۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۱۹
کد خبر: 83905757
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بررسی حمله پهپادی ترکیه در نشست شورای امنیت ملی عراق

بغداد- ایرنا- نشست شورای امنیت ملی عراق روز چهارشنبه در حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور با محوریت حمله پهپادی روز گذشته ترکیه به اقلیم کردستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه ای که در پایان این نشست منتشر شد، آمده که شورای امنیت ملی علاوه بر بحث در مورد موضوع های فوری و نوظهور، مباحث تهیه شده برای دستور کار خود را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد و تصمیم های مناسبی در مورد آنها گرفته شد.
این شورا «تجاوز ترکیه به سرزمین های عراق و هدف قرار دادن فرماندهان و افسران عراقی را به شدت محکوم و تأکید کرد که این عمل نقض عمده همه روابط و معیارهای همسایگی خوب میان کشورها، تهدید بزرگ برای امنیت ملی عراق و ثبات منطقه است و عراق از همه ابزارها برای دفاع از امنیت و محافظت خود استفاده خواهد کرد.»
بیانیه افزوده «عراق، در این راستا افزون بر ارسال پیام های اعتراضی دیپلماتیک، تصمیم به لغو سفر وزیر دفاع ترکیه و یک هیات دیگر ترکیه به بغداد گرفته و به وزارت امور خارجه برای هماهنگی با جامعه بین المللی و عربی، برای محکوم کردن و برداشتن گام های لازم در این باره دستور مناسب داده شده است.»
در بیانیه شورای امنیت ملی عراق تاکید شده بغداد به سیاست همسایگی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها متعهد است و اجازه نخواهد داد از سرزمین های آن به عنوان نقطه آغاز برای انجام عملیات تروریستی علیه کشورهای همسایه به ویژه ترکیه استفاده شود.
در حمله پهپادی سه شنبه گذشته ترکیه به منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل چهار تن از نیروهای مرزبانی عراق از جمله دو افسر ارشد کشته شدند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در این حمله ۲۰ مرزبان و غیرنظامی کشته شدند.
وزارت خارجه عراق حمله پهپادی ترکیه را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.
در این بیانیه آمده است که سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود فردا (پنجشنبه) انجام شود، لغو و «فاتح ییلدیز» سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه عراق احضار خواهد شد تا یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت بغداد تحویل وی شود.
«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق نیز سه شنبه شب در بیانیه ای حمله پهپادی ترکیه که به کشته شدن شماری از فرماندهان و مرزبانان این کشور انجامید را محکوم و تاکید کرد که برای حل و فصل مسائل موجود در مرزهای دو کشور گفت و گو و مذاکره بهترین راهکار است.
در همین راستا، عصر چهارشنبه سفیر ترکیه در عراق به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی دولت این کشور تسلیم وی شد.
ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق علیه عناصر گروه «پ.ک.ک» آغاز کرده است.
وزارت امور خارجه عراق تاکنون در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.
ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است.
با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha