خلیل رنجبر روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه سنجش به عنوان فرصتی برای برنامهریزی آموزشی، مداخله به هنگام، تشخیص و کمک به بهبود کیفیت آموزشی و کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در سه مرحله مقدماتی (غربالگری) و تخصصی همزمان با سراسر کشور در استان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه تا کنون ۱۳هزار و ۴۷۸ نوآموز درسامانه سنجش سلامت نوبتگیری کردهاند، افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا، نوبتگیری در سامانه با فاصله زمانی نیم ساعت است و هر پایگاه سنجش روزانه ۲۰ نوآموز را ارزیابی میکند ضمن اینکه ساعت کاری در نوبت صبح ا زساعت هشت تا ۱۳ و در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۹ با رعایت شیوه نامههای بهداشتی است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: از آغاز فعالیت پایگاههای سنجش (چهارم مرداد) تاکنون ۶ هزار و ۱۲۰ نفر نوآموز معادل ۳۸ درصد نوآموزان بدوورود به دبستان با مراجعه به پایگاههای سنجش ارزیابی اولیه و تخصصی شدند.
وی یادآور شد: از این تعداد نوآموز ارزیابی شده در پایگاه های سنجش، ۲۷۱ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۱۲۲ نفر مشکوک به مشکل شنوایی، ۱۴ نفر دارای مشکلات جسمی - حرکتی و ۸۴۰ نوآموز نیز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حدنصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
دبیر اجرایی ستاد هماهنگی سنجش کردستان تاکید کرد: ۱۵۰ نفر نیروی اجرایی تخصصی در۲۱ پایگاه اولیه ومجازی با ارزیابی شنوایی، بینایی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا پایان شهریور برعهده دارند.
رنجبر گفت: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها میتواند از بروز و تشدید معلولیت در آنها جلوگیری کند بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیبهای جبران ناپذیری بدنبال دارد.
در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ تعداد ۲۷ هزار و ۴۳۴ نفر نوآموز بدوورورد به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان استان مورد ارزیابیهای اولیه و تخصصی قرار گرفته و به مدارس معرفی شدند.
نظر شما