این تغییر اجباری در شیوه آموزش به طور طبیعی طی روزهای نخست بابمیل برخیها نبود اما رفتهرفته برای بیشتر افراد جا افتاد و به نظر میرسد سهم آن در آموزش رو به افزایش باشد.
البته نباید فراموش کرد که رشد ضریب نفوذ اینترنت در سالهای اخیر، اصلیترین مولفه برای توسعه نظام آموزشی در بستر فضای مجازی به شمار میرود و نتایج پنجمین طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات که در سال ۱۳۹۶ منتشر شد، شاهد این ادعاست.
نکته قابل توجه دیگر راهاندازی سامانههای بومی در آموزش و پرورش، آموزش عالی و موسسههای آموزشی بخش خصوصی است؛ سامانههایی که اگرچه در مراحل اولیه با نقص هایی همراه بود اما پس از تمرین و تکرار و رفع ایرادها در مسیر تکامل قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به راهاندازی یکی از این سامانهها موسوم به «شاد» در وزارت آموزشوپرورش، میگوید: راهاندازی این پیامرسان بومی و قابل مدیریت در آموزش و پرورش طی دولت دوازدهم اتفاق ارزشمندی به شمار میرود و زمینه برای توسعه آموزش مجازی را فراهم کرد.
به گفته «محمد صیدلو» در سایه راه اندازی این سامانه، فعالیت و کارهای معلمان در دوران کرونا افزایش یافته است و آنان بیشتر از زمانی که در کلاس حضور فیزیکی داشتند، کار میکنند.
«معلمان در دوران قبل از شیوع کرونا طی ساعتی معین سرکلاس حضور داشتند اما در شرایط کنونی معلم به وسیله دوربین، گوشی، ضبط و به اقتضای امکانات موجود در خانه تدریس میکند و این تدریس وقت نمیشناسد».
وی به تاثیر شبکه «شاد» در ایجاد ارتباط بین مسئولان نظام آموزشی و مدیران مدارس نیز اشاره و عنوان کرد: بنده از طریق شبکه شاد با سه هزار و ۵۰۰ مدیر مدرسه در شهرستانهای استان تهران تبادل اطلاعات دارم؛ اگرچه در اوایل کار مانند هر کار و برنامهای مشکلاتی در شبکه وجود داشت اما مشکلات با اقدامات کارشناسی و صبر رفع شد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اذعان داشت: دستاندرکاران آموزشوپرورش در شرایط کرونایی برای پیشگیری از عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان و ممانعت از تعطیلی آموزش به صورت جهادی عمل کردند تا آموزش بدونوقفه ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: شبکه «شاد» نه تنها در دوران کرونا بلکه در تمامی ایام با توجه به تعطیلات مکرر از جمله آلودگی هوا کاربرد خواهد داشت و آموزش در آینده به معنای واقعی آن تعطیلپذیر نخواهد بود.
«صیدلو» خاطر نشان کرد: تمامی دانشآموزان در مناطق مختلف کشور و حتی اتباع بیگانه از خدمات شبکه شاد به صورت یکسان بهرهمند میشوند و این شیوه، جلوهای از عدالت آموزشی است.
برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری در سامانه «شاد»
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز میگوید: آثار ارزشمند و باکیفیت دانشآموزان از طریق سامانه «شاد» به رقابت گذاشته میشود و رشد در این آثار نسبت به سالهای گذشته مشهود است.
به گفته مسعود شکوهی امکان تشکیل گروه در نرمافزار شاد برای ارتباط بهتر با خانوادهها و دانشآموزان نیز فراهم شده و خدمات مشاورهای با کیفیت از طریق این سامانه ارائه میشود.
مزیت استفاده از استادان مجرب برای مناطق محروم
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش میگوید: طی سالهای گذشته در مناطق محروم با کمبود استاد و معلم مواجه بودیم اما با راهاندازی شبکه شاد همه دانشآموزان در هر منطقهای از تمامی ظرفیت استادان توانمند برخوردار میشوند.
علی رمضانی افزود: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری اردوهای دانشآموزی به دلیل حفظ سلامت آنان وجود ندارد اما فیلم مکانهای گردشگری که مطلوب و مورد علاقه دانشآموزان است، از طریق فضای مجازی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه از ظرفیت فضای مجازی در راستای برنامههای فرهنگی و هنری استفاده میشود، بیان کرد: استفاده از شبکههای اجتماعی برای دانشآموزان جای نگرانی داشت اما در زمان حاضر با ایجاد شبکه شاد، امنیت و ظرفیت برای دانشآموزان ایجاد شده و به جهت رایگان بودن آن، حتی در مناطق محروم هم میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز میگوید: فرصتهای تازه و استفاده از ظرفیتهای جدید در حوزه شبکه شاد و فضای مجازی برای دانشآموزان به کیفیتبخشی و کاهشهزینهها کمک میکند.
«منصوره پرورده» مادر یکی از دانشآموزان هم با یادآوری این موضوع که در زمان شروع فعالیت شبکه شاد با دردسرهای فراوانی همراه شدهاند، بیان میکند که والدین طی آن دوران اعتراض هایی داشتند زیرا اختلالهایی وجود داشت که ناشی از نبود آشنایی با نرمافزار و پایین بودن سرعت اینترنت بود.
«طوبی صفایی» معلم یکی از مدارس ابتدایی تهران نیز میگوید: اعتراض خانوادهها در نخستین روزهای آغاز بکار سامانه «شاد» به تدریج کاهش یافت و اکنون بسیاری از مردم با این شیوه آموزشی موافق هستند؛ به ویژه آنکه نگرانیهایی در مورد حفظ سلامت فرزندانشان دارند و بدونشک سلامت آنان را در اولویت قرار میدهند.
این معلم با تاکید بر اینکه حجم کاری معلمان نیز افزایش یافته است، یادآور شد: در برخی مناطق محروم و روستاها که امکان استفاده از تجهیزات اینترنتی وجود نداشت، معلمان از گوشی و وسایل شخصی خود برای تدریس به دانشآموزان کمک گرفتند اما اجازه ندادند تا آموزش تعطیل شود.
به گزارش ایرنا تکلیف مردم جهان با کرونا چندان مشخص نیست و کارشناسان قادر به پیشبینی زمان دقیق شکست کرونا نیستند؛ بر همین اساس استفاده از بستر فضای مجازی تنها راهکار برای تعطیلنشدن آموزش تا اطلاع بعدی به شمار میرود.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدهاند و شمار جانباختگان این بیماری به ۱۷هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.
نظر شما