به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، چهارمین نشست از سلسله نشستهای گفت و گوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و وزارت راه و شهرسازی و با موضوع گفت و گو بر محور تحول با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای معاونان و مدیران کل و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور برگزار شد،
محسن حاجی میرزایی ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد قربان و غدیر، اظهار داشت: یکی از درخشانترین و بارزترین بخشهای عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه راه و شهرسازی است و در مواردی میتوان عملکرد مجموعه راه و شهرسازی در کشور را بینظیر و در مواردی کمنظیر دانست. اقداماتی که در توسعه خطوط ریلی، جادهها، آزادراهها، بزرگراهها و راههای روستایی، ارتقا، بهبود و افزایش توان ناوگان حملونقل هوایی و دریایی کشور و در حوزه مسکن اتمام پروژه مهر و جهش جدی که برای تهیه مسکن آغاز شده، بسیار قابلتقدیر است.
وی افزود: سرعت عمل وزارت راه و شهرسازی در ترمیم و بازسازی مناطق تخریب شده به دلیل حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و بازگشایی راهها برای شروع مجدد مدارس بعدازاین حوادث شایسته تقدیر است.
وزیر آموزشوپرورش با بیان این که حوزههای متنوع مأموریت در نظام تعلیم و تربیت، آموزشوپرورش را با مأموریتهای وزارت راه و شهرسازی مرتبط میکند، تصریح کرد: آموزشوپرورش یکی از بزرگترین نهاد ساختوساز کشور است و در سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان بودجه به مدرسهسازی اختصاص یافت.
حاجی میرزایی با یادآوری این موضوع که آموزشوپرورش دستگاهی است که هیچ طرح برجا ماندهای ندارد و تمام پروژههای این دستگاه در حال انجام است، گفت: برای تأمین فضای آموزشی موردنیاز به همکاری وزارت راه و شهرسازی نیازمندیم.
وی یادآور شد: جابجایی جمعیت، انتخاب نامناسب فضای آموزشی در ساخت برخی مدارس و مهاجرت خانوادهها باعث شده در یک منطقه دچار تراکم باشیم و در منطقهای دیگر مدارس خالی و تقریباً بدون استفاده شوند. امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی زمینهای مناسب برای ساخت مدرسه در شهرها شناسایی و در اختیار خیرین مدرسهساز قرار گیرد.
استان تهران جزء ۱۰ استان محروم کشور ازنظر سرانه آموزشی
وزیر آموزشوپرورش همچنین گفت: مطابق سند تحول بنیادین متوسط فضای آموزشی برای هر دانشآموز در حدود ۸، ۳ مترمربع است اما در حال حاضر این فضا در حدود ۵، ۳ مترمربع است. ۱۰ استان پایینتر از میانگین سرانه آموزشی هستند که استان تهران هم جزو این ۱۰ استان است و برای مثال در منطقه ۲۲ بهشدت نیاز به ساخت فضای آموزشی داریم.
حاجی میرزایی با یادآوری این که وزارت راه و شهرسازی هم مانند سایر وزارتخانهها نیاز به نیروی کار ماهر و توانمند دارد، گفت: آموزشوپرورش میتواند با همکاری این وزارتخانه، هنرستانهایی را برای تربیت نیروی انسانی آموزشدیده و ماهر در حوزه فعالیتهای گسترده بخش راه و شهرسازی و ساختمان فعال کند.
عدم سنجش مهارت دانش آموزان از معایب کنکور است
وی یکی از مشکلات نظام آموزشی را عدم ارزشیابی مهارت کسب شده توسط دانش آموزان در کنکور دانست و افزود: دغدغه بسیاری از خانوادهها و دانش آموزان موفقیت در کنکور است و این در حالی است که در آزمون کنکور به مهارت دانش آموزان هیچ توجهی نمیشود؛ که این عدم توجه پدیده اشتغال و مهارت را در جامعه مختل کرده است.
وی با یادآوری اینکه مدارس ماندگار حاصل فعالیت صدساله نظام تعلیم و تربیت است، گفت: ترجیح میدهیم همچنان در مدارس ماندگار آموزش برقرار باشد و این مدارس مانند سابق فعالیت کنند، لذا از وزارت راه و شهرسازی تقاضای کمک در بازسازی این مدارس داریم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به مطالعات انجام شده برای دستیابی به الگوی بومی مدرسهسازی اظهارداشت: در آموزشوپرورش در این مورد بهطور گسترده مطالعاتی انجام شده و امیدواریم مجموعه شما هم در این مورد به ما کمک کند.
۵۰ درصد املاک آموزشوپرورش بدون سند است
حاجی میرزایی بابیان این که نیمی از املاک آموزشوپرورش بدون سند است یا نیاز به تغییر کاربری دارد که امیدواریم با نظارت شما روند انجام این کار تسهیل شود، افزود: ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند توجه جدی است که از این تعداد ۱۲ درصد مدارس باید کاملاً تخریب شود و ۱۸ درصد مدارس نیاز به بازسازی دارند، از طرفی اندازه مدارس کوچک است و باید بهسوی مجتمع سازی پیش برویم که در این مورد هم به همکاری مجموعه راه و شهرسازی نیاز است.
وی در این نشست از تلاشهای وزیر راه و شهرسازی برای تأمین مسکن فرهنگیان تشکر کرد و گفت: از ۳۱۵ هزار نفری که در سامانه اسکان ثبتنام کردند، ۷۵ هزار نفر تائید صلاحیت شدند، همچنین برای ۱۹ هزار واحد تعیین تکلیف شده داریم که امیدواریم بتوانیم این واحدها را تا اسفندماه سال جاری تحویل فرهنگیان دهیم.
نظر شما