رزمایش دوم مواسات و همدلی عید قربان در کرمانشاه آغاز می‌شود

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه، از راه‌اندازی رزمایش دوم مواسات و همدلی در استان همزمان با عید قربان خبر داد و گفت: این رزمایش تا پایان عید غدیر خم ادامه می‌یابد.

«محسن رخصی» روز سه شنبه در نشست خبری که در سرسرای کمیته امداد استان کرمانشاه برگزار شد، افزود: در مرحله اول رزمایش مواسات و همدلی در استان خیران و نیکوکاران کرمانشاهی حدود ۱۷ میلیارد تومان به نیازمندان کمک کردند که از محل این کمک ها ۷۰ هزار بسته غذایی و ۱۸۰ هزار پرس غذای گرم که در ۵۰ آشپزخانه مهدوی کمیته امداد پخت می شد بین نیازمندان توزیع شد. 

او با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی رزمایش بزرگ مواسات و همدلی با توجه به بحران اقتصادی کرونا و فشار براقشار ضعیف جامعه، گفت: کمیته امداد جامع ترین و کامل ترین آمار نیازمندان جامعه در بانک اطلاعاتی خود دارد و در کم ترین زمان کمک ها را به دست نیازمندان واقعی می‌رساند.

رخصی با اشاره به وضعیت سخت اقتصادی مردم و تعطیلی بسیار از کسب و کار ها خواستار مشارکت مردم در رزمایش دوم مواسات و همدلی برای کمک به نیازمندان شد.

مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از اضافه شدن هزار و ۵۰۰ حامی جدید ایتام و فرزندان محسنین در ماه رمضان امسال خبر داد و گفت: تعداد حامیان ایتام و فرزندان محسنین استان در ابتدای سال ۹۸ از ۲۰ هزار نفر به ۳۳ هزار حامی در پایان سال رسید.

رخصی تعداد ایتام زیرپوشش کمیته امداد کرمانشاه را هفت هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: کمیته امداد افزایش حامیان ایتام استان به ۵۰ هزار حامی هدف گذاری کرده و برنامه دارد با تشویق و آشنایی جامعه پرستاران، پزشکان، کارکنان ادارات آنها را به جمع حامیان ایتام و فرزندان محسنین اضافه کنند که اگر اجرایی شود در وضعیت ایتام تحول بزرگی رخ می دهد.  

او در تشریح چگونگی حمایت حامیان از ایتام و فرزندان محسنین گفت: حامیان به صورت برخط و مستقیم کمک خود را به حساب یتیم واریز می کنند؛ یعنی هیچ پولی به حساب کمیته  امداد نمی آید تا این نهاد بین ایتام توزیع کند و این روش در راستای جلب اعتماد افراد در کمک به یتیم ها اتخاذ شده، بنابراین کسی نگران نیست که پولش به دست یتیم نرسد.

اختصاص ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض برای مستاجران 

این مقام مسوول در ادامه از اختصاص ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض کمیته امداد به مستاجران مددجو زیرپوشش خبر داد و گفت: کمیته امداد ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن و ۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض اجاره مسکن به مددجویان زیرپوشش اختصاص داده است و سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای خانوارهای ساکن در شهر کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و در شهرستان‌های تابعه ۲۰ میلیون تومان که بدون سود و با بازپرداخت پنج ساله است.

رخصی تعداد خانوارهای مستاجر کمیته امداد استان کرمانشاه را نزدیک به ۱۰ هزار خانواده عنوان کرد.

او در ادامه یکی از مهم ترین برنامه کمیته امداد کمک به ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی مددجویان اعلام کرد و گفت: سال گذشته از صندوق ولایت کمیته امداد ۶ هزار و ۶۸۱ مورد تسهیلات با اعتبار نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

رخصی همچنین از تحویل ۲۹۲ واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد استان در هفته جاری خبر داد و گفت: این واحد ها با کمک بسیج سازندگی و سپاه برای مددجویان ساخته و تکمیل شده به آنها تحویل داده شده است.

برای پرداخت تسهیلات اشتغال هیچ محدودیتی نداریم

مدیرکل کمیته امداد استان کرمانشاه همچنین گفت: امسال کمیته امداد برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات هیچ گونه محدودیتی ندارد و نزدیک ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال برای مددجویان جویای کار زیرپوشش اختصاص داده است.

رخصی از هم افزایی کمیته امداد با بانک های عامل در راستای پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان و مشخص شدن سهم هر بانک خبر داد و گفت: اشتغال اولویت اول کمیته امداد است و امسال اشتغال ۶ هزار نفر هدف گذاری شده و میزان اشتغال هر شهرستان نیز به فرمانداران اعلام شده است.

او سقف تسهیلات اشتغال کمیته امداد را ۵۰ میلیون تومان برای هر فرد عنوان کرد و اظهارداشت: هر کارفرمایی که بتواند یک مددجوی کمیته امداد را جذب کند ۵۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد پرداخت می شود.

رخصی یکی از برنامه های کمیته امداد برای اشتغال مددجویان، در نظر گرفتن مشوق برای کارآفرینان ذکر کرد و گفت: هر کارفرما به تعداد اشتغال هر مددجو ۵۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد و یا معاف از پرداخت حق بیمه به مدت ۲ سال برخوردار می شود که البته این ۲ مشوق برای مناطق محروم  و مرزی با هم اعمال می شود.

وی همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی و فنی حرفه ای، استعدادیابی رایگان برای کارآموزان جویای کار کمیته امداد به منظور کمک ایجاد اشتغال افراد زیرپوشش خبر داد.

۸۰ هزار خانوار با جمعیت ۱۸۴ هزار نفر زیرپوشش کمیته امداد استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۲ هزار ۵۹۵ روستا دارد.