۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۵
کد خبرنگار: 1225
کد خبر: 83866100
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیلوی بسته، گندم فاروج را فراری داد

۲ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۵
کد خبر: 83866100
سیلوی بسته، گندم فاروج را فراری داد

بجنورد- ایرنا- تاخیر در بازگشایی سیلوی گندم فاروج، که عملا در ۲۶ تیرماه و پس از برداشت نیمی از گندم این شهرستان خراسان شمالی صورت گرفت، موجب شد بخش عمده‌ای از این محصول از استان خارج شده و در آمار شهرستان دیده نشود.

کلنگ ساخت ساخت سیلوی گندم زرین فاروج به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال ۸۹ به زمین زده شد و این سیلوی فلزی با گستره ۱۲ هزار و ۹۹۹ مترمربعی در بهمن ۹۲ به بهره برداری رسید اما این مرکز از ۲ سال پیش به علت تخلف و بدهی به بانک تعطیل شده بود.

امسال پیش از زمان برداشت گندم و با توجه کافی نبودن ظرفیت انبارهای مراکز تعاونی برای خرید گندم مازاد شهرستان، پیگیری ها برای بازگشایی سیلوی شهرستان آغاز و در نشست های استانی راه حل هایی برای استفاده از این ظرفیت پیشنهاد شد اما تحقق آنچه بر کاغذها آمده بود تا اواخر تیرماه به درازا کشید و نتیجه این کندی، خروج بخشی از گندم شهرستان از استان شد.

یکی از گندمکاران فاروج گفت: با توجه به کمبود ظرفیت انبارهای شرکت تعاون روستایی شهرستان و هزینه بالای انتقال گندم از روی زمین به مراکز خرید، ناگزیر برای کاهش هزینه ها، گندم را به کارخانه آرد یکی از شهرستان های مجاور در خراسان رضوی فروختم.

محسن جهانی افزود:  پیش از برداشت گندم زمزمه های بازگشایی سیلوی فاروج شنیده می شد اما در عمل و تا زمان برداشت محصول این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: حتی شنیده می شد که یکی از مراکز شرکت تعاونی در جایگاه شخص ثالث برای راه اندازی سیلو تا تعیین تکلیف پرونده تخلفات مالک سیلو، مشخص شده است اما این هم در همان حد شنیده ها باقی ماند.

کشاورز دیگری گفت: یکی از خیابان های شهر فاروج هرساله در زمان برداشت گندم و جو تبدیل به سیلوی روباز دلالان می شود و باتوجه به فعال نبودن سیلو، برخی از کشاورزان به ناگزیر گندم تولیدی خود را به علافان فروختند.

علی محبتی افزود: زمان برداشت این محصول مشخص است و کاش متولیان پیشتر اقدام به تعیین تکلیف سیلو می کردند تا گندمکاران متضرر نشوند و محصول تولیدی هم به نام استان دیگری ثبت نشود.

مجوز فعالیت سیلو دیر صادر شد

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: در زمانی مجوز فعالیت سیلو از سوی شخص سومی صادر شد که ۵۰ درصد از محصول گندم منطقه برداشت شده بود و برای شرکت تعاونی مزبور هم شروع فعالیت مقرون به صرفه نبود.

حبیب الله مقتدر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ظرفیت انبارهای مراکز خرید شهرستان تنها پنج هزار تن بود که این مراکز پر و خالی شدند اما همچنانا جوابگوی تولید شهرستان، علیرغم افت نسبی عملکرد محصول که ناشی از شرایط جوی بود، نبودند.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز فعالیت دیرهنگام در ۲۶ تیرماه برای سیلو، ضرر و زیان زیادی برای کشاورزان شهرستان داشت افزود: بیشتر گندم فاروج به استان خراسان رضوی منتقل شد.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار و ۷۵۰ تن از گندم مازاد کشاورزان شهرستان خریداری شده است، گفت: سهم سیلوی فاروج از این رقم تنها ۸۰۰ تن بوده است و براساس آمار غیررسمی ۲ هزار تن گندم شهرستان توسط یکی از کارخانه های خراسان رضوی خریداری شده است.

مقتدر گفت: ۶۰۰ تن گندم شهرستان هم به سیلوی شهرستان قوچان در خراسان رضوی تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از گندم فاروج برای استفاده بذری به شرکت های شهرستان های شیروان و بجنورد تحویل شده، افزود: بررسی های انجام شده حاکی از آن است که تنها در یک مورد یکی از علافان شهرستان، هزار و ۲۰۰ تن گندم شهرستان را خریداری و به نام شهرستان دیگری ثبت کرده است.

مقتدر خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۲۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز و ۶ هزار تن گندم بذری از گندمکاران فاروج خریداری شده بود که امسال تاکنون میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان به ۱۲ هزار تن و گندم بذری به ۲ هزار تن رسیده است.

وی افزایش قیمت جو با توجه به افت عملکرد محصول گندم، متاثر از شرایط جوی را از عوامل موثر در تحویل ندادن گندم از سوی خرده مالکان به مراکز خرید عنوان کرد و گفت: بیشتر خرده مالکان با توجه به بالا رفتن قیمت جو، گندم را هم به خوراک دام خود اضافه کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مراحل آخر برداشت گندم در شهرستان هستیم، افزود: قیمت هر کیلوگرم جو در بازار به ۲۷ هزار ریال رسید در حالی که قیمت گندم ۲۵ هزار ریال است.

آغاز پیگیری برای بازگشایی سیلوی فاروج از سال گذشته 

فرماندار فاروج نیز گفت: با توجه به بدهی ۴۰ میلیارد ریالی مالک سیلوی فاروج و تخلفات انجام شده، از سال گذشته پیگیر تعیین تکلیف این مرکز برای بازگشایی آن در آستانه فصل برداشت گندم بودیم.

مسعود صادق تیتکانلو افزود: مطالبه غله از سیلو، ارائه وثیقه برای بدهی های مالک در قبال مجوز خرید بود.

وی افزود: برای مالک زمان تعریف شد تا بدهی خود را تسویه کند اما با توجه به انجام نشدن آن، براساس تصمیم گیری انجام شده شخص سومی باید از سوی دستگاه های مرتبط برای فعالیت در سیلو طبق ضوابط تعریف شده معرفی می شد.

وی با اشاره به دارای شرایط بودن یکی از مراکز خرید گندم شهرستان برای فعالیت در سیلو، گفت: علیرغم اینکه مسوولان شهرستان شرایط این واگذاری را چندان مناسب نمی دانستند، به آن تن درداده و برای حل مشکل کشاورزان به این امر رضایت دادند.

صادق تیتکانلو بیان داشت: در شرایطی شرکت غله استان با فعالیت این مرکز در سیلوی فاروج موافقت کرد که ۵۰ درصد از گندم شهرستان برداشت شده بود و بر این اساس پذیرش کار از سوی شرکت تعاونی مقرون به صرفه نبود.

فرماندار فاروج گفت: البته سیلوی شهرستان در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده است اما تاخیر در بازگشایی آن به ضرر شهرستان تمام شده است.

پیش بینی شده است امسال خرید گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان شهرستان فاروج به ۲۵ هزار تن برسد که تاکنون تنها نیمی از آن محقق شده است.

امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای فاروج زیر کشت گندم دیم و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی رفته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha