۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۶:۵۷
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 83849042
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه آزادراه‌ و بزرگراه‌ها در اصفهان، رهاورد تلاش و تدبیر

اصفهان- ایرنا- توسعه شبکه راه‌های ارتباطی در اصفهان به اعتقاد جمعی از کارشناسان رهاورد ارزشمند دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این استان است که این بخش زیربنایی مهم منطقه نسبت به ادوار گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده است.

ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها به اعتقاد کارشناسان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف است که تحقق آن به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌هاست، زیرا که بهبود وضعیت این بخش زیربنایی می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.

افزایش ۴۰۰ کیلومتری آزادراه‌ها و ۲ هزار کیلومتری بزرگراه‌ها در این استان در ۴۰ سال گذشته رقم خورده است.

طول احداث آزادراه در دست ساخت در دولت تدبیر و امید در حدود ۵۰ درصد آزادراه‌های در دست بهره‌برداری کشور و بیش از تمام دولت‌های پس از انقلاب است ولی تاکنون با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، کمترین آمار بهره برداری آزادراه‌های جدید را داشته است.

اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه موجود و حدود یک هزار و ۱۶۱ آزادراه در حال اجرا در کشور داریم؛ برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه‌ریزی کردند این است که ۵۸۲ کیلومتر از این آزادراه‌ها تا پایان دولت بهره‌برداری شود.

دولت تدبیر و امید برای کمتر از ۱۵ ماه باقیمانده زمان خود بهره‌برداری  هفت محور آزادراهی، بطول ۶۰۰ کیلومتر موسوم به پروژه‌های آزادراهی جهش تولید را هدف‌گذاری کرد که در صورت تحقق این اهداف به ردیف اول دولت‌های پس از انقلاب در زمینه بهره‌برداری آزادراه‌های جدید خواهد رسید.

بهره‌برداری این ۶۰۰ کیلومتر آزادراه از سویی حدود ۳۰۰ کیلومتر طول مسیر متناظر و از سوی دیگر حدود هشت ساعت زمان مسافرت را کوتاه خواهد کرد و آثار اقتصادی بهره برداری آن بسیار خواهد بود.

یازده هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

از جمله محورهای مستعد تبدیل شدن به آزادراه، محور دلیجان –میمه - اصفهان، اصفهان – شیراز، اصفهان – نایین و اصفهان - شهرکرد است که با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و استفاده از حفاظ های بتُنی و افزایش ایمنی تردد و استانداردهای مورد نظر به آزاد راه تبدیل می‌شود.

تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه موجب ارتقای کیفی جاده‌ها، تامین ایمنی بیشتر در سفرها، کاهش آمار تصادفات و رسیدن به سطح استانداردهای بین المللی می‌شود.

اصفهان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزاد راه است.

شبکه راه‌های اصلی و فرعی استان اصفهان ۲۳ هزار و ۶۹۸ کیلومتر راه است که سالانه بیش از ۸۰ میلیون تُن کالا و بیش از ۱۲۰ میلیون مسافر از طریق این شبکه منتقل می‌شود.

۱۰۹ نقطه حادثه‌خیز در راههای استان شناسایی شده که ۶۷ نقطه حادثه‌خیز در اولویت است و از این میان ۱۳ نقطه در اولویت مهمتری‌ قرار دارد.

سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰  کیلومتر بزرگراه در اصفهان به بهره برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان گفت: دولت دوازدهم اقدامات خوبی برای توسعه بزرگراه‌ها در نظر گرفته و سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث و بهره‌برداری شود.

علیرضا قاری‌القرآن در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: توسعه بزرگراه‌های این استان به بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اهمیت بزرگراه در حمل و نقل زمینی و تسهیل در تردد خودروها، ادامه داد:  برای احداث هر کیلومتر بزرگراه در استان اصفهان ۳۰ تا ۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: همه راه‌های استان به صورت بزرگراه و آزاد راه و از ایمنی نسبی برخوردار هستند و بعضی نقاط پرحادثه شناسایی شده هم با مشارکت این اداره‌کل و سازمان راهداری و حمل و نقل در حال اصلاح هستند.

وی اضافه کرد: سالانه هشت تا ۱۰ دستگاه تقاطع غیر همسطح در نقاط پر حادثه استان احداث و بهره برداری قرار می‌گیرد.

قاری‌القرآن با اشاره به اعتبارات توسعه راه‌های استان تصریح کرد: اعتبار ابلاغی سال ۹۸ برای توسعه راههای استان یک هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال و  اعتبار استانی نیز  ۱۸۸ میلیارد ریال بود.

دولت در ۹۷ و ۹۸، ۳۶۹۰ میلیارد ریال برای توسعه راههای اصفهان هزینه کرد

وی خاطرنشان کرد: سه هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال در سال های ۹۷ و ۹۸ برای توسعه راههای استان هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: این استان  با ۲۵ هزار کیلومتر راه همسنگ،  بیشترین درصد آزادراه و بزرگراه کشور را دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه راه‌های استان ظرفیت ترافیک موجود را ندارد و هرروز به تعداد خودرو ها اضافه می‌شود،  ظرفیت ساخت یک هزار کیلومتر بزرگراه بصورت تبدیل جاده ۲ خطه به چهار خطه وجود دارد.

وی ادامه داد: راه‌های استان به عنوان چهارراه حمل ‌و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است.

ساخت، توسعه و تکمیل شبکه راههای بزرگراهی، شریانی، اصلی، فرعی و روستایی بر عهده مجموعه مدیریت ساخت و توسعه راههاست.

این مجموعه برای دستیابی به این اهداف، از سه اداره فنی و مهندسین مشاور، اداره نظارت بر ساخت راههای اصلی و اداره نظارت بر ساخت راههای روستایی تشکیل شده است که هریک دارای وظایف و تخصص مربوطه و مورد نیاز از آغاز تا انجام پروژه یعنی فرآیند مطالعه، طراحی، برآورد، مناقصه و سپس نظارت برعملیات اجرایی وعمرانی هستند.

این مدیریت طرح‌های دیگری را نیز از طرف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به این مجموعه تفویض شده، در دست اقدام دارد و خواهد داشت و با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری دولت بطور تقریبی در تمامی شهرستان‌های استان طرح‌هایی را در دست اجرا دارد.

طرح‌هایی برای توسعه و تکمیل شبکه راههای کشور تعریف شده که با توجه به هزینه‌های سنگین عملیات راهسازی و هم چنین سهولت درنظارت و اجرای عملیات عمرانی هر طرح به چند قطعه تقسیم می‌شود که با تکمیل هرکدام از این قطعات،  در نهایت طرح مورد نظر و در نتیجه شبکه راههای کشور به مرور تکمیل خواهند شد.

 اتفاق خوب در بخش آزادراه‌های اصفهان  

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: طرح های آزادراهی در اصفهان با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر کریدور شمال به جنوب و مرکز کشور و همجواری با ۹ استان دیگر و حجم بالای عبور مسافر و بار از این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و نیازمند تقویت شرایط آزادراهی است.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در ۲ دهه گذشته و بویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم اتفاق های خوبی در آزادراههای و شبکه آزادراهی اصفهان افتاده و همه راههای منتهی به استان ۲ بانده شده است.

وی ادامه داد: آزادراه اصفهان - کاشان در دهه ۸۰ به بهره برداری رسید و تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات و حجم عبور ترافیک از اصفهان به شمال و کاهش ترافیک جنوب به شمال کشور داشت.

صلواتی با اشاره به اینکه احداث کنارگذرهای غربی و شرقی اصفهان پس از آزادراه اصفهان- کاشان در دستور کار قرار گرفت خاطرنشان کرد: مرحله اول کنار گذر غرب در سال ۹۱ به بهره برداری رسید و حدود ۲۶ کیلومتر آن باقی مانده که باید در آینده اجرا شود.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر مهمترین طرح آزادراهی استان، کنار گذر شرق اصفهان است که بعنوان یکی از طرح های ملی محسوب می‌شود 

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود : طرح آزادراهی کنار گذر شرق اصفهان بعنوان یکی از مهمترین طرح های ملی کشور با توجه به اینکه در کریدور شمال به جنوب کشور از سمت تبریز به بوشهر قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: با احداث این کنار گذر شاهد کوتاه شدن مسیر، کم شدن زمان و دور شدن ترافیک سنگین از راههای منتهی به حریم شهر اصفهان خواهیم شد.

به گفته وی عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۳ شروع شد و در سال های مختلف متوقف شد، اما از ۲ سال گذشته با سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور تمرکز روی این طرح قرار گرفت.

کنارگذر شرق اصفهان نیازمند اعتبار است

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: کنار گذر شرق اصفهان با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح دارد.

وی گفت: تا کنون برای احداث این کنارگذر ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیلی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه این اعتبار باید امسال تخصیص پیدا کند تصریح کرد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان توسط سرمایه گذار و مشارکت کننده آماده شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم باید توسط وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شود.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با بیان اینکه قطعه‌های یک و ۲ کنار گذر شرق اصفهان با اعتباری حدود ۶۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که از سمت آزادراه اصفهان - کاشان ترافیک را جدا می‌کند و بعد از نطنز به سمت اصفهان از طرف جاده فرودگاه وارد شرق اصفهان شده و تا جاده نایین به طرف محور خیابان جی ادامه پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: قطعه های یک و ۲ این کنار گذر با تلاش و پیگیری‌های شبانه روزی در ۲ سال اخیر انجام شده و در مراحل نهایی قرار دارد و تابستان امسال با حضور مقام های عالی کشور به بهره برداری خواهد رسید.

صلواتی بیان کرد:  تلاش ما بر این است که این کنار گذر بصورت کامل و ایمن به بهره برداری برسد و پس از آن دیگر عملیات عمرانی و کار در آن نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی برای زیباسازی این طرح در حال انجام است و امیدواریم که بعنوان الگویی برای طرح‌های آزادراهی کشور مطرح شود.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: با احداث کنار گذر شرق، مسیر اصفهان به تهران ۲۰ کیلومتر کوتاه خواهد شد و مسیر خوبی برای شهروندان اصفهانی ایجاد می‌شود و ترافیک مسیر بزرگراه معلم و حوادث و تصادف‌های آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: با تکمیل قطعه‌های یک و ۲ کنار گذر شرق اصفهان مسیر اصفهان به تهران ۴۵ دقیقه کوتاه می‌شود و در صورت تکمیل نهایی این طرح مسیر تهران به شیراز هم حدود ۷۰ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد و ترافیک شمال به جنوب کشور بسیار روانتر خواهد شد.

صلواتی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح شاهد کاهش و حذف ترافیک سنگین عبوری از بزرگراه‌های حاشیه شهر اصفهان از جمله بزرگراه‌های شهید چمران، آقابابایی و صیاد شیرازی و رینگ حفاظتی شهر خواهیم بود.

به گفته وی با بهره برداری از طرح کنارگذر شرق اصفهان ترافیک سنگین و باری به شبکه آزادراهی انتقال پیدا خواهد کرد که در افزایش کیفیت زندگی، کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات در راههای حریم شهر اصفهان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

تفاهم نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

آزاد راه اصفهان - شیراز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد 

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: مسیر اصفهان - شیراز یک بزرگراهی معمولی است که انتقادات بسیاری به آن وجود دارد که از اصفهان تا ایزدخواست (سه راه مبارکه) در محدوده اصفهان قرار دارد که در دهه اخیر اتفاقی برای آن نیفتاده و پیگیری‌های لازم برای تکمیل آن انجام نشده است.  

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته با سرمایه گذاران مختلفی برای اجرای این طرح مذاکره انجام شده و توافق های اولیه انجام شد، بیان کرد:اعتبار این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با مشارکت دولت انجام خواهد شد.

صلواتی افزود: بدنبال ایجاد مشوق هایی برای سرمایه گذار هستیم که این طرح انجام شود و امیدواریم بتوانیم در تابستان امسال مبادله تفاهم نامه و قرارداد را انجام دهیم و عملیات اجرایی آزادراه اصفهان - شیراز از طرف اصفهان انجام شود.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۲۰ کیلومتر از ایزدخواست تا شیراز توسط شرکت ساخت، توسعه و تکمیل شبکه راههای کشور در حال انجام است و تا پایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طول باقیمانده از طرح آزادراه اصفهان شیراز از سمت اصفهان حدود ۱۱۵ کیلومتر است که با اضافه شدن به ۲۲۰ کیلومتر اجرا شده قبلی، کل مسیر اصفهان به شیراز بصورت آزادراهی و چهار خطه اجرا خواهد شد.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha