نماینده پارلمان عراق: ارزیابی درباره سفر الکاظمی به واشنگتن هنوز زود است

بغداد - ایرنا - نماینده پارلمان از فراکسیون «جنبش اراده» درباره سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن تاکید کرد که ارزیابی این سفر و دستاوردهای آن هنوز زود است و باید منتظر نتایج آن بود.

«حسین عرب» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که تاکنون هر آنچه درباره دستاوردهای سفر «مصطفی الکاظمی» به واشنگتن عنوان شده، تنها صحبت‌های رسانه‌ای است و در واقعیت، هیچ چیز ملموسی وجود ندارد.

وی ارزیابی واقعی سفر را به بازگشت الکاظمی از واشنگتن مرتبط دانست و افزود که طرفداران دولت اکنون درباره دستاوردهای این سفر، بزرگ نمایی کرده و منتقدان نیز به شدت از اصل سفر و دستاوردهای آن، انتقاد می‌کنند.

عرب‌، نشست‌های خبری مقام‌های عراقی در واشنگتن را مبنایی برای ارزیابی ندانست و اضافه کرد که از قرارداد با شرکت‌های آمریکایی سخن گفته شده، اما هنوز مشخص نیست که این شرکت‌ها چه خدماتی ارائه خواهند داد و در مقابل، چه به دست می‌آورند.

وی با اشاره به ادعایی درباره قرارداد هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در عراق بیان کرد که معلوم نیست این سرمایه‌گذاری به چه منظور است و چه سود و زیانی ممکن است برای عراق به دنبال داشته باشد.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: باید منتظر بازگشت الکاظمی از واشنگتن بود تا در نشستی با او از دستاوردها و حقیقت قراردادهای امضا شده اطلاع حاصل کنیم و آن زمان می‌توانیم سفر را به طور صحیح ارزیابی کنیم.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق در سخنانی خبری امروز گفتند که الکاظمی پس از بازگشت از واشنگتن به پارلمان فراخوانده می‌شود تا درباره توافق‌ها و قراردادهای امضا شده با آمریکایی‌ها توضیح دهد.

«بدر الزیادی» از فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) در این باره توضیح داد که یکی از پرسش‌ها از الکاظمی در پارلمان، ذکر نشدن مساله خروج نظامیان آمریکایی از خاک کشور توسط او است که از اولویت‌های سفرش به واشنگتن بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق افزود که روسای فراکسیون‌ها در پارلمان در خصوص فراخواندن نخست‌وزیر به محض بازگشت به بغداد به دلیل نادیده‌انگاری پرونده خروج نظامیان آمریکا از خاک کشور به توافق رسیده‌اند.

به گفته وی، نخست‌وزیر عراق پیش از عزیمت به واشنگتن با روسای فراکسیون‌های شیعه دیدار کرد و وعده داد که پرونده خروج نیروهای آمریکا را در اولویت قرار دهد، اما در دیدار با مقامات آمریکا به این پرونده بی‌توجهی کرده است.

نخست‌وزیر عراق سه شنبه گذشته ۲۸ مرداد در راس هیات سیاسی و اقتصادی برای تکمیل گفت وگوهای راهبردی بین واشنگتن و بغداد، راهی آمریکا شد.

دور دوم گفت وگوها چهارشنبه گذشته با حضور نخست‌وزیر عراق و رییس جمهوری آمریکا به سرپرستی وزیران امور خارجه دو کشور در واشنگتن برگزار شد.

الکاظمی پنجشنبه گذشته در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و امروز (شنبه) در آخرین روز سفرش به واشنگتن با «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

رییس جمهوری آمریکا بعد از پایان گفت وگوها با نخست‌وزیر عراق در سخنانی گفت که نیروهای آمریکایی برای یک مدت زمانی سه ساله در خاک عراق باقی می‌مانند، اما الکاظمی در این باره اظهار نظری نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha