مصر از انهدام ۱۰ هزار خودرو نظامی در مرز مشترک با لیبی خبر داد

تهران- ایرنا- بسام رعدی سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت طی چند سال گذشته حدود ۱۰ هزار خودرو و نفربر نظامی در مرز این کشور با لیبی توسط نیروهای نظامی مصر منهدم شده است.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر روز جمعه در گفتگو با نشریه "اجیپت ایندیپندنت" افزود: این خودروها حامل بیش از ۴۰ هزار شبه نظامی خارجی در منطقه بودند.

رعدی با اشاره به درگیریهای داخلی لیبی افزود ، شرایط این کشور بسیار پیچیده است و مصر ناگزیر است که امنیت ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خود با لیبی را تامین کند.

پارلمان مصر هفته گذشته با مصوبه ای به نیروهای مسلح این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای پشتیبانی از نیروهای ژنرال حفتر وارد خاک لیبی شوند.

مصوبه پارلمان مصر پس از اظهارات السیسی رییس جمهوری این کشور مبنی بر تعیین خطوط قرمز در لیبی و احتمال مداخله نظامی مصر در منازعات لیبی بود.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از مواضع مصر و امارات در پشتیبانی نظامی از نیروهای ژنرال حفتر بشدت انتقاد کرد.

رییس جمهوری ترکیه در واکنش به احتمال مداخله نظامی مصر در لیبی برای حمایت از نیروهای ژنرال حفتر گفت: ترکیه در کنار دولت وفاق ملی که مورد تایید جامعه بین الملل است باقی می ماند.

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور عملا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس ، دولت موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمد که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، "خلیفه حفتر" یک ژنرال بازنشسته ، کنترل این منطقه را در دست دارد.

عربستان سعودی، روسیه ، مصر ، امارات، فرانسه  و یونان از ژنرال حفتر حمایت می کنند و  ترکیه ، قطر و ایتالیا نیز دولت "فایز السراج" را مورد پشتیبانی خود قرار داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha