دام قربانی در تایباد از میادین مجاز خریداری شود

مشهد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی تایباد با هشدار نسبت به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم است دام قربانی از میادین مجاز عرضه دام خریداری شود.

دکتر حسن آذریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در تنها مرکز مجاز عرضه دام این شهرستان، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و شناسایی می کنند چرا که برخی از دام ها علائم ظاهری مشخصی از بیماری ندارند و تنها کارشناسان متخصص قادر به تشخیص این موارد هستند.

وی ادامه داد: در عید سعید قربان امسال تیم‌های گشت در شهرستان تایباد مستقر هستند و با هر گونه کشتار غیر مجاز برخورد و لاشه‌های فاقد مهر و علائم بهداشتی را جمع‌آوری خواهند کرد.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد گفت: تاکنون نسبت به مشاهده تب کریمه کنگو در شهرستان تایبادی موردی مشکوک گزارش نشده است اما  شهروندان تایبادی با توجه به این که طی چند روز گذشته این بیماری در شهرستان همجوار یعنی تربت‌جام بیمارانی مبتلا و حتی منجر به فوت داشته است نسبت به خریداری دام خود و ذبح آن نکات بهداشتی را رعایت کنند.

آذریان افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که به وسیله کنه در بهار و تابستان گسترش پیدا می‌کند و اگر انسان با دام آلوده یا لاشه و خون دام آلوده ارتباط داشته باشد یا از گوشت و جگر خام دام آلوده استفاده کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی اضافه کرد: شروع ناگهانی تب، درد عضلانی و خونریزی از جمله علائم مهم بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

رییس شبکه دامپزشکی تایباد گفت: شهروندان باید گوشت مورد نیاز خود را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند و گوشت خریداری شده را مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه یخچال نگهداری کرده و هنگام مصرف نیز آن را خوب بپزند و همچنین دامداران با رعایت کامل موارد بهداشتی با دام‌های آلوده ارتباط نداشته باشند.

عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با گزش کنه‌ای به نام هیالوما به عنوان میزبان واسط از دامی به دام دیگر انتقال می‌یابد یا انسان به طور مستقیم توسط گزش کنه آلوده به ویروس، به بیماری مبتلا می‌شود که سمپاشی اماکن دامی و بدن دام زنده موجب از بین رفتن انگل‌های خارجی بدن دام از جمله کنه می‌ شود.

شهرستان تایباد با دارا بودن ۲۷ هزار راس دام سبک و پنج هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین یکی از قطب‌های دامپروری استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha