مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت خط ریلی چابهار - زاهدان اظهارداشت: اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهرهبرداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساختها و فعالیتهای اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.
خیرالله خادمی گفت: طول راهآهن زاهدان - چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامهریزیها، ریلگذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی، صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جادهایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاریهای دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راهآهن چابهار-زاهدان و ادامه زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد برشمرده شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان از جمله شهرهای واقع در این خط ریلی هستند.
وی اظهارداشت: جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاهمدت این طرح عنوان شده است.
خادمی افزود: منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتمالانبیا تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: طول این خط ۶۲۸ کیلومتر و عرض آن ۷ متر است که حدود ۶۰ درصد عملیات زیرسازی آن انجام شده و سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده. همچنین تعداد ایستگاههای در مسیر ۳۴ دستگاه خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاهها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری شده نیاز داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.
وی تصریح کرد: ساخت ۳۹ دستگاه تونل بهطول ۱۵هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل بهطول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راههای اصلی و فرعی از دیگر ویژگیهای فنی این خط ریلی است.
خادمی اظهارداشت: امسال با وجود اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هماینک حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه چهار هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است اگر ارزش آن ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیشبینی میشود این پروژه با هشت هزار میلیارد تومان به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آورد.
وی تصریح کرد: هماینک بار از طریق جاده به بندر میآید که جدا از محدودیتها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل میکند با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به ویژه بار در چابهار و کشور را شاهد خواهیم بود.
خادمی اظهارداشت: فاز نخست این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام و در سراسر مسیر بهرهوری اولیه انجام می شود به این شکل از چابهار به زاهدان بهرهبرداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سالهای بعد با اضافه شدن ایستگاهها و دیگر موارد تکمیلی ساخته خواهد شد.
به گفته مسوولان راهآهن چابهار-زاهدان، اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.
نظر شما