۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83905025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زکات ظرفیتی برای اشتغال‌زایی نیازمندان

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 83905025
زکات ظرفیتی برای اشتغال‌زایی نیازمندان

سمنان- ایرنا- درآمدهای حاصل از زکات به عنوان یک فریضه الهی، ظرفیتی برای سرمایه‌گذاری، تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار در قشر نیازمند و محروم جامعه در راستای تحقق ریشه‌کنی فقر، رفع محرومیت‌ها و نابرابری‌ها است.

به گزارش ایرنا، زکات به عنوان یک فرضیه الهی در دین مبین اسلام راهبردی برای تحقق عدالت اجتماعی، توسعه روستاها و رفع محرومیت‌ها و نابرابری‌ها در جامعه تلقی می‌شود.

پرداخت زکات از ظرفیت‌های مهم جریان اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر تقویت بخشی، از ابزارهای مقابله با تحریم‌ها و کاهش اثرات آن محسوب می‌شود.

امروز دشمن به صورت همه جانبه و با استفاده از ابزارهای مختلف به دنبال ایجاد چالش برای مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و حتی در این میان با اقدام های مختلف به دنبال ایجاد جو روانی و التهاب آفرینی است تا به هر طریقی به ملت ضربه بزند، در این بین مسوولان نیز نباید از ابزار و ظرفیت‌های مختلف غافل شوند و یکی از ظرفیت‌های مهم، هزینه کرد درست و اصولی زکات برای مقابله با هجمه‌های دشمنان نظام است، که می‌توان از درآمد حاصل از آن برای سرمایه‌گذاری، تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار در قشر نیازمند و محروم جامعه بهره برد.

جایگاه زکات در آموزه‌های دینی به عنوان بستر توزیع ثروت در جامعه مشخص است تا جایی که قرآن کریم در اکثر موارد به این حکم در کنار برپایی نماز پرداخت، بنابراین باید جمع آوری زکات هدفمند باشد.

با توجه به شرایط کنونی کشور، بسترسازی توزیع ثروت در جامعه با هدایت درآمد حاصل از زکات با اجرای طرح‌های خلاقانه در مسیر تولید و اشتغال محقق شدنی است.

نمی‌توان نقش موثر رسانه‌ها در فرهنگ سازی و ترویج احکام مربوط به زکات را نادیده انگاشت، ترویج این فرهنگ در بین آحاد جامعه نیازمند اطلاع‌رسانی، تبلیغات و مدیریت هزینه‌کرد زکات برای افزایش اعتماد عمومی است.

زکات فرضیه الهی است که بر مالکان برخی اقلام ۹ گانه مانند شترداران، کشاورزان گندم، جو، خرما و کشمش واجب و در موارد دیگر مستحب است.

مردم استان سمنان از دیرباز در کمک و همدلی مثال‌زدنی بودند و اکنون برای استفاده بیش از پیش از ظرفیت زکات در مسیر سرمایه‌گذاری و رونق تولید باید با شفاف‌سازی کارکرد زکات، آموزش و اطلاع‌رسانی از فواید زکات از طریق رسانه‌ها، آموزش و پرورش، برگزاری همایش های سراسری، فضاسازی تبلیغاتی و تجلیل از چهره‌های شاخص و فعال در پرداخت این حکم گام برداشت.

در استان سمنان ۱۸۶ روستا از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، مشمول پرداخت زکات شدند و ۱۲۸ روستا دارای شورای زکات است.

 ۳۳۴ عامل افتخاری و مُبلغ زکات با هدف نهادینه کردن فرهنگ زکات با کمیته امداد استان همکاری کردند که از این تعداد ۲۴۹ عامل در مناطق روستایی و ۸۵ عامل مناطق شهری استان به اشاعه این فرهنگ پرداختند.

مودیان استان سمنان ۱۰ میلیارد و ۸۹ میلیون تومان در قالب زکات واجب و مستحبی با هدف کمک به نیازمندان پرداخت کردند.

لزوم هدایت درآمد زکات به مسیر اشتغالزایی

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از زکات با اجرای طرح‌های خلاقانه به مسیر سرمایه‌گذاری، تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار هدایت شود، گفت: ارایه رویه‌های نو در نحوه هزینه‌کرد زکات مورد توجه مجریان باشد و با تولید ارزش افزوده می‌توان پرداختی‌های بیشتری به افراد مددجو داشت.

علیرضا آشناگر افزود: استفاده از ساز و کارهای نوین در کنار رویه‌های سنتی برای کمک به مددجویان و اقشار کمتر برخوردار جامعه، برای افزایش درآمد پایدار افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی‌ مورد توجه قرار گیرد.

وی به لزوم آموزش چگونگی خلق ثروت به مددجویان کمیته امداد و به خصوص ایتام اشاره و بیان کرد: با این اقدام می‌توان برای فقرزدایی، رفع نابرابری و محرومیت‌ها در کشور گام برداشت.

استاندار سمنان با اشاره به شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: باوجود شیوع این ویروس، کشاورزان و دامداران استان با ضررهای قابل توجهی مواجه نشدند بنابراین، این اقشار با توجه به آموزه‌های دینی و اعتقادی، نسبت به فریضه مهم پرداخت زکات حساس باشند.

توانمندی مددجویان نیازمند تغییر در الگوی مصرف زکات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان با تاکید بر تغییر الگوی مصرف زکات با رویکرد توانمندی، بیان کرد: با این رویکرد مددجویان از مصرف کنندگان در جامعه به تولید کنندگان تبدیل و تلقی می‌شوند.

محسن مسعودیان‌راد تصریح کرد: نحوه صحیح مصرف زکات در جامعه مغفول مانده است و باید برای احیای فرهنگ زکات به عنوان یک اولویت در جامعه تلاش شود.

وی، زکات را مساله‌ای راهبردی برای تحقق عدالت و رفع فاصله طبقاتی برشمرد و افزود: یکی از راهکارهای مهم تمدن سازی اسلامی تحقق زکات است.

مسعودیان‌راد با اشاره به ظرفیت بالای روستاها در پرداخت زکات، خاطر نشان کرد: طراحی مدل و نحوه صحیح مصرف این فریضه الهی برای اشتغالزایی پایدار مددجویان ضرورت دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان با تاکید بر لزوم ایجاد ارزش افزوده از درآمدهای حاصل از زکات به منظور رفع فقر، بیان کرد: مصرف صحیح زکات و برطرف‌سازی نیازهای روستاها برای فقر و محرومیت‌زدایی مستلزم مشارکت و برنامه‌ریزی مدیران در امور توسعه روستایی است.

پرداخت زکات زمینه‌ساز ریشه‌کنی فقر در جامعه

امام‌ جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه پرداخت زکات زمینه ریشه‌کنی فقر را در جامعه فراهم می‌کند، افزود: زکات یکی از آموزه‌های مهم دینی است که در جامعه امروزی باید تقویت شود تا گامی مؤثر در راستای فقرزدایی برداشته شود.

آیت‌الله سید محمد شاهچراغی با بیان اینکه زکات از موارد مطهر و پاک جامعه است، گفت: در قرآن کریم نسبت به پرداخت این فریضه الهی تاکید زیادی شده و آحاد جامعه نسبت به اجرای ارزش‌های ناب اسلامی دغدغه مند باشند.

وی ادامه داد: کارگزاران در حکومت‌های اسلامی باید با اجرای طرح‌های موثر برای مطالبه این مساله از آحاد جامعه اقدام کنند.

امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: پرداخت زکات در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است و اصحاب رسانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با اهمیت این موضوع بیشتر برنامه تولید کنند.

وی بیان کرد: نحوه استفاده و هزینه صحیح و به جای زکات و اطلاع رسانی به مردم می‌تواند نقش مهمی در ترغیب به پرداخت زکات در جامعه ایجاد کند.

آیت‌الله شاهچراغی به نقش کلیدی مبلغان زکات در استان سمنان برای آگاهی بخشی به مردم اشاره و خاطر نشان کرد: مبلغان دینی با بهره‌گیری از روش‌های نوین و موثر نقش قابل توجهی در ترویج فرهنگ زکات دارند و در این بین عاملان امر ترویج و جمع آوری زکات نیز باید به صورت عملی در امر جمع‌آوری زکات فعالیت داشته و باعث جلب اطمینان بیشتر مردم شوند.

جمع‌آوری بیش از ۱۰۸ میلیارد ریال زکات در استان سمنان

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان گفت: مودیان استان ۱۰۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در قالب زکات واجب و مستحبی با هدف کمک به نیازمندان پرداخت کردند.

مسعودیان‌راد بیان کرد: ۶ میلیارد ریال در قالب زکات واجب در چهار ماه امسال جمع‌آوری‌شد.

وی با اشاره به اینکه زکات واجب استان سمنان اغلب در قالب جو، گندم، گاو و گوسفند است، تصریح کرد: مبلغان و عاملان زکات استان به تبلیغ و جمع‌آوری زکات واجب اقدام می‌کنند تا به کمک اهالی همان روستا و منطقه بشتابند.

وی گفت: ۳۳۴ عامل افتخاری و مُبلغ زکات با هدف نهادینه کردن فرهنگ زکات و جمع‌آوری این فریضه واجب با کمیته امداد استان سمنان همکاری کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان خاطرنشان کرد: از این تعداد ۲۴۹ عامل افتخاری زکات و مبلغ در مناطق روستایی و ۸۵ عامل مناطق شهری استان سمنان به اشاعه این فرهنگ می‌پردازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha