۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۲۳
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83884422
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبان و دولت افغانستان ۸۷۰ زندانی را آزاد کردند

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۲۳
کد خبر: 83884422
طالبان و دولت افغانستان ۸۷۰ زندانی  را آزاد کردند
عکس آرشیوی

تهران-ایرنا-شبکه خبری الجزیره قطر شنبه شب در خبری اعلام کرد که گروه طالبان و دولت افغانستان در چارچوب توافق دوحه، ۸۷۰ تن از زندانیان دربند را آزاد کرده‌اند.

به گزارش این شبکه خبری قطری، از این تعداد ۸۲۰ زندانی را طالبان و ۵۰ تن از نیروهای طالب را دولت آزاد کرده است.

منابع خبری افغانستان نهم خرداد ماه گذشته  نیز از آزادی ۵۰۰ زندانی از زندان بگرام خبر داده بودند، پیش از آن و در فروردین ماه سال جاری «جاوید فیصل» سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از آزادی دومین گروه ۱۰۰ نفری زندانیان طالبان  از این زندان خبر داده بود.

​​براساس گزارش الجزیره، با آزادی این ۵۰ تن از اعضای طالبان، مجموع افرادی که توسط دولت افغانستان از زندان آزاد شده‌اند به ۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسیده است.

  «جلال الدین شینواری» دادستان سابق گروه طالبان به رسانه‌های افغانستان پیشتر گفته بود، تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی طالبان از جمله ۱۵ فرمانده این گروه که برسر آن اختلاف وجود دارد، آزاد نشوند، فرصت برای آغاز گفت وگوی بین افغانی فراهم نخواهد شد.

 توافق‌نامه آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی ۱۰ اسفند ماه ۹۸ توسط «زلمی خلیلزاد» و «عبدالغنی برادر» بصورت رسمی امضا شد.

این توافقنامه‌ با حضور نمایندگان ۳۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی امضا کردند که رهایی زندانیان طالبان پیش از آغاز گفت وگوی بین افغانی یکی از این توافقات بود.

دولت افغانستان اما خود را ملزم به این توافقنامه نمی‌داند و تأکید می‌کند که برای رهایی زندانیان طالبان باید گفت وگوی مستقل میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان صورت گیرد اما طالبان برای  فراخواندن هیأت خود از کابل دست به دامن آمریکا شده و خواستار رهایی زندانیان خود شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha