۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83885868
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۷۵ میلیارد ریال به حساب گندمکاران کردستانی واریز شد

سنندج - ایرنا - نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از واریز مرحله پنجم بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان خبر داد و گفت: در این مرحله ۶۷۵ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال به حساب کشاورزان طلبکار واریز شد.

جمال صالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای فصل خرید (یکم تیرماه) تاکنون ۳۸۵ هزار و ۷۰۲ تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان کردستان در قالب ۶۹ هزار و ۵۳۸ محموله تحویل مراکز خرید شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۹۰ مرکز خرید گندم در استان تاکنون ۸۱ مرکز فعال شده است، اضافه کرد: آهنگ خرید گندم در استان به مرز ۳۱ هزار تُن در روز رسیده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان افزود: ۱۱۲ هزار تُن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان شهرستان بیجار، ۸۱ هزار و ۴۷۲ تُن از قروه، ۶۶ هزار تُن از سقز، ۶۵ هزار تُن از دهگلان، ۳۲ هزار تُن از کامیاران، ۲۴ هزار تُن از دیواندره، چهار هزار و ۳۶۴ تُن از سنندج، ۵۷۱ تُن از مریوان و ۳۱۰ تُن از سروآباد خریداری شده است.

صالحی با اعلام اینکه در مرحله پنجم واریز بهای خرید تضمینی گندم ۶۷۵ میلیارد و ۴۲۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۱۸۸ ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است، گفت: در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۱۲۵ میلیارد و ۴۱۹ میلیون ریال بهای خرید گندم به حساب کشاورزان استان واریز شد.

وی از رشد سه درصدی خرید گندم در استان از ابتدای فصل برداشت تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: تا ۲۳ تیرماه امسال مطالبات گندمکاران استان که معادل ۲۳.۵ درصد از میزان خرید تضمینی گندم در استان است؛ تسویه شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: این میزان گندم خریداری شده توسط ۲۶ هزار و ۵۶۴ کشاورز تحویل مراکز خرید گندم شده و تاکنون حدود ۵۰ هزار تُن از آن به استان های تهران، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران و قم حمل شده است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

تولید سالانه محصولات کشاورزی کردستان نزدیک به سه میلیون تن است که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha