداردهای بین‌المللی از سال‌ها پیش توسط موقوفه نصیرالملک و نظارت فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس افزود: مسجد نصیرالملک که از بناهای متعلق به دوره قاجاریه و از ‌مساجد تاریخی شیراز است، در فاصله سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری توسط حسنعلی خان نصیرالملک در محله گود عربان خیابان لطفعلی‌خان زند ساخته شد.

وی اظهار داشت: معماری این بنا توسط محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی‌پز که از معماران به‌نام آن دوره بوده‌اند، صورت گرفته است. 

نصیری اضافه کرد: از جمله جاذبه‌های این مسجد که هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند، شبستان غربی یا تابستانی است که دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه‌های رنگی و ۱۲ ستون سنگی یکپارچه با شیارهای مارپیچ است.

معاون میراث‌فرهنگی فارس ادامه داد: این اثر در سی‌ام خرداد سال ۱۳۵۸ خورشیدی با شماره ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد که سالانه مورد بازدید هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و از شاهکارهای معماری زیبا و بی‌نظیر ایرانی - اسلامی است ، به مسجد صورتی و رنگی هم اشتهار دارد.

نقش برجسته تیمور کازرون نورپردازی شد

مسوول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌ کازرون نیز گفت: حصار حفاظتی نقش برجسته تیمور، رنگ آمیزی این حصار و همچنین نورپردازی آن توسط این اداره به انجام رسید.

محمدجواد جوکاری افزود: نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون در مجاورت روستای آبگینه و تفرجگاه زیبای پریشان و در کنار جاده قدیم کازرون به شیراز قرار دارد و در این نقش برجسته، چهره تیمور میرزا پسر حسین قلی میرزای فرمانفرما نواده فتحعلی‌شاه قاجار حاکم کازرون، ترسیم و حکاکی‌ شده است.

وی ادامه داد: در این نقش برجسته که طول آن ۲۲ . ۴ متر است، عرض آن ۵ . ۲ متر، عمق آن یک متر و در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین قرار دارد، تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است و در قسمت‌های مختلف این نقش، اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha