غلامرضا مرحبا روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت : شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با وارد کردن ایراداتی، با الحاق مناطقی از استان گیلان به منطقه آزاد انزلی مخالفت کرده اند و این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است.
وی بیان کرد: در این طرح، الحاق فرودگاه سردار جنگل و شهرک صنعتی رشت به محدوده منطقه آزاد مطرح است و من به عنوان تنها عضو گیلانی کمیسیون اقتصادی مجلس، الحاق بخش هایی از آستارا نظیر بارانداز راه آهن، بندر و محوطه گمرک به منطقه آزاد انزلی را پیگیری می کنم.
نماینده آستارا ادامه داد: آستارا به خاطر برخورداری از سه مرز، پایگاه صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی است و با الحاق به منطقه آزاد، زمینه رونق تجارت و دور زدن تحریم ها فراهم خواهد شد.
مرحبا گفت: بسیاری از بازارهای کشورهای سی آی اس ( کشورهای مستقل مشترک المنافع) و منطقه قفقاز مشتریان ثابت محصولات ایران هستند و شهرستان آستارا فقط پایگاهی برای واردات نیست و باید صادرات از آن رونق یابد.
وی بیان کرد: موفق نبودن مناطق آزاد تجاری - صنعتی ریشه در ضعف مدیریت، برنامه ریزی و جانمایی مناطق دارد و این موارد باید در جای خود بررسی شود.
لایحه الحاق ۲ هزار هکتار اراضی صنعتی و فرودگاهی گیلان به محدوده منطقه آزاد انزلی، اواخر اردیبهشت ماه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این منطقه تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای ترکیه، حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی، بازارهای صادرات و واردات محصولات از منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان روسیه، راسنودسک ترکمنستان، اکتائو قزاقستان و باکوی آذربایجان، دسترسی به بازارهای مصرف کشورهای CIS و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از مزایای منطقه آزاد انزلی است.
امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی از مزایای مناطق آزاد است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز ریلی، دریایی و زمینی دارد.
نظر شما