روایت رسانه‌ اسپانیولی از بی‌اعتمادی جهانی به «دونالد ترامپ»

تهران - ایرنا - کمتر از صد روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، سلب اعتماد جامعه جهانی نتیجه بی‌اعتباری سلسله‌وار سیاست‌های دونالد ترامپ در سطح ملی و بین‌المللی، رهاورد چهار سال اقدامات یکجانبه‌گرایی کاخ سفید است.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه اسپانیایی لا وانگواردیا، به فاصله چند ساعت از انفجار مهیب بیروت، وقتی جهان در موجی شوکه کننده از حیرت، سردرگمی و نا آگاهی به سر می‌برد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با حضور مقابل دوربین‌ها در نشست خبری روزانه با موضوع شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت: برخی ژنرال‌های ارشد ما فکر می کنند که نوعی از بمب علت این انفجار است.

موضوع کووید-۱۹ تقریبا همیشه برای ترامپ بی اهمیت بوده است! شیوع ویروس کرونا با بیش از پنج میلیون و ۵۲۹ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۱۷۲ هزار مورد فوتی در حالی گریبانگیر آمریکا شده است که از شش ماه پیش تاکنون روند آمار مبتلایان بدون هیچ وقفه در مسیر صعودی قرار دارد.

در شرایط معمول شنیدن این حرف از زبان بالاترین قدرت نظامی و سیاسی یک کشور، زنگ خطرها را در جهان به صدا درآورده و حواس جهان را به خود جلب می‌کند اما واقعیت و واکنش جامعه جهانی در مورد ترامپ به گونه دیگری رخ داد؛ بی‌تفاوتی محض.  

روز بعد از اظهارنظر عجیب ترامپ در خصوص علت انفجار بندر بیروت، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده؛ اینکه عمدی بوده یا حادثه، هنوز مشخص نیست.

واکنش ترامپ در جایگاه رئیس جمهوری آمریکا نیز در نوع خود بسیار جالب توجه بود؛ پاسخ رئیس جمهوری که توانایی «نه» شنیدن ندارد: می‌تواند بمب باشد یا نباشد؛ چه کسی می داند.

«مارگارت مک میلان» استاد دانشگاه تورنتو در مقاله‌ای با عنوان «جهانی که ترامپ ساخت» در نشریه «فارن افیرز» آورده است: در حالی که انداه گیری دقیق میزان آسیب وارده توسط ترامپ بسیار دشوار است اما آنچه واضح است اینکه آمریکا در حوزه اقتدار و حاکمیت مبتنی بر اخلاق، بسیاری از اصول اخلاقی را از دست داده است.

در ادامه این مقاله آمد است: نشست روز جمعه سازمان ملل متحد اثبات روشنی از اقتدار از دست رفته آمریکا بود. آمریکایی که درست یک روز بعد از اعلام توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، به عنوان دو سوی سیاست‌های ضد ایرانی، با دست رد شورای امنیت به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملل، به قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، نه تنها در عرصه دیپلماتیک بی اعتبار شد، بلکه ثمره این شکست برای آمریکا، انزوای هرچه بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود. رای مخالف روسیه و چین برای آمریکا قابل پیش بینی بود اما اتفاق شرم آور، رای ممتنع فرانسه، آلمان و انگلیس بود که متحدان آمریکا هستند.

آمریکا که از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید فاصله‌اش با جامعه جهانی بیشتر شده دیگر امیدی به هم‌پیمانانش از جمله متحدان اروپایی‌اش ندارد. کشورهایی که روزی بی چون و چرا از طرح‌های واشنگتن در عرصه جهانی حمایت می‌کردند اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های کلان دولت ترامپ، جهان را به خطر می‌اندازد که ممکن است حتی روزی خود آنها را با چالش‌های جدی روبرو کند.   

به گفته مک میلان: بعد از گذشت چهار سال پرآشوب اکنون در نقطه ای ایستاده ایم که دشمنان آمریکا قوی‌تر و دوستان او ضعیف‌تر شده، حال آنکه خود آمریکا منزوی‌تر شده است.

در ادامه گزارش آمده است: ساقط شدن از اعتبار، تجمع های اعتراضی ضد نژادپرستی، مدیریت ناکارآمد در مقابل کنترل و مهار بیماری کووید-۱۹ همه و همه تصاویر سیاه این روزهای آمریکا در اذهان جهانیان است.

مک میلان با اشاره به انتخابات پیش روی آمریکا نوشت: هر زمان ترامپ منصب ریاست جمهوری را تحویل دهد، ژانویه ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۵، جهان در مقایسه با سال ۲۰۱۶ در وضعیت بدتری خواهد بود.  

ناکامی آمریکا در شورای امنیت، شکست دیپلماتیک آمریکا در مقابل ایران،  حمایت جامعه جهانی از برجام، خروج پی در پی ترامپ از تعهدات بین المللی، قطع روابط کاخ سفید با سازمان جهانی بهداشت به اتهام روابط پشت پرده با چین، همه و همه از اخبار هر روزه‌ای است که از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به گوش می‌رسد؛ اخباری که نه تنها صدای انتقاد جهانیان را بلند کرده بلکه بی اعتمادی جامعه جهانی را نیز به همراه داشته است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha