۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83899841
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خبرنگاران شهید جهرمی به روایت خبرنگار دیروز

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83899841
خبرنگاران شهید جهرمی به روایت خبرنگار دیروز

شیراز-ایرنا-در روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی، به دنبال شهیدان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی در جهرم رفتیم و به بزرگمردانی رسیدیم که اگر سال‌های سال از رسالت و رشادتشان بنویسیم؛ باز هم ناگفته‌ها دارند.

برگ‌های زرین خاطرات شهیدان جهرم را که ورق می‌زنیم نام‌هایی چون: شهیدان ابراهیم مصطفی دخت اولین شهید مطبوعات جهرم و عبدالرضا مصلی‌نژاد فیلم‌بردارسیمای جهرم، می‌رسیم که پرداختن به زندگی هر کدام قلمی تازه می‌خواهد و مجالی خاص می‌طلبد.

برای شناخت این شهیدان رسانه پای خاطرات منوچهر کارگر خبرنگار پیشکسوت جهرمی رفتیم تا از خاطرات روزگار این خبرنگاران شهید برایمان بگوید. منوچهر کارگر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت جهرمی بازنشسته است که در سالهای دور با مطبوعات و خبرگزاری ها همکاری داشته است.

این خبرنگار پیشکسوت جهرمی گفت: شهید بسیجی ابراهیم مصطفی‌دخت، دوست ما بود و ما او را هدایت صدا می‌کردیم و بسیار عزیز،‌ آگاه، متین و صادق بود.

وی افزود: شهید مصطفی‌دخت متولد اول فروردین ماه ۱۳۳۵ جهرم بود که اگر این روزها زنده بود، شصت و چهارمین سال تولدش را جشن گرفته بود.

وی ادامه داد: ابراهیم به همراه خانواده تا هفت سالگی در جهرم بود و سپس به آبادان مهاجرت کردند. در آنجا بود که در سال‌های آخر دبیرستان از سال ۱۳۵۳ با آشنایی با کتاب‌های مذهبی، فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را آغاز کرد.

منوچهر کارگر افزود: هدایت سطح هوشی خوبی داشت و در سال ۱۳۵۴ بلافاصله بعد از پایان درس، در مدرسه عالی اراک که امروزه دانشگاه اراک شده است، در رشته شیمی پذیرفته شد.

وی گفت: در اوج فعالیت‌های انقلاب اسلامی وی به جهرم آمد و در سال ۱۳۵۶ ازدواج کرد که ثمره آن دو پسر و یک دختر است.

این خبرنگار پیشکسوت گفت: شهید ابراهیم مصطفی‌دخت در همین سال ۱۳۵۶ موسسه فرهنگی رسالت را در جهرم راه‌اندازی و شروع به فعالیت‌های مطبوعاتی و مذهبی کرد.

وی تصریح کرد: ابراهیم همچنین روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه اطلاعات بود و در جهرم نمایندگی این روزنامه را بعد از انقلاب در خیابان بهارستان داشت و حدود سال ۶۰ نمایندگی را به خیابان جمهوری اسلامی فعلی منتقل کردند.

وی تصریح کرد: شهید ابراهیم مدتی در آموزش و پرورش جهرم خدمت کرد و بعد از آن مأمور به خدمت در سپاه شد. طی این مدت وی سه بار به جبهه‌ اعزام و در سال ۱۳۶۰ زخمی و مجروح شد، اما مجدد به جبهه بازگشت.

 وی اظهار کرد: هدایت به همراه برادرش منصور در سال‌های آغاز جنگ وارد جبهه‌های دفاع مقدس شد و ۲۷ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در منطقه طلائیه به شهادت رسید. در همان عملیات خیبر برادرش منصور هم در همان منطقه بود و بعد از اعلام عقب‌نشینی نیروها در عملیات، وقتی ابراهیم برنگشت، بچه‌ها به منصور گفتند که او را زیر آتش سنگین دشمن و در آخرین لحظات دیده‌اند که در کانال زخمی شده بوده است. منصور برای نجات ابراهیم سعی کرد به منطقه عملیات برگردد، اما منطقه به دست عراقی‌ها افتاده بوده و رزمندگان با اجبار منصور را برگرداندند.

کارگر ادامه داد: پس از آن برای مدت‌ها ابراهیم جاویدالاثر بود و من سرباز شدم و این نمایندگی مدت کوتاهی در دست دکتر داوودی بود و بعد از سربازی، من و منصور مصطفی‌دخت آن را در اختیار گرفتیم.

به دلیل خدمات ماندگار علمی و آموزشی پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه اراک به نام شهید ابراهیم مصطفی‌دخت نامگذاری شده است.

در اولین کنگره شهدای جامعه شیمی و هفدهمین کنگره شیمی ایران در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه رفسنجان از این شهید تجلیل و یک باب مدرسه هم به نام ایشان نامگذاری شده است‌.

شهید مصطفی‌دخت اولین شهید خبرنگار جهرمی است که دیگر برادرش محمدرضا نیز شهید و برادر کوچکتر، منصور نیز جانباز است.

شهید رسانه؛ شهید عبدالرضا مصلی‌نژاد

 شهید عبدالرضا مصلی‌نژاد در چهاردهم آبان سال ۱۳۳۰ در جهرم دیده به جهان گشود. دوران تحصیلی را در زادگاه خود گذراند و در رشته فنی دیپلم گرفت. سال ۵۶ در رشته مکانیک  دانشگاه شیراز پذیرفته شد. پس از یکسال تحصیل در دانشگاه با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران وارد سپاه شد. وی درسال ۱۳۵۹ فعالیت خود را در زمینه فیلمبرداری با صدا و سیما آغاز کرد و از بدو تأسیس دفتر خبر جهرم به عنوان فیلمبردار افتخاری مشغول تهیه فیلم‌های خبری شد. این شهید رسانه مسئولیت‌های مختلفی از جمله عضو شورای فرماندهی سپاه جهرم، مسئول فرهنگی و روابط عمومی سپاه جهرم، مسئول محور عملیات در دوران دفاع مقدس و فیلمبردار افتخاری صدا وسیما در جبهه را برعهده داشت .

پس از شروع جنگ تحمیلی، وی به عنوان فیلمبردار و رزمنده، مسئول محور عملیاتی لشکر۳۳ المهدی(عج)، عازم جبهه‌ شد. شهید مصلی‌نژاد بارها تا سر حد شهادت پیش رفت و چندین بار مجروح و مصدوم شد. سرانجام در ۲۴دی ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شلمچه مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و دوم بهمن ماه ۶۵  در عملیات کربلای ۵  به شهادت رسید.

شهید مصلی‌نژاد در یکی از خاطرات خود از تهیه خبر از جبهه نوشته است: «۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱ از شیراز با یک اکیپ ۴ نفره مرکب از یک‌نفر عکاس سیاه و سفید و یک نفر که مأمور اسلاید گرفتن و خودم که مأمور عکس رنگی بودم با یک راننده و یک ماشین عازم جبهه خونین‌شهر شده تا از نزدیک عملیات بیت‌المقدس را مشاهده و صحنه‌هایی را از آن ضبط نماییم. لذا بدون درنگ وارد میدان مبارزه برادران شده و با آنها از همان روز اول در کلیه صحنه‌های نبرد خط اول و حملات شرکت نمودیم. رسیدن ما آغاز سومین مرحله از این عملیات با رمز یا علی‌ابن‌ابی‌طالب بود برادران هر کدام را می‌دیدیم شاد و سرحال بودند و از اینکه پی‌درپی به دشمن می‌تاختند و جبهه‌ها ساکت نبود همه خوشحال بودند. سنگرها همه پر از کشته‌های عراق بود و غنائم به دست آمده آن‌ها .

بچه‌ها برای اینکه شب محل سکونتی داشته باشند سنگرها را مجبور بودند خالی کنند و لذا باید از هر سنگر ۳ الی ۴ نفر عراقی را که مرده بودند بیرون بکشند و جالب کاری می‌کردند؛ رشته‌ای محکم را به پاهای اینها می‌بستند و آنها را از سنگر بیرون می‌کشیدند و رها می‌کردند. از یکی از برادران پرسیدم چرا این کار را می‌کنید گفت دو حسن دارد و یکی اینکه مجبور به غسل‌کردن نمی‌شویم، زیرا آب نیست دیگر اینکه راحت‌تر بیرون می‌آیند. واقعاً از حال این بچه‌ها انسان منقلب می‌شود. در جایی خواهند خوابید که چند نعش مرده در آنجا بوده و در اطراف آنها نیز جنازه‌های فراوان ریخته است. اینها همان کودکان و نوجوانان بودند که از اسم مرده می‌ترسند، چه شده است؟ خدا عالم است».

در سال ۱۳۹۳، سردار شهید عبدالرضا مصلی‌نژاد به عنوان شهید شاخص سازمان بسیج هنرمندان سپاه فجر استان فارس انتخاب شد.

گفتنی است به مناسبت ۱۷مرداد روز خبرنگار، انجمن خبرنگاران مستقل شهرستان جهرم با حضور در گلزار شهدا، به  شهدا و شهید رسانه‌ جهرم ادای احترام کردند.

در این برنامه خبرنگاران خبرگزاری‌های ایرنا، فارس، مهر، شبستان، پایگاه‌های خبری اخبار جهرم، چهره جهرم، جهرم‌نیوز و ماهنامه نگاه جهرم ضمن قرائت فاتحه با آرمان‌های شهدا، به‌ویژه‌ شهید رسانه جهرم، شهید عبدالرضا مصلی‌نژاد، تجدید بیعت کردند.

۱۷مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به نام روز خبرنگار نامیده شده است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha