۹۰ درصد تخت‌های بستری ویژه کرونا در سیستان و بلوچستان تکمیل شد

زاهدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیش‌از ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های بستری ویژه مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان با افزایش موارد ابتلا به عفونت‌های تنفسی تکمیل شده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شمار مراجعه بیماران تنفسی به بیمارستانهای سیستان و بلوچستان فراتر از حد تصور بوده بطوریکه بیماران بستری و سرپایی افزایش چشمگیری یافته که این روند موجب ازدحام در سطح بیمارستانها، تکمیل تخت های بیمارستانی و فشار بی سابقه به کادر درمان شده است.

وی ادامه داد: با وجود گذشت حدود پنج ماه از همه گیری ویروس کرونا، وجود این بیماری همچنان به عنوان معضلی بزرگ بر جامعه سایه افکنده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: تعیین سرنوشت این بیماری تا حدود زیادی بدست مردم است به طوری که اقشار مختلف جامعه می توانند با تصمیمات جدی و خانوادگی برای کاهش تجمعات و رفت و آمدهای غیر ضروری از گسترش این بیماری جلوگیری کنند.

هاشمی گفت: در این مدت بطور مکرر هشدارهای لازم داده شده و برنامه های آموزشی از طریق رسانه ملی و فضاهای مجازی نیز منتشرشده و همچنان این برنامه ها ادامه خواهد داشت اما صیانت از سلامت مردم وظیفه ای مشترک و اجتماعی و بر عهده عموم مردم است و زمانی موفقیت عاید خواهد شد که همه مردم و افراد دست اندرکار همراه و همگام با هم و با نظام بهداشت و درمان باشند.

وی ادامه داد: در خصوص فاصله گذاری هوشمند فیزیکی و اجتماعی باید سلامت به عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی و مبنای توسعه اجتماعی مدنظر باشد و تمام برنامه ها از سوی مردم و مسئولان با محوریت سلامت انجام گیرد.

هاشمی شهری تصریح کرد: از اصناف و کسبه عزیز استدعا دارم پروتکل های بهداشتی متناسب با مشاغل خویش را رعایت کرده تا همانند فروردین فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی به خوبی اجرا شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همچنین از مردم عزیز تقاضا می شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.
وی گفت: طبق مطالعات انجام شده شانس مرگ و میر در افراد سالمند و بیماران قلبی عروقی، فشار خون، دیابت و بیماران ریوی بیشتر است بنابراین توجه ویژه ای به این گروه ها شده و حضور این افراد را در جامعه و مراکز پرتجمع به حداقل رسانده تا از موارد شدید و خطرناک بیماری جلوگیری شود.

هاشمی با بیان این‌که مردم نباید فکر کنند ویروس کرونا ضعیف و بیماری تمام ‌شده است،‌ افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال ویروس و عوارض ناشی از آن، نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی شود ضروری است شهروندان و روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق کشور با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین استان کشور و جمعیتی افزون بر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارای ۲۳ شهرستان، ۵۸ بخش، ۵۰ شهر و ۱۲۳ دهستان است.

این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه حوزه تقسیم شده که ۵ شهرستان شمالی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، ۶ شهرستان مرکزی و شرقی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و ۱۲ شهرستان جنوبی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha