کرونا و ترس بیماران از مراجعه به بیمارستان‌ها در هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- کرونا و دامنه مصیبت های حاصل از آن گویی پایانی ندارد و هر روز روی جدیدی از این بیماری و تبعات شوم آن روشن می شود که از جمله آن ، مرگ بیمارانی است که به دلیل ترس از کووید ۱۹ به بیمارستان مراجعه نمی کنند.

یکی از نگرانی های جدی مسوولان بهداشت و درمان در استان هرمزگان، وضعیت سلامت مردم به علت بیماری های خطرناک غیرکرونایی از جمله بیماران قلبی، سرطانی، تنفسی، کلیوی و دیگر بیماری ها است که مبتلایان به آنها از ترس کرونا حاضر به مراجعه و ادامه درمان در بیمارستان ها نیستند.

از بیمار مار گزیده تا مبتلا به تومور ، سرطان و مشکلات حاد قلبی که باید برای درمان بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنند، مغلوب ترس از کرونا شدند و به دلیل مراجعه دیرهنگام جان خود را از دست دادند.

در روزهای اخیر مراجعه بیماران به بیمارستان های هرمزگان به علت نگرانی از ابتلاء به کرونا کاهش یافته، در حالی که طبق گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این استان نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

مرگ و نقص عضو به دلیل ترس از کرونا

چندی پیش بود که در شهرستان میناب یک بیمار ۶۰ ساله که دچار مارگزیدگی شده بود، به دلیل از ترس از ابتلا به بیماری کرونا، از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده و سرانجام قربانی ترس از این ویروس شد.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان شهرستان میناب بیمار در حدود ۱۰ روز قبل دچار مارگزیدگی شده بود که به دلیل ترس از کرونا به بیمارستان مراجعه نمی کند و سرانجام با وجود تلاش های پزشکان جان خود را به دلیل مراجعه دیرهنگام از دست می دهد.

مرگ این بیمار به دلیل ترس از کرونا در شرایطی بوده که اگر ۴۸ یا ۷۲ ساعت زودتر به مراکز درمانی مراجعه می کرد، تحت درمان قرار می گرفت و از خطر مرگ نجات پیدا می کرد.

 در یک مورد دیگر نیز یکی از بیماران دیابتی که دچار کرونا شده بود به دلیل مراجعه نکردن زود هنگام و همچنین جراحات وارده به پای بیمار دچار عفونت شدید و نقص عضو شده است.

بیماران بدون نگرانی برای درمان به بیمارستان ها مراجعه کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر مراجعه به هنگام افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و بیماران نیازمند به عمل جراحی به بیمارستان ها، گفت: افرادی که از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند یا نیاز به عمل جراحی دارند با مراجعه به مراکز درمانی دولتی روند درمان خود را پیگیری کنند.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: مراجعه به موقع به مراکز درمانی برای دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز از اهمیت بالایی در ارایه درمان های موثر دارد و باید بیماران به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: گرچه شرایط استان از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت هشدار می باشد، اما بیماران بویژه بیماران خاص همچون بیماران قلبی بدون نگرانی برای دریافت خدمات پزشکی به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در نتیجه اعمال محدودیت های جدید و برخورد با کسانی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند، در روزهای اخیر شمار بستری ها و فوتی های مبتلا به کرونا در هرمزگان اندکی کاهش یافته اما همچنان در شرایط خوبی به سر نمی بریم.

فرشیدی تاکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که کرونا به این زودی ها تمام شدنی نیست و باید به زندگی با آن با رعایت پروتکلهای بهداشتی عادت کنند.

شرکت در تجمع ها از حضور در بیمارستان ها خطرناک تر است

در شرایطی برخی از افراد و بیماران از مراجعه به بیمارستان هراس دارند که به آسانی در تجمع ها و مراکز عمومی بدون رعایت کردن الزام و شیوه نامه های بهداشتی حضور می یابند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم باید بدانند که شرکت در عروسی ، تولد و میهمانی بسیار خطرناک تر از مراجعه به بیمارستان برای درمان است؛ زیرا که در مراکز درمانی با دقت و حساسیت بالا پروتکلهای بهداشتی رعایت می شود اما در میهمانی ها و دورهمی ها خبری از این حساسیت ها نیست.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: اگر کسی نیاز به خدمات درمانی دارد، حتما مراجعه کند یا با اورژانس یا ۱۱۵ تماس بگیرد زیرا مراجعه نکردن به‌ خاطر ترس از آلوده بودن بیمارستان، ممکن است فرد را دچار آسیب جدی کند.

وی تاکید کرد: محیط بیمارستان‌ها مرتب ضدعفونی می‌شود و تهویه‌ی لازم هم وجود دارد و مردم نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

ماسک زدن آسان ترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا است

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص عفونی مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس گفت: مردم باید به زندگی با کرونا عادت کنند و این نکته را همواره مدنظر قرار دهند که ماسک زدن آسان ترین راه مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن است.

دکتر مهدی حسنی آزاد بیان داشت: در کنار این مساله باید فاصله گذاری اجتماعی نیز با دقت هر چه تمام تر رعایت شود تا بتوان به قطع زنجیره انتقال این بیماری کمک کرد.

وی ادامه داد: معضلی که این روزها جامعه با آن مواجه می باشد، این است که بلافاصله با اعلام کاهش مبتلایان به کرونا، مردم شرایط را عادی تلقی کرده و حساسیتشان در رعایت مسایل بهداشتی و استفاده از ماسک کم می شود که این موضوع سلامت جامعه را تهدید می کند.

دکتر حسنی آزاد تاکید کرد: مردم باید ماسک را از مراکز معتبر پزشکی و یا داروخانه ها تهیه کنند و قبل از استفاده از آن نیز باید حتما دست ها را ضدعفونی کرده و پس از هر بار تماس دست با آن نیز باید دست های را شسته و یا با الکل ضدعفونی کنند.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: ماسک باید به طور کامل بینی و دهان را بپوشاند و هرگاه مرطوب شد، بلافاصله باید تعویض شود.

حسنی آزاد گفت: تا زمانی که واکسن و یا دارویی برای درمان این بیماری کشف نشود، کرونا تمامی ندارد و مردم باید شیوه نامه های بهداشتی را با دقت رعایت کنند و در عین حال به زندگی خود ادامه دهند.

وی در خصوص ترس برخی از افراد از مراجعه به مراکز درمانی، گفت: امتناع افراد مشکوک به کرونا و دیگر بیماران از مراجعه به بیمارستان ها برای تشخیص و یا ادامه درمان ، کار عقلانی نیست، زیرا مراجعه دیر هنگام سبب پیشرفت ویروس می‌شود و جان فرد را تهدید می‌کند.

388 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تا روز 30 تیرماه ، 388 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر محمود حسین پور اظهار داشت: از شمار افراد بستری ، ۸3 نفر در آی سی یو تحت نظر می باشند که حال ۳۶ نفر از آنها وخیم است.

وی شمار فوتی های ناشی از کرونا در هرمزگان را 460 مورد اعلام کرد و گفت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر فوتی جدید در استان ثبت شده است.

حسین پور خاطرنشان کرد: کم توجهی مردم به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین عوامل شیوع و گستردگی ویروس کرونا است .

این مقام مسوول گفت: از همه مردم خواستاریم تا به منظور حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه حتما از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان از حضور در اماکن شلوغ و پرتردد پرهیز نمایند.

محدودیت های مقابله با کرونا در هرمزگان برای سومین هفته متوالی تمدید شد

با توجه به روند افزایشی ابتلا به کرونا و به منظور کمک به قطع زنجیره شیوع و انتقال این بیماری، محدودیت های مقابله با کرونا در استان هرمزگان برای گروه های شغلی سه و چهار از شنبه هفته جاری برای سومین هفته متوالی تمدید شد.

این محدودیت ها شامل تعطیلی آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها، کتابخانه‌ها، سینماها، تئاتر و مراکز مشابه، تالارهای پذیرائی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، کافه ها، قهوه‌خانه و چاپخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه های بدنسازی و باشگاه ها و فعالیت های ورزشی پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه است.

طبق ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مساجد و مصلی ها نیز تعطیل هستند و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، همایش ها، عروسی، عزا و تجمع ها هم ممنوع است.

به مراجعه کنندگان بدون ماسک خدمات ارائه نمی شود

استاندار هرمزگان در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با تاکید بر استفاده از ماسک در تمام محیط ها، گفت: استفاده از ماسک در تمامی محیط های عمومی و کار مشاغل مختلف از جمله اصناف، بازارها، پاساژها، بانک ها، ادارات و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی ضروری و اجباری است و به مراجعه کنندگانی که ماسک ندارد، خدمات ارائه نمی‌شود.

فریدون همتی بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد در هفته اخیر بخش زیادی از مردم از ماسک استفاده کرده‌اند و این استفاده بیشتر مردم از ماسک موجب شده تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در استان کاهش یابد و این امر نشان‌دهنده تاثیرگذاری بسیار مهم ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد: کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای، سن بالای ۵۰ سال و زنان باردار باید به صورت دورکاری فعالیت کنند و مادران دارای کودکان زیر شش سال نیز با هماهنگی مدیر دستگاه، می توانند به صورت شیفتی و دورکاری، فعالیت کنند.

همتی ابراز داشت: برگزاری مراسم های عروسی، عزا و هرگونه تجمع در سراسر استان همچنان ممنوع است و فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها باید رصد و نظارت لازم را در این خصوص داشته باشند و نیروی انتظامی نیز با این تجمعات و مراسمات برخورد جدی خواهد داشت.

استاندار هرمزگان گفت: پرونده عوامل برگزاری این گونه مراسمات و تجمعات، در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

همتی بیان داشت: شهروندان باید بدانند که بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت الزام های بهداشتی ، تبعات سوئی برای خود، خانواده هایشان و دیگر افراد جامعه به دنبال دارد و سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند.

از ترس کرونا، جان خود را به خطر نیاندازیم

بارها و بارها از سوی مسوولان بهداشتی عنوان شده که افراد با علایم خفیف سرماخوردگی و مشکلات غیراورژانسی و یا مواردی که می توان در شرایط مساعدتر پیگیر آن بود، از مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی خودداری کنند، زیرا که شلوغی و ازدحام در مراکز درمانی امکان ابتلا و شیوع کرونا را دوچندان می کند.

اما براساس آنچه در این گزارش عنوان شد، این تاکید به این معنا نیست که افراد با بیماری های خطرناکی همچون سرطان، مشکلات قلبی، دیابتی، کلیوی ، ریوی و دیگر موارد مشابه نیز در مراجعه به بیمارستان تعلل کنند که این تاخیر و تعلل ممکن است خسارت جبران ناپذیری برای بیماران به همراه داشته باشد.

بیماران مبتلا به مشکلات قلبی، مغزی، ریوی، کلیوی ، دیابتی و یا موارد حاد اورژانسی نباید فراموش کنند که تنها بخش هایی از بیمارستان ها به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و فعالیت در سایر بخش ها با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی همچنان برقرار است.

این بیماران می توانند با رعایت اصول بهداشتی همچون شست وشوی مداوم دست‌ها به مدت ۳۰ تا ۲۰ ثانیه با آب و صابون و استفاده از ماسک به آسانی به مراکز درمانی مراجعه و پیگیر مراحل درمان خود باشند.

پزشکان نیز می توانند به منظور حفظ سلامت بیماران ، زمان مراجعه و دریافت دارو برای این بیماران را برای بازه های بلندمدت در صورت امکان تعریف کنند تا ضمن حفظ جان این بیماران که بیشتر از سایر گروه ها در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، از شیوع بیشتر این بیماری نیز پیشگیری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۲۷۶ هزار و ۲۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۳۰ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۴۱ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۶ هزار و ۲۰۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۴۰ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۵۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون دو میلیون و ۱۷۵ هزار و ۲۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: وضعیت استان‌های قرمز و هشدار در کشور همانند روزهای گذشته است و کماکان مهمترین توصیه ما، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در جریان بیماری کووید ۱۹ به خاطر مسائل اقتصادی، بازگشایی‌هایی انجام شد و وزارت بهداشت برای این منظور، پروتکل‌های بهداشتی را تدوین کرد. به مرور به دلیل سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد افزایش ابتلا، بستری و فوتی به علت کرونا بودیم. به تازگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۲۲.۶ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: برای مهار بیماری کووید ۱۹ باید تلاش کرد. البته از بانک‌ها و رستوران‌ها به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تشکر کنیم. بیش از ۸ هزار واحد صنفی به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مدت پلمب شدند. مردم نیز می‌توانند عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha