هدف تامین اجتماعی در سال ٩٩ تحول دیجیتال است

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان‌ تامین اجتماعی گفت: هدف اصلی این سازمان در سال ٩٩ تحول دیجیتال به منظور توسعه خدمات غیرحضوری (الکترونیکی) جهت کاهش مراجعات حضوری به شعب تأمین اجتماعی است.

مصطفی سالاری روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال ٩٩ تغییر ساختار بنگاه‌داری به شرکت‌داری است.

وی افزود: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی در سراسر جهان نیز براساس سهامداری انجام وظایف می‌کنند و ساختار بنگاه‌داری اهداف و وظایف اصلی سازمان تأمین اجتماعی را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

سالاری همچنین با بیان این‌که ساختار شرکت‌داری به فروش سهام و هزینه‌کرد مخارج جاری تعبیر نمی‌شود، ادامه داد: در این ساختار برخی از سهام متفرقه به فروش می‌رسد و در شماری از شرکت‌ها با بازده‌های سودی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تاکید کرد: مطالبت شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در خصوص سه جانبه‌گرایی نیز یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان به شمار می‌رود که به جهت شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری جلسات حضوری به تصویب نرسید.

سالاری افزود: سازمان تأمین اجتماعی در زمان حاضر به صورت درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود؛ از اعتبارات بودجه کشور هزینه نمی‌کند و از سرمایه‌گذاری و کسب سود سهام استفاده می‌برد.

به گفته وی، در سال ٩٨ مجموع هزینه و درآمدهای سازمان تامین اجتماعی صد و ٣۴ هزار میلیارد تومان و در سال ٩٩ صد و ٧٩ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

رییس سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این هزینه‌ها به صورت ماهانه هم در سال ٩٨ و ٩٩ به ترتیب به ترتیب نه هزار و ۶٠٠ میلیارد و ١۴ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان است که با احتساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز ماهانه ١٠ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان می‌رسد.

سالاری همچنین با اشاره به پرداخت افزایش حقوق مستمری‌بگیران از اول مرداد ماه عنوان کرد: ٣٢ هزار میلیارد تومان سهام ارزشمند از طرف دولت با قید عدم بنگاه‌داری داده شد که با این افزایش حقوق بازنشستگان نیز از آغاز مرداد ماه پرداخت می‌شود.

وی افزود: ١٠ هزار میلیارد تومان بدهی به مراکز درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ۶ هزار میلیارد تومان بدهی به مراکز خصوصی نیز پرداخت شد و اکنون سازمان تأمین اجتماعی بدهی معوق به مراکز درمان را تسویه کرده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اهمیت خدمات الکترونیکی نیز یادآور شد: براساس پیش‌بینی‌ها ٧۵ درصد از مراجعات حضوری به شعب تأمین اجتماعی تا بهمن ماه نسبت به نیم سال اول کاهش می‌یابد؛ ۴۰ درصد از کاهش مراجعات به تمدید اعتبار دفاتر درمان اختصاص می‌یابد و ۱۶ درصد از مراجعات نیز با راه‌اندازی نسخه‌نویسی الکترونیک کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: این اقدام با صرفه‌جویی در هزینه‌های اقتصادی، پرداخت نقدی اسناد پزشکی را کاهش و اعتبارات را در زمینه درمان و سلامت هزینه می‌کند.  

سالاری در رابطه با شکایات تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری اضافه کرد: گاه به سبب برخی از موضوعات همچون افزایش حقوق شکایات و حجم پرونده‌ها علیه این سازمان در دیوان عدالت اداری افزایش می‌یابد. در این خصوص سازمان تامین اجتماعی با انصراف به نفع شاکیان می‌تواند حجم پرونداه‌ها را تا ۴۰ درصد کاهش دهد که مقدمات این اقدام نیز فراهم شده است.

به گفته این مقام مسئول، تجمیع و تنقیح مقررات سازمان تامین اجتماعی هم اثرگذار خواهد بود؛ به عنوان مثال ۲ هزار بخشنامه در حال حاضر در این سازمان باید به ۶۰ دستورالعمل کاهش یابد.

سالاری در ادامه نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهار داشت: مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق رسمی بازنشستگان کشوری است و سازمان تامین اجتماعی ملزم به پرداخت این میزان به مستمری‌بگیران نخواهد بود.

وی افزود: بازنشستگان این سازمان در سال گذشته یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان دریافت می‌کردند و امروز با متناسب‌سازی این مبلغ (افزایش ۲۶ درصدی) حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد.

سالاری ادامه داد: برخی از مستمری‌بگیران هم که ۳۵ سال خدمت کرده‌اند، نزدیک به ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند.  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید اول مهرماه و سپس یکم شهریورماه انجام می‌شد که براساس برخی از دلائل به یکم مردادماه موکول شد. این متناسب سازی همچنین (صرفا) به حداقل‌بگیران اضافه نمی‌شود و هر یک از مستمری‌بگیران به نسبت سنوات این افزایش حقوق را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در رابطه با توقف برخی از پروژه‌های درمان نیز تاکید کرد: ۸ پروژه درمانی در سال‌های گذشته برای ساخت با اعتبارات یک شرکت اروپایی تعریف شد که به سبب برخی از دلائل این مشارکت لغو و در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی درصدد بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه‌های اقتصادی، بورس و... و راه‌اندازی صندوق‌های خصوصی به منظور ساخت و اتمام طرح‌ها است.

سالاری همچنن در باره خرید خدمات درمان افزود: در زمان حاضر در سراسر دنیا صندوق‌های بیمه و بازنشستگی خدمات بیمه‌ای را خریداری می‌کنند؛ این اصل در سازمان تامین اجتماعی اما به همراه بهره‌گیری از مراکز درمان با مالکیت مستقیم است.

وی در باره پرداخت بیمه بیکاری نیز اظهار کرد: دریافت این بیمه مستلزم ارسال سوابق بیمه است که به جهت شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار داوطلبان تاکنون ۶۸۰ هزار نفر ثبت نام و خواستار دریافت این بیمه هستند؛ بنابراین پرداخت این بیمه نیازمند اعتبارات و ضوابط ویژه است.

به گفته سالاری شمار این داوطلبان قبل از شیوع این بیماری نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر بود که اکنون بیش از ۸۵ درصد از بیمه بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا هم پرداخت و ۱۰ درصد از این داوطلبان به منظور دریافت این اعتبارات با دشواری روبه‌رو شده‌اند.

وی با اشاره به هزینه‌های درمان بیماران مبتلا به کرونا هم یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی به منظور معالجه و درمان بیمه‌شدگان و غیربیمه‌شدگان درصدد انجام اقدامات یکسان است؛ اما به طور کل در این زمینه باید با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت وگو و مذاکره شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: هزینه‌های اقتصادی درمان نیز به همت مراکز بهداشت و درمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.
سالاری همچنین در باره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز ادامه داد: با وصول مطالبات (نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان) از جانب دولت همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال‌های آتی نیز تداوم می‌یابد؛ تاکنون نیز این افزایش تا فروردین ماه اعمال و اردیبهشت و خردادماه سال جاری نیز پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: برای همسان‌سازی معادل سه سال از منابع محل مطالبات باید هزینه شود؛ معادل ۲ تا ۳.۵ میلیارد تومان نیز اموال باید از دولت دریافت و به نقدینگی بدل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha