به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، برگزیدگان مهرواره عکسنوشت، ویژه ماه مبارک رمضان از سوی آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند و داوران این مهرواره ۷۳۳ اثر رسیده از بیش از یکهزار و ۵۵۰ عکاس، شاعر و نویسنده به دبیرخانه را در چهار مرحله بررسی و در پایان ۲۲ عکس نوشته را به عنوان برتر انتخاب کردند.
فراخوان مهرواره عکسنوشت، با موضوع همدلی و مهربانی، کار مشترک اعضای انجمنهای عکاسان نوجوان و انجمنهای شاعران و نویسندگان نوجوان، همزمان با ماه مبارک رمضان منتشر شد.
اعضای انجمن عکاسان با موضوع مهربانی، همدلی، مهربانی، دستگیری از نیازمندان، نیایش و... عکاسی و آثار برگزیده خود را در اختیار اعضای انجمنهای شاعران و نویسندگان هر استان قرار دادند تا با الهام از آنها به خلق شعر یا داستان کوتاه بپردازند.
یادآوری میشود در مهرواره عکس نوشت هیچگونه رتبهبندی وجود نداشته و از تمام آثار انتخاب شده از سوی داوران با اهدای بستههای فرهنگی قدردانی میشود.
فهرست برگزیدگان مهرواره عکسنوشت و آثار برگزیده در بخش گالری تصاویر سایت کانون مجازی قابل دسترسی و مشاهده است.
تولید بازی رومیزی «ایاز و یاران»
بازی رومیزی «ایاز و یاران» بر اساس داستانی از سلطان محمود و ایاز، طراحی و آماده تولید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.
۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی همچون مثنوی معنوی مولانا، منطقالطیر عطار نیشابوری، کلیله و دمنه، تاریخ بیهقی و... و همچنین ادبیات معاصر شامل آثار نیما یوشیج، حبیب یغمایی و... از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طراحی شده است.
بازی رومیزی ایاز و یاران یکی از بازیهای مجموعه میز بازی ایرانی است که از سوی عماد ارغند برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون در مورد بازی ایاز و یاران گفت: این بازی که با الهام از داستان سلطان محمود و ایاز (خدمتگذار سلطان) طراحی شده، از نوع جمعآوری منابع است که هدف آن تقویت حل مسئله، استدلال و پیشبینی است.
محسن حموله افزود: این بازی از ۲ تا ۴ نفر قابل انجام است و صفحه آن متشکل از قطعات ریزی است که روی هر کدام ۲ تا ۳ حرف الفبا نوشته شده است.
وی یادآور شد: این بازی در دو مرحله انجام میشود، مرحله اول بازیکنان باید تعداد حروف بیشتری نسبت به حریف خود جمعآوری کنند. زمانی که دیگر تکهای برای جمعآوری نبود بازی وارد مرحله دوم میشود. در این مرحله بازیکنان مدت زمان محدودی را در اختیار دارند تا با حروفهایی که در مرحله اول جمع کردهاند کلمه و عبارت بسازند.
حموله همچنین گفت: هر چه کلمه و عبارتها طولانیتر باشد امتیاز بازیکن نیز بیشتر میشود. اما به ازای حروفی که استفاده نمیشود بازیکنان امتیاز منفی نیز میگیرند، پس باید در مرحله اول هوشمندانه حروف را جمعآوری کنند.
طراحی این بازیها با الهام و اقتباس از داستانهای ادبیات فارسی به سفارش ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.
نظر شما