طرح تحقیقاتی بازیابی پل‌های راه‌آهن اراک انجام شد

اراک - ایرنا - سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک گفت: طرح تحقیقاتی بازیابی پل‌های فرسوده راه آهن به وسیله تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه انجام شد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی دانشگاه اراک دکتر «مهدی یزدانی» افزود: این تحقیق روش نوینی برای افزایش ظرفیت باربری و سرعت حمل و نقل بر روی پل‌های راه آهن کشور است.

وی ادامه داد: پل‌های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده و یکی از ایرادات اصلی این سازه ها ترک‌خوردگی در قسمت‌هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است.

سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: اثر مستقیم تَرَک‌ها در ارزیابی پل‌ها قدیمی راه آهن در روش‌های گذشته وجود نداشت ولی در تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص در تحلیل سازه‌ها مورد نظر قرار گرفته‌است.

یزدانی گفت: تاکنون از این تئوری برای محاسبه ظرفیت پل‌های قدیمی استفاده نشده و در این طرح تحقیقاتی برای بار نخست با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر تَرَک‌ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.

پزدانی افزود: برای اعتبارسنجی این روش از نتایج ۲ پل که در فاصله ۲۳ و ۲۴ کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.

وی فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از ویژگی های ارزشمند این کار تحقیقاتی دانست و گفت: انجام تحقیقات پژوهشی توسط دانشجویان این مقطع تاکنون در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک سابقه نداشته  و این مهم در دانشگاههای دیگر نیز به ندرت روی می‌دهد.

نتایج ارزنده این پژوهش چاپ مقاله در پایگاه ISI در سطح Q۱ است.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha