۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 980
کد خبر: 83844866
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی شبکه کلاهبرداری میلیاردی به روش اسکیمر در ارومیه

ارومیه- ایرنا- فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: شبکه کلاهبرداری به روش اسکیمر به ارزش چهار میلیارد ریال کشف و در این رابطه پنج نفر در ارومیه دستگیر شدند.

سردار مسعود خرم‌نیا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی دریافت پرونده‌هایی در خصوص برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان در سطح استان رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌غربی قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌ها و اقدامات فنی صورت گرفته، مشخص شد تمامی مالباختگان به یکی از پمپ بنزین‌های سطح شهر ارومیه مراجعه و کارت بانکی خود را جهت پرداخت وجه، در اختیار متصدی پمپ بنزین قرار داده‌اند.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت:  یکی از متصدیان به صورت حرفه‌ای اقدام به کپی برداری و اسکیمر اطلاعات کارت بانکی هفت هزار و ۲۰۰ نفر از مراجعان، انجام داده است.

سردار خرم‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ چهار میلیارد ریال از حساب مالباختگان به صورت خرید از دستگاه خودپرداز در استان‌های دیگر برداشت می‌شد، بیان کرد: در این رابطه پنج نفر از اعضای شبکه در استان‌های مختلف شناسایی و پس از دستگیری با تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضایی شد.

وی به شهروندان توصیه کرد که اکثر مشکلات در این خصوص ناشی از افشای رمز توسط صاحبان کارت‌های بانکی بوده و حین خرید، عملیات پرداخت باید توسط خود مشتریان صورت گرفته و فروشندگان موظف هستند تا دستگاه کارت‌خوان را در اختیار و دید مشتریان قرار دهند.

شهروندان در صورت مواجهه با مشکلاتی در فضای مجازی می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir در میان بگذارند.

سرقت 'اسکیمینگ' از طریق کارت‌ خوان‌ها بدین شکل است که سارق، اسکیمر را روی دستگاه نصب می‌کند و سپس فروشنده (یا گاها همان سارق) که کارت ‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، کارت مشتری را روی آن می‌کشد؛ رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد.

کلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد با استفاده از خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارت بانکی قرار دارد، نسبت به تهیه کپی از کارت بانکی اقدام کرده و از آن در تراکنش‌های بانکی استفاده می کنند.

برخی از سارقان نیز توسط دوربین کوچکی که بالای دستگاه خودپرداز نصب کرده اند، رمز مشتری را سرقت کرده و سپس اقدام به کپی کردن کارت وی با دستگاه اسکیمر می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha