به گزارش ایرنا، در این میان پرسنل درمانی و مراکز بیمارستانی بیشترین نقش را در مهار این ویروس و رسیدگی به وضعیت مبتلایان و تلاش برای نجات جان آنها داشتند و در این راه تعداد زیادی از نیروهای درمانی نیز جان خود را از دست دادند یا به این ویروس مبتلا شدند.
اما نکتهای که در این میان حائز اهمیت است حضور پررنگ رسانهها در میدان اصلی مبارزه با ویروس کروناست که از همان روزهای آغازین شیوع این ویروس در کشور با انتشار اخبار، گزارشها، حضور در جلسات، حضور در میان مردم، گفت و گو با کارشناسان و به طرق مختلف شبانهروز در تلاش هستند تا مردم را نسبت به مخاطرات این ویروس و راههای پیشگیری از آن آشنا کنند.
خبرنگاران و اصحاب رسانه بدون هیچ چشمداشتی پا به پای پرسنل بهداشتی و درمانی در عرصه مبارزه با ویروس کرونا حضور داشتند و این روند به طور جدی کماکان ادامه دارد و این قشر بیادعا همچنان همدوش نیروهای درمانی در صف اول مهار کرونا هستند.
آنها با انتشار مطالب علمی و کارشناسانه از مسوولان و کارشناسان، راهاندازی پویش های مختلف مردمی و ترغیب اقشار مختلف جامعه به رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه سعی در روشنگری مردم نسبت به این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیشبینی دارند.
در زمانیکه مسوولان به کرات از مردم خواستهاند از برگزاری مجالس عزا خودداری کنند و با وجود آنکه محل ارتزاق رسانهها بهویژه رسانههای چاپی دریافت اطلاعیه و اگهی است اما برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از انتشار این ویروس، رسانهها از انتشار اعلامیههای ترحیم خانوادههایی که در اطلاعیه خود برگزاری مراسم عزا را قید کرده بودند، امتناع کردند.
رسانهها پای ثابت نشستها و جلسات اداری دستگاههای مخلتف مرتبط با کرونا بودهاند و زمانی که مردم برای دور ماندن از ویروس کرونا در منازل خود قرنطینه خانگی بودند اما خبرنگاران در صف اول جبهه مبارزه با این ویروس بودند و مجاهدانه برای سلامت مردم و آگاهسازی آنها در تکاپو بودند.
رسانهها با وجود آنکه چندین ماه از حضور کرونا میگذرد خستگیناپذیر همچنان به رسالت خطیر خبری خود پایبند و اشاعهگر پروتکلهای بهداشتی به جامعه و پل ارتباطی بین مسوولان و مردم هستند و تلاش زیادی را بکار بستهاند تا مردم از گزند این ویروس در امان باشند.
خبرگزاری ایرنا در میزگردی با مشارکت معاون امور مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس خانه مطبوعات و بسیج رسانه و یکی از فعالان فرهنگی و رسانهای استان با موضوع نقش رسانه و تنویر افکار عمومی در مورد ویروس کرونا برگزار کرد.
در این این میزگرد یونس قیطانی از اهمیت انتشار اخبار صحیح، درست و بهموقع توسط رسانهها، پرهیز از تکرار مطالب و امیدبخشی به جامعه صحبت کرد و سامی شهبازی هم از پیچیدگی و ناشناخته بودن ویروس کرونا، حضور مسوولان ارشد نظامی و غیرنظامی استان در مانورها و عملیاتهای مختلف مبارزه با کرونا، ارجحیت سلامت مردم به کسب منافع مالی توسط رسانهها گفت و محمد رستمی نیز به مقولههای اجتماعی انتشار ویروس و فاکتورهای جلوگیری از شیوع آن، تغییر نگرشها در مورد سبک زندگی و بازگشت به روش تغذیه نیاکان اشاره کرد.
رسانهها در لحظه پیامها را به مخاطب انتقال میدهند
معاون رسانهای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در این نشست گفت: ابزار رسانهای در شرایط مختلف، متفاوت است و در واقع امروزه این ابزار به خوبی و سهولت در اختیار بشر قرار دارد.
یونس قیطانی اظهار داشت: شاید چند دهه قبل در یک روز زمستانی با برف سنگین کسی برای خرید روزنامه از خانه خارج نمیشد اما امروزه پتانسیل فضای مجازی و به ویژه پیام رسانهای اجتماعی با سرعت مناسب، جذابیت و قیمت ارزان بیشترین اطلاعات را در واحد زمان به مخاطب ارائه میدهند.
وی افزود: رسانههای استان انصافا در بزنگاههای حساس و بحرانهای طبیعی و انسانی همواره فارغ از گرایش ها و مشی رسانه خود، با توان مضاعف و با دغدغه خدمترسانی کردند.
اوج کار رسانهها در کارگروه مجازی کرونا/عملکرد رسانهها بارها در ستاد کرونا تحسین شده است
قیطانی یادآور شد: رسانههای استان با راهاندازی کمپینهای تاثیرگذار، گروههای تبادل اطلاعات، کانالهای کاربردی آموزشی با حضور اساتید و نخبگان و پزشکان و برگزاری مسابقات و جشنوارههای مجازی و تولید محتوای ارزشمند آن چنان نقشی داشتند که بارها و بارها در ستاد استانی کرونا مورد تحسین و پاسداشت مسوولان ارشد قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: نقطه اوج کار رسانهها در تالار مجازی کارگروه رسانهای کروناست که با جلسات متعدد و با حضور مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۴۰ جلسه پرسش و پاسخ را با سوالات مد نظر خود و همچنین سوالات مردمی برگزار کردند که منجر به بستهها و پیشنهادات مختلف سیاستی اجرایی شد و در نوع خود بینظیر است.
معاون رسانهای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: از حسن رسانهها در ایام کرونا، تطابق عملکرد این رسانهها با پروتکلهای بهداشتی است که در واقع همه را دور هم جمع میکند بدون آن که تماس و حضور فیزیکی برقرار شود و این امتیاز کمی برای مسوولان به عنوان مدیران حل بحران و مخاطبان نیست.
قیطانی افزود: در روزهای پیشرو و با شرایط خاص ویروس کرونا و نوع و سرعت و سهولت شیوع، رسانهها جلودار اطلاعرسانی، آموزش و ارائه بستههای پیشگیری و درمان هستند.
وی از دیگر مزیتهای این فضا را توجه به پیامهای ویروسی و ضرورت اطمینان از صحت و سقم انتشار اطلاعات به دلیل امکان انتشار حداکثری در کمترین زمان و تبعات منفی و آسیب رسانی که ممکن است داشته باشد، جلو گیری از انتشار گفتگوها و بررسی هایی که در بستر خودرسانه ای و روزنامه نگاری شهروندی شکل می گیرد در سطح جامعه و به عنوان یافته های رسمی و علمی است.
حسنها و آسیبهای فضای مجازی/تولید محتوا توسط افراد شناسنامهدار از آسیبها میکاهد
قیطانی ادامه داد: تاثیر در شکلگیری مطلوب قرنطینه و آموزشهای پیشگیرانه و درمانی از یک سو، دامن زدن به شایعات، عدم تشخیص برای مخاطب عام در خصوص رسانه و غیررسانه از حسنها و آسیبهای رسانههای فضای مجازی است.
وی تصریح کرد: هماکنون پیامرسانها بیشترین مخاطبان را دارند و در عین حال با عنوان و با اسم رسمی "رسانه " فاقد مجوز و حتی متولی مستقیم از بعد رسانهای هستند و با توجه به افزایش اقبال مردم به این فضا باید هر چه زودتر فکری برای این نقصان صورت گیرد.
قیطانی تاکید کرد: ورود افراد حقیقی و حقوقی شناسنامهدار و تولید محتوا از سوی متولیان قابل قبول و مورد استقبال از نظر وجاهت علمی و خبری میتواند از میزان آسیبها تا حد زیادی بکاهد.
ظهور نوعی روزنامهنگاری گفت و گویی/خروج نخبگان راه حل بحران نیست
وی با بیان اینکه با ظهور این فضا، نوعی روزنامهنگاری گفت و گویی و بدهبستانی اطلاعات در واحد زمان برای شهروندان به وجود آمده است، گفت: این موضوع ممکن است تبعات خسارتباری نیز داشته باشد اما خروج نخبگان در هر زمینهای و عدم ایفای نقش مراجع حقیقی و حقوقی شناسنامهدار، راه حل این بحران نیست.
معاون رسانهای و فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام اظهار داشت: امیدبخشی و ایجاد روحیه نجات، نشاط و امیدواری به جای شایعات مخرب و ناامید کننده میتواند سرلوحه کار رسانهای در شرایط کنونی و مشابه باشد.
قیطانی یادآور شد: کرونا و درگیری تمام طبقات اجتماعی جامعه با آن و فضای ترس و یاسی که در جهان ایجاد کرده است، میتواند بهترین فرصت و نقطه عطفی باشد برای رسانههای اجتماعی که با نقشآفرینی درست و حرفهای، آن قسمت خالی لیوان را که همیشه در مورد این فضا به رخ کشیده میشود پر کنند و نگاههای مثبت را به سمت خود جلب کنند.
رسانهها دچار اپیدمی انتشار اخبار تکراری نشوند
قیطانی تصریح کرد: رسانهها و صاحبان آنها باید هوشیار باشند تا دچار اپیدمی انتشار اخبار و اطلاعات تکراری نشوند که در طولانی مدت باعث کاهش اعتبار رسانه خواهد شد و با ترفندها و راههای برونرفتی که خود واقفند، نو به نو مخاطب را مشتاقانه با خود همراه کنند.
وی با بیان اینکه کرونا مخاطبان را به استفاده بیسابقه از فضای مجازی سوق داد، اظهار داشت: بیتردید این حضور در پساکرونا شاید تعدیل شود ولی به حالت پیش از آن بر نخواهد گشت، زیرا این فضا جذابیتهایی دارد که بتواند به راحتی، مشتری خود را حفظ کند.
قیطانی یادآور شد: برای این زمان رسانهها باید استراتژی خود را بازسازی کنند و در عرض مخاطب قرار گرفتن را تمرین کنند و صراحت و شفافیت را در تولیداتشان بالا ببرند.
به گفته وی، امروزه مخاطب، محتوای رسانهای را یکطرفه و چشمبسته قبول نمیکند، بلکه نقد میکند، تحلیل میکند و با دسترسی به تنوع و تکثر رسانههایی که در اختیار دارد مقایسه میکند و سپس بر میگرداند.
شیوع کرونا بیشترین خسارت را به رسانهها وارد کرد
رییس خانه مطبوعات ایلام نیز گفت: ما با پدیده بسیار پیچیدهای که تمام دنیا را غافلگیر کرد مواجه شدیم و آنقدر وسیع و ناشناخته است که بطور طبیعی رسانهها نیز به سمت حدس و گمانهزنی نسبت به اینکه آیا این پدیده بیولوژیکی است که توسط کشورهای متخاصم طراحی شده یا جنگی بین ابرقدرتهاست، گام برداشتند.
سامی شهبازی با بیان اینکه این بیماری یک وبای مدرن است، اظهار داشت: غافلگیری از موضوع کرونا تنها ضعف رسانههای ما نبود پس از اینکه ویروس تاحدودی مشخص شد تولید محتواها نیز تغییر کرد و واقعی شد و یک ثبات در کل دنیا به سمت رسانهها ایجاد شد.
وی با اشاره به اینکه حتی بزرگترین کمپانیهای خبری دنیا با هزینههای فراوان در این خصوص این موضوع دچار چالش شدند، یادآور شد: ویروس کرونا تمام مشاغل را درگیر و مورد آسیب قرار داد و رسانهها یکی از اصنافی بودند که دچار بیشترین آسیب شدند.
شهبازی افزود: در این شرایط بخشی از روزنامههای کاغذی چاپ نشدند، بسیاری از تحریریهها تعطیل شدند و برخی از ارتباطات به دلیل رعایت پروتکلها باعث مشکل اقتصادی برای رسانهها شد.
رسانههای ایلام بازوی توانمند ستاد کرونا
وی تاکید کرد: ایلام اولین استانی بود که رسانهها در آن بازوی توانمند ستاد کرونا شدند و مشکلات تمام اقشار جامعه را با امانتداری اطلاعرسانی کردند اما مشکلات خود و همصنفشان را بازگو نکردند.
شهبازی تصریح کرد: رسانهها رعایت پروتکلها و بایدها و نبایدها را گفتند و بزرگترین نقش را در اطلاعرسانی و آگاهی مردم داشتند اما هیچگاه از مشکلات خود سخنی به میان نیاوردند و این مفهوم قداست رسانه است.
رییس خانه مطبوعات ایلام گفت: در بحث کرونا، ایلام بواسطه همپوشانی و همافزایی مثالزدنی بین اصحاب رسانه است، قبل از استانهای دیگر به ثبات رسید به عبارتی ما به عنوان یک صنف از بین تمام صنوف سیاسی، فرهنگی و غیره با هم اخوت داریم و هیچگاه همدیگر را تنها نخواهیم گذاشت.
وی یکی از دلایل موفقیت استان در اطلاعرسانی و کنترل بیماری کرونا را حضور مسوولان و فرماندهان در بین مردم دانست و گفت: ستاد کرونای استان ایلام ستادی است که در آن فرماندهان نظامی، مسوولان حوزه بهداشتی و امنیتی نقش بیبدیلی داشتند.
شهبازی یادآور شد: هدایت ستاد کرونای استان توسط استاندار باتجربه و دارای سابقه مدیریتی و نقش وی در ایجاد تعادل قابل قدردانی است و بارها شاهد حضور فرماندهان و سرداران ارشد استان در گلوگاههای اصلی و تبسنجی شهروندان توسط آنها بودیم.
رسانهها کسب و کار خود را بدلیل رعایت پروتکلها و حفظ جان مردم تعطیل کردند
رییس خانه مطبوعات ایلام اظهار داشت: یکی از بحثهای درآمد زایی در حوزه رسانهها، چاپ آگهی و تبلیغاتی است که با وجود رپرتاژ از طرف برخی افراد و خانوادهها، اما رسانهها بدلیل حفظ جان مردم و جلوگیری از تجمعات با وجود آورده اقتصادی آنها را رد کردند.
شهبازی به مراسم عزا و عروسی در استان اشاره کرد و گفت: مراسم ختم و شادی در ایلام با سایر استانها متفاوت است و در این زمینه نیز رسانه پای کار بودند و بدرستی نقش خود را با اطلاعرسانی مناسب در کاهش این مراسمات ایفا کردند.
رییس خانه مطبوعات ایلام با بیان اینکه زیرساختهای بهداشتی در استان تا حدودی ضعیف است، افزود: استان ما زیرساختهای ضعیف و محرومیتهای تاریخی دارد که مسوولان نظام باید نگاهشان به این سمت معطوف شود و زیرساختهای بهداشتی ما را تقویت کنند.
شهبازی به بیمارستان نیمهتمام ۳۷۶ تختوابی بانگنجاب اشاره کرد و گفت: در صورت توجه و حمایت مسوولان از این طرح و تامین اعتبارات، این مرکز درمانی میتواند به بهرهبرداری برسد و بسیاری از مشکلات درمانی ما که با توجه به در پیش بودن فصل سرما و همزمانی آنفلوآنزا و کرونا نگرانکننده است را کاهش دهد.
رسانه در جریان کرونا با اطلاعرسانی مناسب ترس را متعادل کردند
رییس خانه مطبوعات ایلام اظهار داشت: ترس عامل شیوع بیشتر بیماری و همچنین ایجاد بیماریهای زمینهای است و در ابتدای شیوع بیماری همین ترس خود سبب ایجاد رعب و وحشت بیشتر و سخت شدن کنترل میشد اما رسانهها با ایجاد تعادل و اینکه در کنار ترس، رعایت پروتکلهای بهداشتی سبب جلوگیری از ابتلا میشود به عنوان عاملی بازدارنده نقش خود را ایفا کردند.
شهبازی افزود: یکی از اصلیترین عوامل موفقیت ما در موج اول بیماری و عبور از کرونا جدی گرفتن شرایط بود که رسانهها بخوبی آن را تبیین کردند اما کاهش ترس مردم و سادهانگاشتن آن سبب ایجاد موج دوم شد و افزایش مبتلایان، بستریها و حتی فوتیها شد.
وی تصریح کرد: شایعاتی از قبیل از بین رفتن بیماری در فصل گرما یا استفاده خوراکی از الکل بدلیل باورهای سطحی عامیانه فاجعهای جبرانناپذیر بوجود آورد که رسانهها نه تنها مروج آن نبودند بلکه سمت و سوی آن را تغییر دادند.
شهبازی تاکید کرد: با این تلاشها هماکنون استفاده از ماسک به فرهنگی قالب تبدیل شده است و بدون تردید بر اساس یافتههای علمی، کشورهایی که توانستند از مرحله اول کرونا موفق عبور کنند شهروندان آنها بطور صددرصدی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده میکنند.
قلم خبرنگار، پیوست پروتکلهای بهداشتی
رییس خانه مطبوعات ایلام با اشاره به در پیش بودن روز خبرنگار گفت: هر لحظه روز خبرنگار است و قلمی که خداوند به آن قسم یاد کرده و با همین قلم جان هزاران نفر از خطرات در امان مانده است.
شهبازی اظهار داشت: پیوست پروتکلهای بهداشتی در این شرایط بحرانی، قلم خبرنگار و نهادینه کردن فرهنگهایی است که جان انسانها را نجات میدهد.
وی تاکید کرد: هماکنون عصر رسانه است و بدون آن نمیتوان زندگی کرد بنابراین هرجایی که رسانه ضعیف باشد ترس بیخود سبب آسیب مردم میشود اما هرجا رسانه قوی باشد به عنوان یک نیروی فوقالعاده عمل میکند که سبب مصونسازی و بهداشتی شدن رفتارها میشود.
رییس خانه مطبوعات ایلام اضافه کرد: خبرنگاران در حوزه اصناف که بسیار اساسی و آسیبدیده هستند، توانستند پنجره کسب و کار آنها را با رعایت پروتکل باز کنند.
شهبازی گفت: بجز روزهای اول شیوع کرونا پس از گذشت چند هفته وضعیت رسانه چه در حوزه مجازی چه در حوزه مکتوب بهترین وضعیت ممکن در حالت مبارزه با کرونا و آموزش مردم را داشتند.
وی یادآور شد: هم اکنون اکثر ادارات بمنظور رعایت پروتکلهای بهداشتی نشستهای خود را بصورت مجازی برگزار میکنند و با این وجود مسوولان و خبرنگاران با امانتداری مسائل را منتشر میکنند.
شهبازی تاکید کرد: قرار نیست بخاطر کرونا امیدبخشی و پنجره کسب و کار در جامعه تعطیل و خدمات دولت اعلام نشود بلکه با امیدبخشی و ایجاد انگیزه باید مردم را به زندگی در کنار کرونا ترغیب کنند.
رییس خانه مطبوعات ایلام گفت: هماکنون دفاع ما غیرمحافظهکارانه و بدون جبههگیری سیاسی است و باید گفت کرونا یک رویش و برکاتی هم داشت و ما از مباحث قبیلهگرایی و حزبی عبور کردیم و باید طوری عمل کنیم که این تعادل حفظ شود.
رسانهها نذر ماسک را فرهنگسازی کنند
شهبازی تصریح کرد: بدلیل مشکلات اقتصادی و شرایط کشور بسیاری از اقشار جامعه قادر به خرید ماسک نیستند و خیران و نیکوکاران باید به این سمت سوق داده شوند چرا که خیرات و نیکی تنها قربانی نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه در ایام منتهی به ماه محرم و اعیاد غدیر هستیم و قطعا رسانهها نیز به این سمت میروند باید این موضوع به گفتمان تبدیل شود و رسانهها قادر به انجام این کار هستند.
رییس خانه مطبوعات ایلام اظهار داشت: پویشهایی در این مدت صورت گرفت که قابل تقدیر است از جمله رزمایش نیکوکاری و توزیع ماسک که جزو اقلام مصرفی در کنار بستههای معیشتی بود.
شهبازی افزود: بیش از ۴۲ هزار بسته معیشتی تنها در ایلام توسط سپاه امیرالمومنین(ع) تقسیم شد اما نگاه مقام معظم رهبری بر استمرار این موضوع است و باید استمرار یابد.
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به جلوگیری از تحریف تاکید دارند و میفرمایند تحریف میتواند عامل بسیاری از شایعات، بسیاری از مشکلات و ناامیدیها باشد و رسانههای ما باید به سمت مقابله با تحریف بروند.
شهبازی با بیان اینکه تحریف در بزرگنمایی و کوچکنمایی موضوع کرونا باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بسیاری از کشورها ایران را در مقابله با کرونا ناکارآمد جلوه دادند اما کشورهایی مانند انگلستان که خود مدعی هستند اکنون بالاترین آمار مرگ و میر را دارند و ناکارآمدترین کشورها در مقابله با این بیماری هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور، مردم ما نجیبانه با مشکلات برخورد میکنند اما رسانهها باید مطالبات بحق مردم را بنحوی که جامعه را دچار التهاب نکند، انتقال دهند و این از وظایف بینظیری است که رسانه توانست در این فضا ایفا کند.
رییس خانه مطبوعات ایلام تصریح کرد: پس از نزول شیب کرونا، محتوای رسانهای کاهش یافت و همین کنارهگیری سبب شد در تیرماه با اوج ابتلا، بستری و فوتیهای ناشی از کرونا مواجه شویم و تعداد مبتلایان این ماه دقیقا برابر با تمام ماههای گذشته بود.
نقش سه گروه عاقلان، غافلان و ناقلان در برابر کرونا
فعال رسانهای و فرهنگی ایلام نیز گفت: کرونا افراد اجتماع را به سه گروه عاقلان، ناقلان و غافلان تقسیمبندی کرده است این تقسیمبندی در واقع به نوع برخورد این گروهها با ویروس کرونا ایجاد شده است.
محمد رستمی در توضیح عملکرد این گروه در مواجهه با ویروس کرونا و حضور در اجتماع توضیح داد: دسته اول گروهی هستند که عاقلانه با ویروس کرونا و اجتماع پیرامونی خود مواجه می شوند و این افراد علاوه بر استفاده از عقل و منطق خود از نظریه کارشناسان، اطبا و پروتکلهای بهداشتی ارائه شده توسط ستاد کرونا و هشدارهای پزشکان نیز بکارگیری میکنند.
وی در مورد گروه دوم یا همان ناقلان هم افزود: این دسته خود به دو زیربخش ناقلان بی علامت ناآگاه و ناقلان دارای علامت تقسیم می شوند که دسته اول کسانی هستند که به این ویروس مبتلا شدهاند اما به علت نداشتن علائم از بیماری خود آگاهی و اطلاع ندارند و گروه دوم هم افراد ناقل آگاه به بیماری هستند که در هر ۲ صورت حضور این افراد در اجتماع باعث ابتلا و حتی مرگ خاموش اطرافیان آنها میشود.
رستمی یادآور شد: اما گروه سوم کسانی هستند که از روی جهالت یا تعمد ویروس کرونا را جدی نمیگیرند که این افراد یا هنوز قدرت آسیبزایی ویروس کرونا را جدی نگرفته و با آن مواجه نشدهاند یا آنکه از روی تجاهل و تعمد جولان این ویروس را به سخره گرفتهاند.
وی تاکید کرد: باید رسانهها، مسوولان و کنشگران اجتماعی و فرهنگی بر روی عملکرد گروه سوم بیش از دیگر گروهها مانور دهند چرا که هرچه تعداد افراد پایبند به هشدارهای بهداشتی بیشتر باشد قدرت انتقال و کارایی این ویروس نیز کاهش مییابد.
کرونا و رویارویی عین در برابر عین
وی گفت: سه اجتماع خانوادگی عروسی، عزاداری و عیادت موجب تسریع در شیوع بیماری کرونا میشود که باید خانوادهها و بزرگان فامیل از شکلگیری این اجتماعات در میان قبایل خود با توجه به شرایط موجود خودداری کنند.
رستمی یادآور شد: رعایت فاکتورهایی کلی و عمومی چون عقل، علم و عمل، عشق و علاقه، عزم و اراده از سوی اقشار مختلف مردم میتواند بر ویروس کرونا چیره شود و هر فردی با استفاده از قدرت عقل و شعور خود، با عزم و اراده راسخ و عمل به پروتکلهای بهداشتی و توجه به همنوعدوستی میتواند نقشی موثر در مهار ویروس کرونا ایفا کند.
وی در مورد برنامهها و فعالیتهای مربوط به مهار کرونا نیز اظهار داشت: به طور کلی ۲ نوع برنامه و فضای رسمی و غیررسمی وجود دارد که فضای رسمی از سوی مسوولان دستگاههای اداری و فعالیتهای غیررسمی نیز از طرف مردم و جوامع محلی برای مبارزه با کرونا در حال انجام است.
رستمی افزود: باید قبول کرد برای اجرای هرچه موفقتر یک برنامه و هدف گسترده باید از پتانسیل و ظرفیت جوامع محلی، بزرگان ایلات و طوایف استفاده و بکارگیری شود و با خروج از فضای رسمی، اصل کار را با نظارت دولت و مسوولان به خود مردم واگذار کرد تا نتیجهبخش باشد.
وی با بیان اینکه بزرگان ایلات و طوایف همچنان پایگاه اجتماعی خود را در میان قبایل حفظ کردهاند، تاکید کرد: این افراد با توجه به نفوذ خود در بین خانوادهها قادرند شرایط را به سمت بهبود وضعیت سوق دهند و مانند مثال از برگزاری مراسمها و اجتماعاتی چون عروسی و عزا در میان قبایل خود جلوگیری کنند.
فصول سرد سال تشدید کننده شیوع کرونا
وی در ادامه یادآور شد: از هماکنون باید نگران فصل پاییز و تشدید ویروس کرونا باشیم چرا که به طور معمول فصول سرد سال زمان شیوع بیماریهایی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزاست که تعداد زیادی از مردم از سنین مختلف را مبتلا میکند و این میتواند شرایط فرد بیمار برای ابتلا به کرونا را مساعدتر کند.
این فعال رسانهای و فرهنگی گفت: در فصول سرد سال افراد برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزای خود به ناچار راهی مراکز درمانی میشوند و در صورت حاد بودن بیماری به دستور پزشک بستری خواهند شد که در این موقع اگر با یک فرد کرونایی مواجه شود امکان ابتلای وی به علت پایین آمدن سیستم ایمنی بدنش بسیار بالاست.
وی افزود: هرچند هر بار ویژگیهای کرونا تغیر میکند اما مردم باید به درستی تفاوتهای بین علایم بیماریهای سرماخوردگی، آنفولوآنزا و کرونا را یاد بگیرند تا مسیر درمان خود را به درستی انتخاب و طی کنند.
رواج سبک زندگی و تغذیه نیاکان توسط رسانهها
وی همچنین با گریزی به سبک زندگی مردم اظهار داشت: سبک زندگی مردم، نوع تغذیه آنها و سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر ابتلای فرد به بیماری کرونا و سایر بیماریها دخیل است و باید مردم در سبک زندگی و تغذیه خود از تجارب نیاکان و اجداد این سرزمین که علمی و برگرفته از جغرافیای هر منطقه است، الگوگیری کنند.
رستمی تاکید کرد: همانگونه که رسانهها و مسوولان در زمینه ماسک زدن و رعایت پروتکلهای اجتماعی و فاصلهگذاریها را در جامعه نهادینه کردند باید سبک زندگی و نوع تغذیه مردم به روش نیاکان را رواج دهند.
وی با بیان اینکه کرونا بسیاری از معادلات جامعه را به هم زد و خالق پدیدههای بدیع و استثنایی و معماگونهای شد، توضیح داد: همواره برای اتحاد و همبستگی اجتماع تاکید بر درهم تنیدگی و تراکم مردم است اما در موضوع کرونا اتحاد و همبستگی در فاصله گرفتن و بیرون نیامدن از منازل است.
وی افزود: رمز سالم ماندن جامعه از کرونا سالم ماندن افراد، پرهیز از حضور در اجتماعات، رعایت احتیاط و داشتن استرس توامان است و خودخواهی در سالم ماندن به نوعی موجب دیگرخواهی نیز میشود و این نوع از خودخواهی ارزشمند و قابل احترام است.
وی گفت: کرونا یک موجود مستقل نیست بلکه وابسته به شخص است و سالم ماندن تک تک افراد اجتماع باعث حفظ سلامت سایرین میشود و در این میان رسانهها نقشی بسیار تاثیرگذار در ترغیب مردم نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی دارند.
نظر شما