دکتر کامبیز ورمیرا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همواره باید بین علم و ثروت چرخه ای وجود داشته باشد تا بتوانیم با توسعه علم به توسعه ثروت دست یابیم.
او گفت: در این راستا مسیری را پیش رو داریم که هدف آن تبدیل علم در فرایند آموزش به تحقیقات و در قدم بعدی تولید فناوری می باشد.
وی اظهارداشت: در بسیاری از موارد مثلا تولید دارو، پس از ساخته شدن یک داروی جدید و امکان تولید به لحاظ صنعتی و عرضه آن، تا زمانی که به دست مردم برسد فرآیند مجزایی را می طلبد که در حقیقت باید آن فناوری به صنعت انتقال پیدا کند و یا اینکه توسط عاملینی که آن را توسعه داده اند وارد فرآیند تولید شود.
وی تصریح کرد: مراکز رشد زمینه سازی لازم را در راستای منتهی شدن تحقیقات به فناوری فراهم می سازند تا این فناوری امکان تولید را به عنوان نمونه اولیه در مرحله آزمایشگاهی به پایلوت داشته باشد.
مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: زمانی که تولید به مرحله ای رسید که قابل استفاده و تجربه برای مردم باشد، تولید محصول باید در قالب یک شرکت جدید توسعه پیدا کند و به یک اقتصاد پایدار منجر شود و در این مرحله نقش پارک های فناوری بسیار موثر است.
ورمیرا افزود: ایجاد پارک فناوری نیازمند فراهم سازی زیرساخت ها و امکانات لازم است و در غیر این صورت پارک نمی تواند اثربخشی لازم و کار کرد لازم را داشته باشد.
او گفت: هدف اصلی راه اندازی پارک علم و فناوری سلامت افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت است.
وی اظهارداشت: خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجهی از لحاظ تعداد هسته ها و واحدهای فناوری هستیم.
به گفته او، تعداد ۷۷ واحد فناوری در این دانشگاه فعالیت داشت که ۲۰ واحد آن به دلیل نداشتن عملکرد مطلوب و کیفیت مناسب از چرخه فعالیت خارج شده اند.
وی توضیح داد که اکنون فعالیت واحدهای فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که عملکرد قابل قبولی داشته اند تولید ثروت قابل توجه و اشتغال زایی حدود ۵۰ نفر در این شرکت ها را به همراه داشته است.
وی افزود: با اقدامات و تلاش های انجام شده شرایط مناسبی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ایجاد شد که ابعاد مراکز حمایت کننده را از یک مرکز رشد به یک پارک فناوری سلامت گسترش دهیم.
به گزارش ایرنا؛ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال ۱۳۴۷ با مدرسه عالی پرستاری کار خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۵۴ با تبدیل شدن به دانشکده پزشکی به خدمت رسانی به مردم خطه غرب کشور همت گماشت.
دانشکده پزشکی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۶۴ با تبدیل شدن به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه قوام بیشتری گرفت و علاوه بر امر درمان و آموزش به پژوهش، نوآوری و تلاش برای پیشرفت علوم پزشکی و پیراپزشکی پرداخت.
این دانشگاه هم اکنون دارای هشت معاونت، هشت دانشکده، هفت مرکز آموزشی درمانی در شهرستان کرمانشاه، ۱۷ بیمارستان و ۱۴ شبکه بهداشت و درمان در شهرستانها است.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هشت دانشکده دانشکدههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی، بهداشت، تغذیه، پیراپزشکی و دانشکده پرستاری سنقر و کلیایی دارد.
۸۵ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مقاطع مختلف دایر است که از این تعداد ۱۴ رشته در مقطع PHD (دکترای تخصصی) است و ۲۰ رشته در دستیاری تخصصی، سه رشته دکترای عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی)، ۲۵ رشته کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی و ۲ رشته کاردانی است.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین ۴۵۳ عضو هیأت علمی دارد.
۱۱۶ دانشجوی خارجی نیز در رشتههای دکترای عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
براساس آمارها سالانه بیش از ۸۰۰ مقاله در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید و منتشر میشود.