صدور اسناد تک‌برگی، گام مهمی برای شناسایی املاک است

زنجان - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گفت: مردم به دلیل آگاهی نداشتن از مزایای سند تک‌برگی، استقبال چندانی از تعویض اسناد دفترچه‌ای با تک‌برگی نمی‌کنند در حالی که صدور اسناد تک‌برگی، گام مهمی در افزایش دقت برای شناسایی املاک و احراز ارتباط املاک با یکدیگر است.

نادر ناصری‌آذری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استقبال و گرایش مردم به سمت دریافت اسناد تک‌برگی نیازمند فرهنگ‌سازی و مستلزم آگاهی از مزایای آن است.

وی اظهار داشت: در سندهای تک‌برگی به دلیل وجود نقشه با مختصات جغرافیایی محل وقوع، تشخیص موقعیت ملک به راحتی امکانپذیر بوده و صدور این سند با استفاده از اطلاعات ۲ بانک جامع املاک و کاداستر صورت می‌گیرد.

ناصری‌آذری، تثبیت مالکیت را وظیفه مهم و اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک خواند و تصریح کرد: حفظ جان و سلامتی ملت، وظیفه حکومت است اما وظیفه دیگر در کنار آن حفظ اموال ملت است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان با بیان اینکه سند رسمی، مهمتر و معتبرتر از قولنامه و سند عادی است، گفت: طی سال‌های اخیر، سامانه‌ای برای تبدیل سندهای مالکیت دفترچه‌ای به سند تک‌برگی ایجاد شده اما استقبال خوبی توسط مردم زنجان صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر شمار تعویض اسناد مالکیت، جزو استان‌های رده آخر کشور هستیم، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که مردم استقبال خوبی داشته باشند زیرا توسعه هر کشور، وابسته به سند مالکیت است.

ناصری‌آذری با اشاره به مزایای اسناد تک‌برگی اظهار داشت: امکان جعل در این اسناد صفر بوده، موقعیت دقیق محل را نشان می‌دهد و امکان صدور سند مجدد برای آن محل به هیچ وجه وجود ندارد که از این طریق، جلوی فساد نیز گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، تصریح کرد: با درخواست کتبی مالکان برای دریافت سند تک‌برگی، اسناد در بافت‌های غیرفرسوده طی ۲ روز و در بافت‌های فرسوده حداکثر ظرف ۱۰ روز صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان گفت: اولویت‌های سازمان در سال جاری مبارزه با فساد، طرح تک‌برگی کردن اسناد دفترچه‌ای، سامانه شمیمِ طرح کاداستر و اجرای اسناد رسمی به‌خصوص وصول مطالبات است.

وی اظهار داشت: شمیم، مخفف «شبکه ملی یکپارچه ملک» بوده و برای اهداف نقشه‌برداریِ کاداستر با دقت پنج سانتیمتری با ارتباط با ایستگاه‌های ثابت و برداشت آنی که با ارتباط مخابراتی و سیمکارت‌های متصل شده بر روی دستگاه‌های متحرک و در راستای پیاده‌سازی قانون حدنگار و یکپارچه‌سازی نقشه‌های کلی انجام می‌شود.

ناصری‌آذری خاطرنشان کرد: در این طرح، تمام سازمان‌ها و ادارات و حتی نقشه‌برداران نظام مهندسی نیز با استفاده از امکانات شمیم و با ایجاد ارتباط و مجوزهای قانونی، اقدام به برداشت آنی قطعات خواهند کرد.

وی افزود: ایجاد شبکه ملی نقشه‌برداری آنلاین با دقت مطالعاتی بسیار بالا، دریافت نقشه‌های دقیق مسطحاتی (نمایش مسیرها بر روی نقشه) و کاداستر با دقت کمتر از پنج سانتیمتر برای رسیدن به اهداف ماده ۹ و ۱۰ قانون حدنگار، تثبیت دقیق و صحیح موقعیت املاک در کاداستر، جلوگیری از تداخل و تعارض املاک، استقرار صحیح پلاک‌های ثبتی در موقعیت جهانی، دقیق بودن سامانه جامع املاک و کاداستر و نقش مهم آن در اجرای بهینه قانون کاداستر و حدنگاری از جمله مزایای طرح شمیم است.

ناصری‌آذری ادامه داد: استفاده در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله و جنگ برای احیای حد فاصل بین املاک و پلاک‌های ثبتی، امکان استفاده کاربران ثبتی از سرویس‌های این طرح با بهره‌گیری از گیرنده‌های GPS و تسریع در تکمیل طرح کاداستر زراعی و روستایی نیز از دیگر مزایای شمیم است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان با بیان اینکه در بسیاری از شاخص‌ها رتبه‌های برتر کشوری را داریم، گفت: شمار پرونده‌های اجرایی مختومه استان در سال گذشته سه هزارو ۱۲۸ مورد بود که ۶۴.۲ درصد در مقایسه با یک هزارو ۹۰۴ مورد سال ۹۷ رشد داشته و رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

وی اظهار داشت: استان زنجان با ۳۹ مورد بازرسی از واحدهای ثبتی و رفع تداخل در ۱۲۰ پلاک اصلی در سال گذشته در این ۲ شاخص نیز رتبه اول کشور را دارد.

ناصری‌آذری خاطرنشان کرد: خلاصه معاملات ثبت شده در کمتر از ۲ روز نیز ۹۹.۴ درصد بود که با ۱.۱ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ در رتبه دوم کشور قرار گرفتیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان زنجان افزود: شمیمی کردن ۳۱.۶ درصد اسناد تک‌برگی، صدور ۹۶ فقره سند مالکیت اراضی کشاورزی، صدور ۳ فقره سند اراضی موات (زمین‌های بایر غیرآبادی)، وصول بیش از ۴۸۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال معوقات بانک‌ها، ثبت ۱۶۱ موسسه غیرتجاری، ۱۱ مورد بازدید از دفاتر ثبت ازدواج و صدور۱۲هزارو ۵۸۵ فقره رای از هیات‌های تعیین تکلیف نیز بخش دیگری از اقدامات این اداره کل در سال گذشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha