آرزو حقیقی روز سهشنبه در نشست مجازی انجمن قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با موضوع «آمادهسازی قصهها»، از قصهگو به عنوان انسانی هوشمند و خردمند یاد کرد که باید زبان قصهاش را برای مخاطب دلچسب کرده و از این فن ارتباطی به خوبی بهره ببرد.
وی افزود: قصهها زبان دلچسب هنه مردم دنیا هستند و اگر قصهگویان بتوانند قصهها را به درستی یاقته، مناسبسازی و به خوبی پردازش کنند میتوان از این هنر و تاثیر آن به خوبی استفاده کرد.
مدرس زبان و ادبیات فارسی و برگزیده چندین جشنواره بینالمللی قصهگویی با اشاره به سه ضلع مثلث قصهگویی شامل قصه، قصهگو و مخاطب، «چه بگوییم» و «چگونه بگوییم» را گامهای اساسی قصهگویی دانست و گفت: انتخاب متن، آمادهسازی و پرداخت قصه زیرمجموعه گام نخست است.
حقیقی افزود: اگر فکر کنیم که با انتخاب قصه خوب، کار قصه به پایان رسیده است سخت در اشتباهیم؛ چرا که اساس کار آن است که بتوانیم با استفاده از روشهای روخوانی، بازنویسی و بازآفرینی و سپس قصه خوانی، قصه خود را برای مخاطب مناسب سازی کرده و دلنشین کنیم.
وی تاکید کرد: قصهگو باید علاوه بر خوانش چندباره قصه، آن را از لحاظ محتوا، ساختار و زبان بررسی کرده و با شناخت شخصیتها، گرهها و اوج و فرود آن را از زبان نوشتاری به زبان گفتاری تبدیل کنند و علاوه بر احساس رهایی در قصه بر میزان ارتباط با مخاطب بیافزایند.
وی ادامه داد: قصهگو میتواند با بهرهگیری از خلاقیت و توانمندیهای فردی و بومی خود از نظر شناخت محل، زبان بومی و تکیه کلامها، قصه را از آن خود کند و با بازنویسی و یا تغییرات اساسی مطلوب در ساختار، شخصیتها و متن، به بازآفرینی قصه بپردازد.
این پژوهشگر خطاب به نوجوانان خاطر نشان کرد: قصه گویی در برقراری ارتباط با دنیای اطراف بسیار مناسب است و به لحن و بیان برای ارتباط با انسانها کمک میکند.
با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان البرز، همه انجمنهای تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز بستر فعالیت خود را به گروههای مجازی تغییر داده و با دعوت از استادان خبره در حوزه های مختلف سعی میکنند ارتباط خود با اعضای انجمنها را حفظ کرده و دانش لازم را به مخاطبان بیاموزند.
کرج - ایرنا - قصهگوی پیشکسوت و مدرس و پژوهشگر قصهگویی گفت: قصهگو باید قصهها را به خوبی یافته، خوانده و برای قصهگویی آماده کنند و در اصطلاح شکارچی خوبی برای قصهها باشد.
نظر شما