عید قربان امسال ۶۲۵ کیلوگرم گوشت در مهاباد از چرخه مصرف خارج شد

مهاباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به بازرسی از ۲۸ راس گوسفند و ۶۶ راس گاو قبل از کشتار و لاشه ۳۵ گوسفند و ۹۰ گاو بعد از کشتار همزمان با عید قربان توسط بازرسان این نهاد در این شهرستان گفت: در این عملیات، ۲۵ کیلوگرم گوشت گوسفند و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت گاو غیرقابل مصرف، شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

عباس آغاز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم‌های بازرسی دامپزشکی این شهرستان در عید قربان امسال لاشه ۱۲۵ راس دام سبک و سنگین را بازرسی کردند که این تعداد در مقایسه با عید پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در عید قربان امسال ۶ گروه نظارتی این شبکه برای اطمینان از سالم‌بودن دام‌های قربانی، ۹۴ راس دام زنده را معاینه کردند.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: بازرسان این شبکه در عید قربان امسال لاشه سه گاو مبتلا به بیماری سل را ضبط و ۲۵ ریه، هفت کبد و سه کلیه گاوی و هشت کبد و هفت ریه گوسفندی را نیز غیرقابل مصرف تشخیص داده و از چرخه توزیع و مصرف خارج کردند.

وی با اشاره به فعالیت تیم‌های بازرسی این شبکه در عید قربان نیز افزود: ۲ گروه ثابت در محل کشتارگاه دام و شبکه دامپزشکی و چهار گروه سیار شامل ۱۲ نفر بازرس عملیات نظارت و بازرسی لاشه‌های کشتاری را در سطح این شهرستان انجام دادند.  

"آغاز" با بیان اینکه در روز عید قربان کشتارگاه مهاباد به صورت رایگان کار ذبح دام‌های قربانی را با حضور ناظران شرعی و بهداشتی انجام داد اضافه کرد: این کشتارگاه به سامانه پیش‌سرد و بازرسی قبل و پس از کشتار مجهز است که از انتقال بیماری‌های خطرناکی مثل تب کریمه کنگو به مصرف کنندگان جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری گوشت تازه در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد از انتقال ویروس‌های سل، تب‌مالت و تب‌خونریزی‌دهنده کریمه کنگو جلوگیری می‌کند، به شهروندان توصیه کرد از تماس دست با ترشح، خون و لاشه دام‌های ذبح شده قبل از ۲۴ ساعت پیش از سردگذاری در داخل یخچال جدا خودداری و برای قطعه کردن گوشت تازه، جگر و سایر آلایش‌ها حتماً از دستکش استفاده کنند.

طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند و امسال عید قربان مصادف با ۱۰ مرداد بود.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت دارای ۶۰ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی است؛ در این شهرستان ۲۴۰ هزار راس دام سبک و ۲۴ هزار راس دام سنگین وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha