تفتان؛ ظرفیت گردشگری ناشناخته سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - گرچه قله آتشفشان نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران برای بیشتر مردم ایران نامی پر آوازه است اما ظرفیت گردشگری این منطقه از سیستان و بلوچستان مغفول و ناشناخته مانده که در صورت آگاهی گردشگران داخلی و خارجی از زیبایی‌ها و طبیعت بکر آن شاهد رشد صنعت گردشگری این استان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان به عنوان اثری ملی و طبیعی فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و کسب درآمد و عاملی موثر برای شکوفایی اقتصادی و تامین معیشت برای مردم محسوب می شود.
تفتان و روستاها و روستاییان اطراف آن در طول سال به ویژه ایام نوروز و تعطیلات تابستانی میزبان هم استانی‌ها و برخی از هموطنان هستند و شادی و نشاط شان را با مسافران و گردشگران و کوهنوردان تقسیم می کنند.
قله زیبا و سربه فلک کشیده تفتان همه ساله پذیرای گردشگران و کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند و محو زیبایی آن می شوند، بهار بهترین فصل برای گشت و گذار در این کوه و حاشیه های زیبای آن است، آب و هوای ملایم و پاکیزه همراه با بوی معطر پونه و سایر گیاهان وحشی به زیبایی انسان را مجذوب می کنند.
تفتان دارای پوشش گیاهی با غنای گونه ای زیاد از جمله بنه، کسور، بادام کوهی، انجیر کوهی، زرشک، آویشن، درمنه، شیرین بیان، کاسنی، پونه، آرچین و غیره است.
علاوه بر قله در اطراف تفتان مناظر و باغات زیبا و چشمه های متعددی است که از جمله آنها چشمه های آب معدنی جم چین و چشمه های آب سرد و گرم از جذابیت خاصی برخوردارند.

کوه تفتان در کنار گردشگری و طبیعت گردی بهشتی نهفته برای گردشگران علمی و زمین شناسی بحساب می آید.
کوه آتش‌فشان نیمه فعال تفتان از نظر سوق الجیشی و موقعیت استراتژیک در حوزه سه شهرستان سیستان و بلوچستان واقع شده بطوریکه از جنوب به مرکز شهرستان تفتان، از شمال به میرجاوه و از غرب به خاش متصل است به همین سبب باید سه فرماندار این شهرستان ها در نشست های تخصصی راهکارهای لازم برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ارائه دهند.
فرماندار خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: هم اینک مناطق سنگان و ترشاب در جوار تفتان از حوزه های این شهرستان محسوب می شوند که ضرورت دارد برای جذب و هدایت گردشگران به این سمت بایستی چشمه های آب سرد و گرم را به علاقه‌مندان طبیعت برای تفریح و سیاحت و گردشگران معرفی کنیم.
صاحب‌گل صالحی افزود: با توجه به اینکه شرایط آسان صعود به تفتان از مسیر ترشاب و سنگان نیز وجود دارد، باید برنامه ریزی لازم برای صعود به تفتان از این نقاط نیز پیش بینی شود که قطعا ایجاد پناهگاه و گذرهای صعود به قله نیاز است. 

فرماندار تفتان نیز گفت: این شهرستان به عنوان جدیدترین شهرستان سیستان و بلوچستان به واسطه حسن همجواری با کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان پتانسیل ویژه‌ای در جذب گردشگر به این استان دارد. 
فریبا برنایی‌بجد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تفتان در کنار قله پوشیده از برف در زمستان و فصل بهار دارای پوشش گیاهی غنی بوده که جذابیت های خود را در فصول مختلف سال برای گردشگران و رهگذران به نمایش می گذارد.
وی اظهار داشت: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، بازارچه های فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی در کنار ایجاد استراحتگاه ها و سرویس های بهداشتی تا حد زیادی به جذب گردشگران داخلی و خارجی کمک می کند اما ظرفیت های گردشگری آن همچنان مغفول مانده است.
فرماندار تفتان ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه های کوهپیمایی و کوهنوردی، نصب تله کابین و پیست های اسکی تا حد زیادی می تواند به بهره گرفتن از ظرفیت های تفتان کمک کند.
وی بیان کرد: ظرفیت های بکر فرهنگی و روستایی، وجود غارها، دریاچه ها و چشمه ها، آثار باستانی و سنگ نگاره ها بیانگر این موضوع بوده که برای شکوفا کردن توانمندی های گردشگری تفتان به حمایت های ویژه دولت و سرمایه گذاران بومی نیاز است.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان و بخشهای کورین و نصرت آباد زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ظرفیت های گردشگری تفتان به دلیل کم توجهی ها و حمایت نکردن از سرمایه گذاران ناشناخته مانده و ضرورت دارد برای معرفی بیشتر توانمندی های این قله آتشفشانی نیمه فعال تلاش شود.
اسماعیل حسین‌زهی اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان برای رونق دادن به صنعت گردشگری در تفتان نتوانسته اقدامات مثبتی انجام دهد، زیرا اعتقاد داریم تفتان دارای جایگاه و ظرفیتی جهانی برای جذب گردشگران است. 
وی ادامه داد: تفتان همواره پذیرای گردشگران و کوهنوردان داخلی و خارجی بوده، بنابراین دولت با نگاه ویژه ای به ظرفیت های آن می تواند اعتبارات لازم را برای جذب گردشگران در اختیار شهرستان های تفتان، خاش و میرجاوه قرار دهد تا آنها متناسب با نیازهای آن هزینه کنند.
نماینده حوزه انتخابیه خاش بیان کرد: اگر بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری کند و مجوزها در اسرع  وقت صادر شود و اداره کل میراث فرهنگی و فرمانداران این شهرستان ها نیز در این زمینه با جدیت ورود کنند بخوبی می توان از این ظرفیت ویژه برای اشتغالزایی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: تفتان یکی از ۶ مسیر گردشگری سیستان و بلوچستان است که بهره برداری از ظرفیت های ویژه آن نیازمند تلاشی مضاعف است.
علیرضا جلالزاییر افزود: با توجه به اینکه این قله آتشفشانی در حوزه سه شهرستان واقع شده، بهتر می توان برای معرفی آن و شکوفایی صنعت گردشگری استفاده کرد.
وی اظهار داشت: این ظرفیت ها بنابر شرایط اقتصادی، توان محیطی، فرهنگ و آداب و رسوم، هنر و سنن و صنایع دستی استان از جمله سوزن‌دوزی می توانند در توسعه و پیشرفت منطقه بویژه ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد که باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آنها انجام شود.
تفتان در ۳۵ کیلومتری جنوب خاش و ۱۶۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع بلندترین قله جنوب شرق کشور محسوب می شود.
شهرستان تفتان به مرکزیت نوک آباد واقع در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سال قبل از حوزه خاش جدا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha